Загальноосвітній простір як об’єкт суспільно-географічних досліджень

  • Юрій Білоус Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, вул. М. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58012, Україна https://orcid.org/0000-0001-8539-275X
  • Вікторія Білоус Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, вул. М. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58012, Україна https://orcid.org/0000-0001-7394-836X
Ключові слова: освітній простір, загальноосвітній простір, заклади загальної середньої освіти, якість знань учнів, рівень знань учнів

Анотація

Актуальність дослідження загальноосвітнього простору підсилюється, тим, що наразі відбуваються значні перетворення в загальноосвітньому просторі як складовій соціального простору, які проходять паралельно з впровадженням реформи децентралізації. В статті здійснено аналіз суспільно-географічних підходів до вивчення поняття загальноосвітнього простору, яку ми пропонуємо розглядати як складову освітнього простору, з позиції закладів загальної середньої освіти. Окреслено місце освітнього простору, як складової геопростору, саме в соціально-економічному просторі, адже він виступає результатом взаємодії соціального та економічного просторів. В дослідженні було визначено локальні центри освітнього простору, які належать закладам освіти.

Охарактеризовано поняття «загальноосвітній простір», який пропонуємо визначати як територію на якій функціонують, здійснюють організацію загальноосвітнього процесу та взаємодіють між собою заклади загальної середньої освіти різних типів та форм, а також учасники освітнього процесу, що забезпечують реалізацію освітньої діяльності. Нами було визначено структуру та властивості загальноосвітнього простору. Структуру загальноосвітнього простору пропонуємо розглядати як тривимірну, виділяючи при цьому такі складові (виміри) як: територіальне розміщення закладів освіти; учасники загальноосвітнього процесу; якість надання освітніх послуг. Для загальноосвітнього простору, як складової геопростору, характерними є такі показники як: протяжність, динамічність, структурність та неперервність. Було описано кількісні і якісні показники функціонування загальноосвітнього простору. Здійснено характеристику структури загальноосвітнього простору обласного регіону, який відіграє особливу роль у дослідженні розвитку освіти.

Загальноосвітній простір володіє потенціалом, який створює фундамент національної безпеки, забезпечує конкурентоспроможність країни, регіону серед інших національних державних організмів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Юрій Білоус, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, вул. М. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58012, Україна

доктор філософії (PhD), асистент кафедри географії України та регіоналістики

Вікторія Білоус, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, вул. М. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58012, Україна

аспірантка кафедри фізичної географії, геоморфології та палеогеографії

Посилання

Bilous, Yu. O. (2021). Territorial structure of general educational space: socio-geographical aspects and evaluation of the quality of knowledge (on the example of Chernivtsi oblast). Candidate’s thesis.

Chernivtsi. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1wvk6UEL4LrT5h4_C_ENuWiFVNtz1xyD9/view [in Ukrainian].

Borysova, T. G. (1999). Educational space as a factor in the social education of schoolchildren: Candidate’s thesis. [in Russian].

Hynetsinskyi, V. I. (1997). The problem of structuring educational space. Pedagogy, 10-15. [in Ukrainian].

Marunyak, E. O. (2012). Spatial dilemmas of globalization and their conceptualization. Ukrainian Geographical Journal, 4, 36-42. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/UGJ_2012_4_8 [in Ukrainian].

Marunyak, E. O. (2016). Socio-economic space (methodology of geospatial research and planning practice). Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Maslyak, P. O., Oliynyk, Y. B., & Stepanenko, A. V. (1996). Student’s dictionary-handbook on economic and social geography of the world. Kyiv: Libra, 328 p. [in Ukrainian].

Niemets, K. A., Virchenko, P. A., & Kuleshova, G. O. (2014). Education system of Kharkiv oblast: socio-geographic aspect: monograph. 180 p. [in Ukrainian].

On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII: as of April 23 2021. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Semenova, A. V. (2009). Theoretical and methodological principles of the use of paradigmatic modeling in the process of professional training of future teachers. Doctor’s thesis [in Ukrainian].

Niemets, L., & Mezentsev, K. (2019). Social geography: a textbook. Kyiv: Phoenix, 304 p. [in Ukrainian].

Stetskyi, V. (2008). Territorial educational systems of Ukraine. Geography in the information society, 4, 270-272 [in Ukrainian].

Stetskyi, V. V. (1998). Educational complex of Lviv oblast; social and economic and geographical studies. Lviv: LOMIO, 112 p. [in Ukrainian].

Tsimbalaru, A. D. (2016). Educational space: essence, structure and mechanisms of creation. Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 41-50. [in Ukrainian].

Опубліковано
2022-06-08
Цитовано
Як цитувати
Білоус, Ю., & Білоус, В. (2022). Загальноосвітній простір як об’єкт суспільно-географічних досліджень. Часопис соціально-економічної географії, 32, 7-13. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2022-32-01