Media potential of public events as an object of journalistic reflection

  • О. Д. Зіненко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Keywords: communication, public events, media, media content, mass media, mass events

Abstract

The article outlines the research field of public events as an object of interdisciplinary discourse, defining the content and the structural nature of the concept of «public event» through the optics of generic procedures of Alain Badiou and a social analysis of Pierre Bourdieu; draws attention to the need for the production of synthesis methodology for studying public events in modern Ukraine; plans development prospects of traditional and new media in the context of cultural, recreational and educational public events’ topics. The author proposes to consider public events as a representative/determinant/catalyze environment, which updates communication gaps in the period of social transformation and opens space for journalistic interpretations

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Античні поетики. Арістотель. Поетика. Псевдо-Лонгін. Про високе. Горацій. Про поетичне мистецтво / упоряд. М. Борецький, В. Зварич. — К. : Грамота, 2007. — 168 с.

2. Бадью А. Манифест философии / Ален Бадью ; пер. с фр. — СПб. : Machina, 2003. — 184 c.

3. Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман ; пер. с фр. Е. Руткевич. — М. : Медиум, 1995. — 323 с.

4. Бодрийяр Ж. Прозрачность зла [Электронный ресурс] / Жан Бодрийяр ; пер. с фр. — Режим доступа : http://royallib.ru/author/bodriyyar_gan.html.

5. Бурдье П. Социология социального пространства / Пьер Бурдье ; пер. с фр. / отв. ред. Н. А. Шматко. — СПб. : Ин-т. эксперим. социологии ; Алетейя, 2007. — 288 с.

6. Генкин Д. М. Массовые празники / Д. М. Генкин. — М. : Просвещение, 1975. — 70 с.

7. Жлобологія : мистецько-культурологічний проект / авт. та куратор проекту Антін Мухарський. — К. : НАШ ФОРМАТ, 2015. — 384 с.

8. Злобіна Т. Що означають всесвітні протести проти Трампа та чому їх не було в Україні? [Електронний ресурс] / Т. Злобіна // Українська правда. — 2017. — 26 січня. — № 14. — Режим доступу : http://life.pravda.com.ua/columns/2017/01/26/222277/.

9. Мак-Квейл Д. Теорія масової комунікації / Деніс Мак-Квейл ; пер. з англ. О. Возьна, Г. Сташків. — Львів : Літопис, 2010. — 538 с.

10. Маклюэн Г. М. Понимание медиа: внешнее расширение человека / Герберт Маршалл Маклюэн ; пер. с англ. В. Николаева. — М. : Гиперборея ; Кучково поле, 2007. — 464 с.

11. Різун В. В. Теорія масової комунікації : підруч. для студ. / В. В. Різун. — К. : Просвіта, 2008. — 260 с.

12. Сарна А. Я. Образ и медиум: визуальный текст в массовой коммуникации : сб. ст. / А. Я. Сарна. — Минск : Четыре четверти, 2012. — 208 с.

13. Словник української мови : в 11 т. / АН УРСР. Інститут мовознавства ; за ред. І. К. Білодіда [Електронний ресурс]. — К. : Наук. думка, 1970—1980. — Режим доступу : http://ukrlit.org/slovnyk/slovnyk_ukrainskoi_movy_v_11_tomakh.

14. Теорія і практика радянської журналістики (Основи майстерності. Проблеми жанрів) : навч. посіб. для студ. ф-ту журналістики / авт. кол. : В. Й. Здоровега [та ін.] ; під ред. В. Й. Здоровеги. — Л. : Львів. ун-т, 1989. — 328 с.

15. Четыре теории прессы / Ф. Сиберт, У. Шрамм, Т. Питерсон ; пер. с англ. М. Полевой. — М. : Нац. ин-т прессы ; Вагриус, 1998. — 225 с.

16. Чечетин А. Основы драматургии театрализованных представлений: история и теория : учеб. для студ. ин-тов культуры / А. Чечетин. — М. : Просвещение, 1981. — 192 с.

17. Яремчук О. Класика німецької журналістики: графиня Маріон Дьонгофф. Про цінності видатної публіцистки повоєнної Німеччини — у розмові з її учнем та послідовником, редактором тижневика Die Zeit Тео Зоммером [Електронний ресурс] / О. Яремчук // День. — 2015. — 6 лютого. — № 19. — Режим доступу : https://day.kyiv.ua/uk/article/media/klasyka-nimeckoyi-zhurnalistyky-grafynya-marion-dongoff.

18. Schechner R. Performance Theory. Essays on performance theory / Schechner R. — London ; New York : Routledge Classics, 2003. — 407 р.
Published
2017-12-06
How to Cite
Зіненко, О. Д. (2017). Media potential of public events as an object of journalistic reflection. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (10), 65-70. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9806
Section
APPLIED SOCIO-COMMUNICATIVE TECHNOLOGIES