ФІЛОСОФІЯ ОСОБИСТОСТІ В КУЛЬТУРІ ТВОРЧОСТІ: КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ШЛЯХ ДО ЖИТТЄВОЇ ТВОРЧОСТІ

  • Наталія Богданова Bakhmut Educational and Scientific Vocational and Pedagogical Institute, V. N. Karazin Kharkiv National University https://orcid.org/0000-0002-7956-5818
Ключові слова: філософія особистості, креативність, культура творчості, життєтворчість, самореалізація, самопізнання, філософія творчості

Анотація

У статті досліджується філософія особистості в контексті культури творчості, де креативність розглядається як основоположний чинник, що сприяє життєтворчості особистості – процесу активного формування та осмислення власного життя в умовах постійних змін. Актуальність цієї теми зумовлена вимогами, які ставить перед людиною постійна зміна середовища, що вимагає від особистості гнучкості, здатності до інноваційного мислення та глибокого внутрішнього розвитку. Підкреслюється важливість креативності не лише як навички вирішення проблем, але й як внутрішнього процесу, що збагачує особистість, визначає її здатність до самопізнання та культурного самовираження.

Метою статті є розкриття значення креативності як основного засобу самотворення особистості в рамках культури творчості. Запропонована робоча гіпотеза стверджує, що креативність є не тільки інструментом для створення нових ідей чи об'єктів, а й глибоким способом буття, що дає людині можливість реалізувати себе через творчий акт. У статті також досліджено філософські підходи до проблеми креативності, зокрема концепції таких мислителів, як І. Кант, Г. Гегель, М. Бердяєв, які вважають творчість важливою складовою свободи особистості і шляху до її самореалізації. Додатково аналізуються сучасні психологічні та культурологічні дослідження, що допомагають уточнити механізми творчої діяльності та її роль в особистісному розвитку (А. Маслоу, М. Рунко та інші).

Особливу увагу приділено концепту «культура творчості», що є простором, який забезпечує розвиток життєтворчості, забезпечуючи можливість самореалізації через вираження естетичних, гуманістичних і етичних цінностей. Креативність у цьому контексті постає як процес, що не лише формує індивідуальність, а й створює умови для глибокої взаємодії з іншими, сприяючи розвитку нових форм культурного самовираження. Автор доводить, що креативність має бути інтегрована у всі сфери людського існування – від освіти до міжкультурного діалогу, — як важливий ресурс розвитку не лише особистості, а й суспільства в цілому, що здатне сприяти гармонійному розвитку і взаєморозумінню між людьми різних культур і світоглядів.

У висновках окреслюються перспективи подальших досліджень, спрямованих на інтеграцію філософських, психологічних та педагогічних підходів до формування креативної особистості в умовах сучасних глобальних викликів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Наталія Богданова, Bakhmut Educational and Scientific Vocational and Pedagogical Institute, V. N. Karazin Kharkiv National University

Богданова Наталія Григорівна

доктор філософських наук, професор

В.о. завідуючого кафедри освітніх технологій та охорони праці

Бахмутський навчально-науковий професійно-педагогічний інститут

Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна

майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Посилання

Bogachev, R., Rudenko, T., & Kostromina, H. (2022). Creativity as the most important component of personality development and self-realization. EDUCATIONAL DISCOURSE: COL-LECTION OF SCIENTIFIC PAPERS, 42(10-12), 7-15. DOI 10.33930/ed.2019.5007.42(10-12)-1 (In Ukrainian)

Dewey, J. (1934). Art as experience (353 p.). New York: Perigee Books.

Franklin, S. W. (2023). Creativity as self-actualization. In The cult of creativity. A Surprisingly Recent History (pp. 42-65, 264 p.). Chicago: University of Chicago Press.

Gabora, L., & Kaufman, S. B. (2010). Evolutionary approaches to creativity. In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge handbook of creativity (pp. 279–300). Cambridge Uni-versity Press.

Holm-Hadulla, R. M. (2013). The Dialectic of Creativity: A Synthesis of Neurobiological, Psychological, Cultural and Practical Aspects of the Creative Process. Creativity Research Journal. 25(3), 293-299. (http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2013.813792

Leung, A. K.-y., Maddux, W. W., Galinsky, A. D., & Chiu, C.-y. (2008). Multicultural experience enhances creativity: The when and how. American Psychologist, 63(3), 169–181. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.3.169

Richards, R. (2010). Everyday creativity: Process and way of life—Four key issues. In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge handbook of creativity (pp. 189–215). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511763205.013

Runco, M. A. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55, 657-687. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141502

Sheibani, O., Hajiyakhchali, A., Maktabi, G., & Behroozi, N. (2024). Causal relationship between creativity-oriented intrinsic motivation and creative achievements: Mediated by self-actualization. Iranian Evolutionary Educational Psychology Journal, 6(2), 123-140. http://dx.doi.org/10.22034/6.2.123

Starynska, N. (2020). Creativity as a self-actualizing person’s characteristic. Psychological Journal, 6(4), 17-28. https://doi.org/10.31108/1.2020.6.4.17.

Опубліковано
2025-06-30
Цитовано
Як цитувати
Богданова, Н. (2025). ФІЛОСОФІЯ ОСОБИСТОСТІ В КУЛЬТУРІ ТВОРЧОСТІ: КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ШЛЯХ ДО ЖИТТЄВОЇ ТВОРЧОСТІ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (72), 271-278. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2025-72-26
Номер
Розділ
Статті