Intentional measurement of modern shock advertising discourse

  • О. С. Андрєєва Національний університет «Одеська юридична академія»
  • С. М. Мельник Одеський національний політехнічний університет
Keywords: shock advertising, advertising communication, visual component, verbal component, intention

Abstract

The article deals with the problem of verbal content of the phenomenon of shock advertising. The objectives of the study are to determine the definition of shock advertising as a special phenomenon of the modern socio-communicative space; to allocate means of realization of intention in shock advertising discourse; to characterize visual and verbal elements that optimally embody the intentional possibilities of advertising communication; to identify the specifics of the verbal implementation of communicative settings in Ukrainian shocking advertising. The theses of the research are supported by the analysis of real examples of foreign and domestic shock advertising examples. Also is given a classification of types of slogans which are used in sock advertising messages and specificity of their combination with visual elements of shock. Special accent is made on intentional measurement of shocking elements. This research works with new and poorly studied topic which only starts to be presented in Ukrainian socio-communicative sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрєєва О. С. Реалії та перспективи впливу шокової реклами на аудиторію в контексті нових медіа / О. С. Андрєєва // Вплив нових медіа: міждисциплінарний підхід / І міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 28–29 квіт. 2014 р. / [наук. ред. Т. Кузнєцова, упоряд. О. Герман, О. Євтушенко]. — Одеса : Нац. ун-т «Одеська юридична академія», 2014. — С. 68–70.

Андрєєва О. С. Шокова реклама як соціокомунікаційний феномен: специфіка вияву та впливогенний потенціал [рукопис] : дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук із соц. ком. : 27.00.06 / О. С. Андрєєва. — К., 2015. — 270 с.

Балахонская Л. В. Средства речевого эпатажа в рекламной коммуникации / Л. В. Балахонская // Медиалингвистика. — СПб. : Высшая школа журналистики и массовых коммуникаций, 2015. — С. 208–212.

Имшинецкая И. Креатив в рекламе / И. Имшинецкая. — М. : РИП-холдинг, 2004.— 64 с.

Олійник А. Д. Етапи комунікативного акту як категорії прагмалінгвістики / А. Д. Олійник // Матеріали VI міжнародної наукової практичної конференції «Основні проблеми сучасної науки – 2010». — Т. 19. Філологічні науки.— Софія : «Бел ГРАД-БГ» ООД, 2010. — С. 37–40.

Kramp M. K. Exploring Life and Experience through Narrative Inquiry [Електронний ресурс] / M. K. Kramp. — 2004. —Режим доступу : http://www4.nau.edu/cee/ci_doc/current/resources/6_Kramp.pdf. —Дата звернення : 29.08.2007.

Published
2018-11-22
How to Cite
Андрєєва, О. С., & Мельник, С. М. (2018). Intentional measurement of modern shock advertising discourse. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (11), 68-75. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/11662
Section
APPLIED SOCIO-COMMUNICATIVE TECHNOLOGIES