Патопсихологічні гендерні особливості процесів адаптації та мотивації до учбової діяльності у студентів вищіх медичних закладів першого семестру навчання
Анотація
The analysis of the peculiarities of the adaptation period of the first-year students of the medical school is given, as well as motivation as a biochemical and physiological processes of the organism. It is indicated that motivation is not a static concept and is subject to transformation, and the activity of the organism is determined by the dominant motivation, which subordinates all others. Adaptational and motivational gender features were studied among 67 first year students of the medical school. The obtained data testify to the predominantly external motivation of male students and internal motivation among female students. The motives of choice for girls were the cognitive motives and motives of professional achievements, while the guys had social motives and motives for personal prestige. Identified features of motivation are the most significant for academic achievement. Also, a pronounced psychoasthenic syndrome (especially among girls) was revealed, that confirms the study in the first year of the university as a stressful and disadaptive factor. The obtained data is required further in-depth study.
Завантаження
Посилання
Вовк В. И. Значение психодиагностики личностных особенностей для разработки психокоррекционных мероприятий / В. И. Вовк // Медицинская психология.–– 2014.–– Т. 9, № 4 (36).–– С. 66-70.
Данилова Н. Н. Физиология высшей нервной деятельности / Н. Н. Данилова, А. Л. Крылова.–– Ростов-на-Дону: «Феникс», 2005.– – 478 с.
Клепач Ю. В. Особенности учебно-профессиональной мотивации и тревожности у студентов-психологов и студентов медицинского колледжа / Ю. В. Клепач, О. О. Разуваева // Известия ВГПУ.–– 2015.–– № 4 (269).–– С. 140–143.
Маклаков А. Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях / А. Г. Маклаков // Психологический журнал.–– 2001.–– Т. 22, № 1.–– С. 16–24.
Мещерякова И. Н. Особенности мотивации учебной деятельности студентов-психологов различных курсов / И. Н. Мещерякова // Известия ВГПУ.–– 2015.–– № 4 (269).–– С. 137–139.
Пономарев В. И. Развитие психосоматических расстройств у студентов младших курсов / В. И. Пономарев, В. И. Вовк, О. Н. Каплоух // Материалы VII международной конференции: «Современные концепции научных исследований» (Россия, г. Москва, 30–31 октября 2014 г.).–– С. 34–35.
Бодалев А. А. Рабочая книга практического психолога: Технология эффективной профессиональной деятельности (пособие для специалистов, работающих с персоналом) / А. А. Бодалев, А. А. Деркач, Л. Г. Лаптев.–– М.: «Красная площадь», 1996.–– 400 с.
Соловьёв В. Н. Влияние адаптации и мотивации учебной деятельности на успеваемость студентов / В. Н. Соловьёв // Фундаментальные исследования.–– 2004.–– № 5.–– С. 81–83.
Сукачева О. Н. Формирование адаптивных способностей у студентов-медиков 1 курса / О. Н. Сукачева, Д. Н. Волошина // Проблеми сучасної освіти : збірник науково-методичних праць.–– Вип. 8. У 2 ч.: Ч. 1.–– Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017–– C. 114–118.