Theoretical study of «practical» phenomenon: shocking advertising as a part of the contemporary media content

  • О. С. Андрєєва Національний університет «Одеська юридична академія»
Keywords: shocking advertising, deviant advertising, society, media influence, media communication, culture

Abstract

The emergence of shocking advertising in Ukrainian media environment is a result of modern development of Ukrainian society and a general world tendency. This work is a continuation of analysis of shocking advertising and its theoretical justification as a phenomenon of contemporary media culture. The article contains analytical overview of historical issues of shocking advertising; preliminary scheme of customer’s perception of this type of commercials is shown; comparative analysis of classical and shocking advertising functions has been made. For future practical studies and working with actual data, we need to maximize our knowledge of shocking advertising as a cultural phenomenon and commercial strategy. So, this work is an attempt to present practical commercial tool in theory. Bring it to scientific level, which could help to define, analyze and understand consequences of this tool / technic / phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Андрєєва О. С. Шокова реклама як соціокомунікаційний феномен: специфіка вияву та впливогенний потенціал : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук із соц. комунікацій : спец. 27.00.06 «Прикладні соціально-комунікаційні технології» / Андрєєва Олександра Сергіївна. — К., 2015. — 16 с.

2. Андрєєва О. С. Девіантна та шокова реклама: дефініція та співвідношення понять / О. С. Андрєєва // Наукові записки Інституту журналістики : наук. зб. — К., 2014. — Жовт.-груд. — Т. 57. — С. 209–215.

3. Дзюба О. С. Агресивні компоненти сучасного медійного контенту / О. С. Дзюба // Наукові записки Інституту журналістики: наук. зб. — К., 2013. — Т. 51. — Квіт.-черв. — С. 34–38.

4. Девіантна поведінка [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B5%D0%B2%D1%96%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0.

5. Овчаренко А. Н. Основы рекламы : учебн. для студ. вузов / А. Н. Овчаренко. — М. : Аспект Пресс, 2006. — 495 с.

6. Ромат Е. В. Реклама : учебн. для вузов. — 7-е изд. / Е. В. Ромат. — СПб. : Питер, 2008. — 512 с.

7. Фромм Э. Иметь или быть? / Э. Фромм. — К. : Ника-Центр, 1998. — 400 c.

8. Щепилова Г. Г. Основы рекламы : учебн. для бакалавров / Г. Г. Щепилова, К. В. Щепилов. — М. : Юрайт, 2013. — 521 с.

9. Benady D. Courting Controversy / D. Benady // Marketing Week. — 2003. — Jan. 23. — Vol. 26 (4). — Р. 23—24.

10. Fam K. S. Advertising Controversial products in the Asia Pacific: What Makes Them Offensive? / K. S. Fam, D. S. Waller // Journal of Business Ethics. — 2003. — Vol. 48 (3). — Р. 237—250.

11. Waller D. S. Attitudes Towards Offensive Advertising: An Australian Study / D. S. Waller // Journal of Consumer Marketing. — 1999. — Vol. 16 (3). — Р. 288—294.

12. Waller D. S. What Factors Make Controversial Advertising Offensive? / D. S. Waller // A Preliminary Study. — ANZCA04 Conference. — Sydney, 2004. — Р. 1—10.
Published
2017-12-08
How to Cite
Андрєєва, О. С. (2017). Theoretical study of «practical» phenomenon: shocking advertising as a part of the contemporary media content. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (9), 50-54. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9828
Section
APPLIED SOCIO-COMMUNICATIVE TECHNOLOGIES