Харківські вчителі про ідеальну педагогічну команду: суперечності та гармонійність свідомості освітян

  • Олександр Голіков Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна http://orcid.org/0000-0002-6786-0393
Ключові слова: система освіти, шкільні вчителі Харкова, педагогічний колектив, ідеальні характеристики колективу, сприйняття, оцінки, колективна свідомість

Анотація

У статті досліджуються стан свідомості, навчальні практики та повсякденне життя шкільних працівників та адміністраторів освіти Харкова в умовах війни на прикладі найбільшого та найбільш постраждалого з районів міста – Салтівського району. Зазначається, що на тлі значної уваги дослідників до макропроявів війни (політичних, геополітичних, економічних), стан системи освіти, особливо в прифронтових регіонах, залишається недостатньо вивченим, зважаючи на значущість цієї сиситеми для життєдіяльності громад та розуміння суспільних трансформацій. Доводиться, що досить тривале онлайн-навчання (спричинене руйнаціями шкіл, міграцією педагогів та учнів, а також наслідками пандемії) суттєво вплинуло на сприйняття педагогами сутності та функцій шкільного колективу, зокрема такої функції, як формування незалежної та відповідальної особистості вчителя. Презентуються результати емпіричного дослідження, проведеного за участі автора статті в травні-липні 2023 року співробітниками кафедри соціології соціологічного факультету Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. В межах дослідження  було опитано 1023 респонденти з 33 шкіл Салтівського району Харкова.. Акцентується увага на тому, як харківські вчителі сприймають педагогічний колектив, у якому вони працюють, які його ключові характеристики вважають ідеальними. Доводиться, що ієрархія наданих респондентами характеристик відзначається високою внутрішньою узгодженістю (майже всі показники >4.0 за 5-бальною шкалою) та консенсусом. Підкреслюється, що найвищу значимість (середній бал >4.5) для опитаних  мають такі соціально-психологічні характеристики педагогічного колективу, як взаємна повага (між усіма учасниками освітнього процесу), сприятливий морально-психологічний клімат та профілактика булінгу. Особлива увага приділяється тому, як ці характеристики сприймаються різними групами респондентів, а саме: гендерними групами, групами респондентів за місцем проживання (вчителі, які на момент опитування мешкали в Харкові, в Харківській області, в інших регіонів України, за кордоном), професійно-кваліфікаційними групами (виокремленими залежно від рівня та профілю освіти) тощо. На прикладі цього дослідження зроблено висновки щодо еволюції та специфіки стану шкіл Харкова в умовах воєнного часу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олександр Голіков , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

доктор соціологічних наук, доцент, професор кафедри соціології

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2024-06-30
Як цитувати
Голіков , О. (2024). Харківські вчителі про ідеальну педагогічну команду: суперечності та гармонійність свідомості освітян. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (52), 61-67. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2024-52-05
Номер
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)