Comics as a medium of mass communication: typological characteristics

  • С. В. Хлестова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Keywords: mass communication, comics, means of mass communication, comics-journalism

Abstract

The article is devoted to the problem of defining comics as a special communicative phenomenon, which can combine verbal and nonverbal components. On the basis of already existing definitions, a unified one is provided – with an overview of the development of its subjective functions (educational, informational). The main characteristics of the comics as a means of mass communication are given; an overview of composite features is made. The article also describes how the typological features of the comics allows it to take over functions from other means of mass communication, what perspectives open up against it in view of the development of its educational and informational functions. In this regard, a description of such a concept as comics journalism, which has been developing in Europe over the past decades, is given. The conclusions drawn in the article can be used in the study of the communicative component of the comics phenomenon and comics-journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Барзах А. О поэтике комикса [Электронный ресурс] / А. Барзах // Комментарий. — Режим доступа : http://www.commentmag.ru/archive/17/5.htm.
2. Боброва Е. Н. Комикс как форма диалогизации рекламного текста [Электронный ресурс] / Е. Н. Боброва // Пятигорский государственный лингвистический университет. — Режим доступа : http://www.pglu.ru/lib/publications/University_Reading/2009/V/uch_2009_V_00052.pdf.
3. Данилец С. Комикс на Западе и в России [Электронный ресурс] / С. Данилец // Проза.ру. — Режим доступа : http://www.proza.ru/2009/12/16/876.
4. Ерофеев В. Комиксы и комиксовая болезнь [Электронный ресурс] / В. Ерофеев // Déjà vu. — Режим доступа : http://www.ec-dejavu.net/c/Comic_strip.html.
5. Золотницкий Д. «Удивлять самого себя». Беседа с Александром Ремизовым / Д. Золотницкий // Мир фантастики. — 2007. — № 50.
6. Канделаки Т. Хихус о комиксах, образовании, терпимости и дуракавалянии [Электронный ресурс] / Т. Канделаки // Блог Тины Канделаки. — Режим доступа : http://tikandelaki.livejournal.com/247239.html.
7. Козлов Е. В. Коммуникативность комикса (в текстуальном и семиотичном аспектах) : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. филол. наук / Е. В. Козлов. — Волгоград, 1999. — 18 с.
8. Кравцова М. В России культура комиксов только набирает обороты – интервью с Андреем Ерофеевым [Електронний ресурс] / М. Кравцова // Персональний сайт. — Режим доступа : .
9. Лютикова Г. В. Девятое искусство: комиксы [Электронный ресурс] / Г. В. Лютикова // Magspace.ru. — Режим доступа : http://magspace.ru/blog/intresting/164960.html.
10. Макклауд С. Понимание комикса. Невидимое искусство / С. Макклауд ; пер. с англ. Студия А7. — США : Kitchen Sink, 1993. — 216 с.
11. Маклюэн Г. М. Понимание Медиа / Маклюэн Г. М. ; пер. с англ. В. Николаева ; закл. ст. М. Вавилова. — М. ; Жуковский : КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле, 2003. — 464 с.
12. Серебренников А. Том Голд о комиксах, визуальном языке и недоверии к Фэйсбуку / А. Серебренников // Fust Cult. — Режим доступа : http://www.fastcult.ru/501172.html.
13. Хлестова С. В Харькове о правилах поведения при ЧП рассказывают в комиксах [Электронный ресурс] / С. Хлестова // Восточный Дозор. — Режим доступа : http://kharkov.dozor.ua/news/obwestvo/kultura/1157579.html.
14. Adams S. Joe Sacco : Interview [Електронний ресурс] / Sam Adams // The A. V. Club. — Режим доступу : http://www.avclub.com/article/joe-sacco-57360.
Published
2018-11-22
How to Cite
Хлестова, С. В. (2018). Comics as a medium of mass communication: typological characteristics. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (11), 13-17. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/11652
Section
THEORY AND HISTORY OF JOURNALISM