ФЕНОМЕНОЛОГІЧНА РЕЦЕПЦІЯ ВІЙНИ ЯК ЛЮДСЬКОГО ДОСВІДУ: ПРИКЛАД ОКУПАЦІЇ

  • Олександра Амельченко Національний університет «Києво-Могилянська академія» https://orcid.org/0000-0002-6707-1538
Ключові слова: феноменологія, філософська антропологія, філософії війни, людина, досвід, війна

Анотація

Стаття фокусується на концептуалізації досвіду окупації на основі феноменологічних описів, запропонованих Морісом Мерло-Понті та Жаном-Полем Сартром. Філософські потенціали феноменологічної методології доведено на прикладі її використання у критичних дослідженнях війни, які переосмислюють це явище з перспективи людського досвіду, відкидаючи панівний підхід до війни як продовження політики іншими методами. Аналізуючи розвідки представника критичних досліджень війни Шейна Брайтона, оприявнено феноменологічний потенціал робіт Карла фон Клаузевіца у контексті переосмислення війни як надлишку буття над знанням. Також продемонстровано як запропоноване Е. Левінасом розуміння війни застосовується у міждисциплінарних дослідженнях цього феномену задля розуміння того, який вплив має війна на життя людей. При цьому авторка проводить різницю між відсилкою до описів війни в творах літератури та феноменологічних роботах, яку робить Ш. Брайтон задля того аби зробити узагальнення про те, як війна переживається в досвіді та власне феноменологічними описами досвіду війни. Розгляд есеїв М. Мерло-Понті та Ж.-П. Сартра допомагає продемонструвати як феноменологічна методологія застосовується для опису безпосереднього досвіду війни, зокрема досвіду окупації. У статті показано, що феноменологічний підхід дозволяє не лише переосмислити війну як генеративну силу, як це робить Ш. Брайтон, але й концептуалізувати конкретні досвіди війни. Так, на прикладі описів життя під окупацією, запропонованих М. Мерло-Понті та Ж.-П. Сартром, показано, що досвід автентичного життя під окупацією можна концептуалізувати як досвід боротьби у лавах руху Опору. Здійснена розвідка дає змогу зробити висновок про необхідність застосування феноменології для досягнення власне людяного розуміння війни, тобто розуміння її як явища, яке ставить людей перед вибором: рятувати власне життя як приватних осіб й жити ілюзорною свободою чи брати участь у русі Опору й жертвувати своїм життям у боротьбі за свободу всіх громадян. Отримані результати вказують на необхідність подальшого феноменологічного осмислення досвідів війни, яке залучатиме до аналізу не тільки досвід окупації, а й інші форми переживання війни.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олександра Амельченко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Амельченко Олександра Євгеніївна

аспірантка кафедри філософії та релігієзнавства

Національний університет «Києво-Могилянська академія»

вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна

Посилання

Boichenko, M. (2024). The main directions of counteraction to the “Russian world” in Ukraine: the tasks of decolonization. Filosofiya Osvity. Philosophy of Education, 29(2), 60–77. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2023-29-2-4 [in Ukrainian].

Yermolenko, A. Resistance instead of Negotiations: Answer of the Ukrainian philosopher Anatoly Yermolenko to Jürgen Habermas. Filosofska dumka 3 (2022): 59–63. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/617 [In Ukrainian.]

Kebuladze, V. (2024). Concept of ressentiment by Max Scheler and its contemporary relevance. Filosofska Dumka, (2), 105–116. [In Ukrainian.] https://doi.org/10.15407/fd2024.02.105

Prykhodko, V. (2023). THE PHENOMENON OF WAR: MATERIALISTIC PHENOMENOLOGY POINT OF VIEW. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Philosophy, 1(8), 35–39. https://doi.org/10.17721/2523-4064.2023/8-6/8 [In Ukrainian.]

Basham, V. M., Belkin, A., & Gifkins, J. (2015). What is Critical Military Studies? Critical Military Studies, 1(1), 1–2. https://doi.org/10.1080/23337486.2015.1006879

Brighton, S. (2011). Three Propositions on the Phenomenology of War. International Political Sociology, 5(1), 101-105. https://doi.org/10.1111/j.1749-5687.2011.00122_6.x

Clausewitz, C. v. Howard, M., & Paret, P. (1984). On war. Princeton University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt7svzz

Edkins, J. (Ed.). (2019). Routledge Handbook of Critical International Relations (1st ed.). Routledge https://doi.org/10.4324/9781315692449

Lévinas, E. (1971). Totalité et infini. M. Nijhoff.

Merleau-Ponty, M., Toadvine, T., & Lawlor, L. (2007). The Merleau-Ponty Reader. Northwestern University Press.

Sartre, J.-P., & Turner, C. (2008). The aftermath of war (Situations III). Seagull Books.

Schmelzle, C. (2019). The legitimacy of occupation authority: beyond just war theory. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 23(3), 392–413. https://doi.org/10.1080/13698230.2019.1565721.

Опубліковано
2025-06-30
Цитовано
Як цитувати
Амельченко, О. (2025). ФЕНОМЕНОЛОГІЧНА РЕЦЕПЦІЯ ВІЙНИ ЯК ЛЮДСЬКОГО ДОСВІДУ: ПРИКЛАД ОКУПАЦІЇ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (72), 279-289. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2025-72-27
Номер
Розділ
Статті