Харківські вчителі про ідеальну педагогічну команду: суперечності та гармонійність свідомості освітян
Анотація
У статті досліджуються стан свідомості, навчальні практики та повсякденне життя шкільних працівників та адміністраторів освіти Харкова в умовах війни на прикладі найбільшого та найбільш постраждалого з районів міста – Салтівського району. Зазначається, що на тлі значної уваги дослідників до макропроявів війни (політичних, геополітичних, економічних), стан системи освіти, особливо в прифронтових регіонах, залишається недостатньо вивченим, зважаючи на значущість цієї сиситеми для життєдіяльності громад та розуміння суспільних трансформацій. Доводиться, що досить тривале онлайн-навчання (спричинене руйнаціями шкіл, міграцією педагогів та учнів, а також наслідками пандемії) суттєво вплинуло на сприйняття педагогами сутності та функцій шкільного колективу, зокрема такої функції, як формування незалежної та відповідальної особистості вчителя. Презентуються результати емпіричного дослідження, проведеного за участі автора статті в травні-липні 2023 року співробітниками кафедри соціології соціологічного факультету Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. В межах дослідження було опитано 1023 респонденти з 33 шкіл Салтівського району Харкова.. Акцентується увага на тому, як харківські вчителі сприймають педагогічний колектив, у якому вони працюють, які його ключові характеристики вважають ідеальними. Доводиться, що ієрархія наданих респондентами характеристик відзначається високою внутрішньою узгодженістю (майже всі показники >4.0 за 5-бальною шкалою) та консенсусом. Підкреслюється, що найвищу значимість (середній бал >4.5) для опитаних мають такі соціально-психологічні характеристики педагогічного колективу, як взаємна повага (між усіма учасниками освітнього процесу), сприятливий морально-психологічний клімат та профілактика булінгу. Особлива увага приділяється тому, як ці характеристики сприймаються різними групами респондентів, а саме: гендерними групами, групами респондентів за місцем проживання (вчителі, які на момент опитування мешкали в Харкові, в Харківській області, в інших регіонів України, за кордоном), професійно-кваліфікаційними групами (виокремленими залежно від рівня та профілю освіти) тощо. На прикладі цього дослідження зроблено висновки щодо еволюції та специфіки стану шкіл Харкова в умовах воєнного часу.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Arel, D., Driscoll, J. (2023) Ukraine's Unnamed War: Before the Russian Invasion of 2022 [1 ed.]. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009052924
Kołodko, G. W. (2023) Global Consequences of Russia's Invasion of Ukraine: The Economics and Politics of the Second Cold War. Springer. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09668136.2023.2282295
Lonardo, L. (2023) Russia's 2022 War Against Ukraine and the Foreign Policy Reaction of the EU: Context, Diplomacy, and Law. Palgrave Pivot. Available at: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-18694-3#accessibility-information
Marples, D. R. (ed.) (2022) The War in Ukraine's Donbas: Origins, Contexts, and the Future. Central European University Press.
Ramani, S. (2023) Putin’s War on Ukraine: Russia's Campaign for Global Counter-Revolution. C. Hurst & Co. (Publishers) Ltd
Singh, D. (2023) The Tripartite Realist War: Analysing Russia’s Invasion of Ukraine. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-34163-2
Uehling, G. L. (2023) Everyday War: The Conflict over Donbas, Ukraine. Cornell University Press.
Welfens, P. J. J. (2023) Russia's Invasion of Ukraine: Economic Challenges, Embargo Issues and a New Global Economic Order. Palgrave Macmillan.
Sokuriansk,a L., Bataeva, E., Bakirov, V. (2019) ‘Ukrainian veterans in higher education: Military identity and educational practices’ Ideology and Politics Journal. 2(13), pp. 16-33. Available at: https://www.researchgate.net/publication/338281884_UKRAINIAN_VETERANS_IN_HIGHER_EDUCATION_MILITARY_IDENTITY_AND_EDUCATIONAL_PRACTICES
Sokurianska, L., Bataeva, E., Golikov, A. (2021) ‘Social support for integration practices of Ukrainian veterans in higher education’ Ukr. socìum. 2(77), pp. 95-106. https://doi.org/10.15407/socium2021.02.095
Sokuryanskaya, L. G., Golikov, A. S. (2021) ‘Online education as a temptation: unobvious challenges’ Youth in Central and Eastern Europe. 8(12), pp. 4-13. DOI: https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.4-131
Eaton, S. E. (2023) Artificial Intelligence and Academic Integrity, Post-Plagiarism. University World News. 2023, March 4. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230228133041549
Abdous, M. (2023) How AI is Shaping the Future of Higher Ed. Inside Higher Ed. 2023, March 21. Available at: https://www.insidehighered.com/views/2023/03/22/how-ai-shaping-future-higher-ed-opinion;
Biaou, S. A. (2023) Universities Cannot Resist AI – Rather, They Must Embrace It. Samon Achani Biaou. University World News. 2023, February 24. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230221140420684;
Cotton, D. R. E., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. (2023) Chatting and Cheating: Ensuring Academic Integrity in the Era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148
Arel, D., Driscoll, J. (2023) Ukraine's Unnamed War: Before the Russian Invasion of 2022 [1 ed.]. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009052924
Kołodko, G. W. (2023) Global Consequences of Russia's Invasion of Ukraine: The Economics and Politics of the Second Cold War. Springer. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09668136.2023.2282295
Lonardo, L. (2023) Russia's 2022 War Against Ukraine and the Foreign Policy Reaction of the EU: Context, Diplomacy, and Law. Palgrave Pivot. Available at: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-18694-3#accessibility-information
Marples, D. R. (ed.) (2022) The War in Ukraine's Donbas: Origins, Contexts, and the Future. Central European University Press.
Ramani, S. (2023) Putin’s War on Ukraine: Russia's Campaign for Global Counter-Revolution. C. Hurst & Co. (Publishers) Ltd
Singh, D. (2023) The Tripartite Realist War: Analysing Russia’s Invasion of Ukraine. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-34163-2
Uehling, G. L. (2023) Everyday War: The Conflict over Donbas, Ukraine. Cornell University Press.
Welfens, P. J. J. (2023) Russia's Invasion of Ukraine: Economic Challenges, Embargo Issues and a New Global Economic Order. Palgrave Macmillan.
Sokuriansk,a L., Bataeva, E., Bakirov, V. (2019) ‘Ukrainian veterans in higher education: Military identity and educational practices’ Ideology and Politics Journal. 2(13), pp. 16-33. Available at: https://www.researchgate.net/publication/338281884_UKRAINIAN_VETERANS_IN_HIGHER_EDUCATION_MILITARY_IDENTITY_AND_EDUCATIONAL_PRACTICES
Sokurianska, L., Bataeva, E., Golikov, A. (2021) ‘Social support for integration practices of Ukrainian veterans in higher education’ Ukr. socìum. 2(77), pp. 95-106. https://doi.org/10.15407/socium2021.02.095
Sokuryanskaya, L. G., Golikov, A. S. (2021) ‘Online education as a temptation: unobvious challenges’ Youth in Central and Eastern Europe. 8(12), pp. 4-13. DOI: https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.4-131
Eaton, S. E. (2023) Artificial Intelligence and Academic Integrity, Post-Plagiarism. University World News. 2023, March 4. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230228133041549
Abdous, M. (2023) How AI is Shaping the Future of Higher Ed. Inside Higher Ed. 2023, March 21. Available at: https://www.insidehighered.com/views/2023/03/22/how-ai-shaping-future-higher-ed-opinion;
Biaou, S. A. (2023) Universities Cannot Resist AI – Rather, They Must Embrace It. Samon Achani Biaou. University World News. 2023, February 24. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230221140420684;
Cotton, D. R. E., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. (2023) Chatting and Cheating: Ensuring Academic Integrity in the Era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148

