Китай як суб’єкт міжнародного туристичного ринку

  • Марія Лущик Національний університет «Львівська політехніка», вул. Карпінського 2/4, м. Львів, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0001-5411-348X
  • Павло Витрикуш Національний університет «Львівська політехніка», вул. Карпінського 2/4, м. Львів, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0002-8653-573X
Ключові слова: туристичний ринок, міжнародні туристичні прибуття, надходження від туризму, Індекс конкурентоспроможності подорожей та туризму, Індекс розвитку подорожей та туризму

Анотація

З огляду на перспективність розвитку китайського ринку туризму, доцільним вважаємо ґрунтовне дослідження впливу китайської кон`юнктури на світову індустрію туризму та міжнародного туристичного позиціонування Китаю. Літературний аналіз наукових досліджень китайського туризму продемонстрував зростання інтересу до даної проблематики із 2010-х років. Більшість вчених, практиків у туризмі, представників державного управління та фахівців професійних туристичних установ погоджуються, що китайський туристичний ринок володіє гіперпотенціалом та гіпердинамікою розвитку. Проте, якщо наукові огляди минулого десятиріччя зосереджувалися виключно на дослідженнях географії туристичних подорожей китайських мандрівників та динаміки китайського виїзного туризму, то сучасні праці містять глибоке розуміння поведінки та досвіду китайських туристів і висвітлюють негативні аспекти китайського масового туризму. У даній статті автор конкретизує місце Китаю на світовому туристичному ринку, використовуючи кількісні дані та туристичні індекси. Зокрема, після укладення рейтингів країн світу за ключовими кількісними показниками рівня розвитку туристичної індустрії (кількість туристів, кількість міжнародних туристичних прибуттів, кількість грошових надходжень від туризму), виявлено міцні позиції Китаю у них (3, 4 і 11 місце відповідно). Графіки зміни кількості міжнародних туристичних прибуттів та грошових надходжень від туризму продемонстрували позитивну динаміку показників. Зокрема, у 2019 році було досягнуто рекорду серед кількості туристів та кількості туристичних прибуттів до Китаю за увесь період досліджень.

Водночас, зауважимо, що пандемія Covid-19 не оминула туристичну сферу Китаю і у 2020 р. кількість міжнародних туристичних прибуттів зменшилася уп’ятеро (це найнижчий показник для країни за усю історію збору міжнародних статистичних туристичних даних, від 1995 р.), а сума надходжень від міжнародних туристів сягнула 14,2 млрд дол. (менше, ніж будь-коли за останні 20 років). Перспективність китайського ринку та оптимістичну динаміку його розвитку засвідчили найбільш рейтингові індекси у галузі туризму та подорожей − Індекс конкурентоспроможності подорожей і туризму (2019 р.) та Індекс розвитку подорожей і туризму (2021 р.), де Китай закріпився на 13 і 12 місця відповідно. Таким чином, кількісні показники та інтегральні індекси підтвердили вагомі позиції Китаю на туристичному ринку та дозволяють робити прогноз про їх стабільне укріплення та недалеке світове лідерство Китаю у туристичному секторі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Марія Лущик, Національний університет «Львівська політехніка», вул. Карпінського 2/4, м. Львів, 79000, Україна

к. геогр. н, асистент кафедри туризму

Павло Витрикуш, Національний університет «Львівська політехніка», вул. Карпінського 2/4, м. Львів, 79000, Україна

студент кафедри туризму

Посилання

Basiuk, D. (2020). Stan i perspektyvy rozvytku ukrainsko-kytaiskoho spivrobitnytstva u turystychnii sferi [Status and prospects of development of Ukrainian-Chinese cooperation in the tourism sector]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Turyzm − Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series: Tourism, 3(1), 46-54. https://doi.org/10.31866/2616-7603.3.1.2020.207495 [in Ukrainian].

Cai, L. A., Li, M., & Knutson, B. J. (2008). Research on China outbound market: A meta-review. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 16(1-2), 5-20. https://doi.org/10.1080/10507050802096778

Global Trends, Statistics and Insights for Tourism. Retrieved from https://www.nationmaster.com/nmx/sector/tourism

Guangrui, Z. (1989). Ten years of Chinese tourism: profile and assessment. Tourism Management, 10(1), 51-62.

International tourism, number of departures – China. Retrieved from https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.DPRT?end=2019&locations=CN&start=1995

Keating, B. W., Huang, S., Kriz, A., & Heung, V. C. S. (2015). Special issue: Chinese outbound travel: Emerging issues and implications. Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(1-2), 1-1. https://doi.org/10.1080/10548408.2014.985874

Keating, B., & Kriz, A. (2008). Outbound tourism from China: Literature review and research agenda. Journal of Hospitality and Tourism Management, 15(1), 32-41. https://doi.org/10.1375/jhtm.15.32

Law, R., Sun, S., Fong, D. K. C., Fong, L. H. N., & Fu, H. (2016). A systematic review of China’s outbound tourism research. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(12), 2654-2674. https://doi.org/10.1108/IJCHM-06-2015-0323

Ryan, C., Huimin, G., & Wei, Z. (2009). The context of Chinese tourism: an overview and implications for research. Tourism in China, 345-354.

The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. Retrieved from https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness-report-2019/

Travel & Tourism Development Index, 2021. Rebuilding for a Sustainable and Resilient Future. INSIGHT REPORT. Retrieved from https://www3.weforum.org/docs/WEF_Travel_Tourism_Development_2021.pdf

Tse, T. (2015). A review of Chinese outbound tourism research and the way forward. Journal of China Tourism Research, 11(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/19388160.2014.984798

Tse, T., & Arlt, W. G. (2011). Special issue: Mainland China’s outbound tourism. Journal of China Tourism Research, 7(4), 343-505. https://doi.org/10.1080/19388160.2011.626997

WEF Travel & Tourism Competitiveness Index. Retrieved from https://tcdata360.worldbank.org/indicators/tour.comp.comp?country=CHN&indicator=3524&viz=line_chart&years=2015,2019&indicators=944

World Tourism Organization (2019). Guidelines for the Success in the Chinese Outbound Tourism Market, UNWTO, Madrid.

Bezpala, O. V., & Solohub, Yu. I. (2013). Kytai − novyi polius rostu na mizhnarodnomu turystychnomu rynku [China − a new pole of growth in the international tourism market]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 4. Heohrafiia i suchasnist. − Scientific journal of NPU named after M.P. Drahomanov. Series 4. Geography and modernity, 17 (29) [in Ukrainian].

Parfinenko, A. Yu., & Furs, M. Yu. (2012). Suchasnyi stan rozvytku turystychnoho rynku Kytaiu [The current state of development of the Chinese tourism market]. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/84006464.pdf [in Ukrainian].

Romanova, A. A. (2017). Osoblyvosti vyiznoho turystychnoho rynku KNR [Features of the outbound tourist market of China]. Biznes Inform − Business Inform, 12, 48-53 [in Ukrainian].

Romanova, A. A. (2018). Kytaiski turysty–iak priorytetni spozhyvachi ukrainskoho turproduktu [Chinese tourists – as priority con-sumers of the Ukrainian tourist product]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomika: zb. nauk. pr. − Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: Economics: col. sc. w, 137-142 [in Ukrainian].

Stafiichuk, V. I., & Moskalenko, A. O. (2015). Analiz vyiznoho turyzmu Kytaiu ta portret kytaiskoho turysta [Analysis of outbound tourism in China and a portrait of a Chinese tourist]. Heohrafiia ta turyzm − Geography and Tourism, 33, 61-73 [in Ukrainian].

Опубліковано
2022-06-08
Цитовано
Як цитувати
Лущик, М., & Витрикуш, П. (2022). Китай як суб’єкт міжнародного туристичного ринку. Часопис соціально-економічної географії, 32, 99-109. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2022-32-11
Розділ
Наукові повідомлення