ВИНАХІД ПОЛІТИКИ: МІЖ АГОНІСТИЧНОЮ РИТОРИКОЮ ТА ПОЛЕМІЧНОЮ ДІАЛЕКТИКОЮ

  • Микита Трачук Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0008-2558-3819
Ключові слова: риторичний винахід політики, політична риторика, аполітична діалектика, рефлексія над рефлексією модерну, поліс, агон і полемос

Анотація

У статті представлена спроба філософського аналізу риторичних витоків політики у нерозривних взаєминах із політичною цінністю риторики. Автор розглядає деякі сучасні проєкти «перевинайдення політики» (особливо принагідно до актуального українського контексту), описуючи їх як феномени рефлексії над рефлексією модерну, або ж вторинної рефлексії модерну. Після постмодерністської критики, розробок комунікативної теорії та складних теоретичних побудов теоретиків Другого («рефлексивного») Модерну, новітня політична філософія, судячи за все, так і не змогла оговтатися від модерних катастроф ХХ століття, адже й сучасні теоретики нових / інших модернів продовжують ходити все тими ж битими шляхами модерністського філософування, де різноманітні реконструкції й «перевинайдення» вартують куди більше, ніж власне самоцінність винахідництва. Відштовхуючись від унаочненого протиставлення агоністичної та полемічної культури, автор пропонує власний проєкт мислення політики як риторичного винаходу, відкритого до безкінечних креативних модифікацій, на противагу полеміці (войовничій суперечці), яка розглядається як аполітичне й антагоністичне до політики явище. Полісний стан суспільства, де перетинаються місто-фортеця і місто-громада, розглянутий як різновид особливого політичного топосу – місця, де концентрується просвітницька свідомість, у його діалектичному зв’язку з войовничим сполохом полемосу (як із сакральним несвідомим, витісненим на маргінес в ході просвітницької секуляризації). Спираючись на ідеї Арістотеля, автор розгортає критику війни як явища, протиставленого принципам безкінечного політичного винахідництва, яке має ґрунтуватися на розвинутому народному красномовстві. Явище фашизації європейських суспільств у ХХ ст. трактується як спроба знищення політики через політизацію полемосу. Задля убезпечення від подібних рецидивів аполітичного, автор пропонує розбудовувати нову політичну теорію, в якій демократична політика була би міцно пов’язана з риторикою й винаходила себе в ній, розвиваючи традиції народного красномовства (як можливості кожному говорити власним голосом). Пропонується помислити політичну риторику як мистецтво множинної варіативності, у той час, як діалектика, будучи мистецтвом, яке зіштовхує між собою чіткі бінарні полемічні опозиції буття-небуття і добра-зла, має нарешті залишити політику в спокої. У протистоянні з політикою як із риторичним винаходом полемос постає як вияв аполітичної діалектики, а тому дослідження феномену війни потребує виходу далеко за межі політики – в позаполісну царину, де переважає не політична, а передовсім релігійна проблематика.

Завантаження

Біографія автора

Микита Трачук, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Трачук Микита Сергійович

аспірант,  філософський факультет

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Посилання

Aristotle (2005). Politics / transl. by O. Kysliuk. Kyiv: Osnovy. 238 p. [In Ukrainian].

Badiou, A. (2014). Century / transl. by A. Riepa. Lviv: Kalvaria; Kyiv: Nika-Tsentr. 304 p. [In Ukrainian].

Badiou, A. (2017). To vote or to reinvent politics? / transl. by A. Riepa. Commons, 20.04. Retrieved from: https://commons.com.ua/en/golosuvati-chi-perevinajti-politiku/ [In Ukrainian].

Bystrytsky, Y., & Sytnichenko, L. (2022). Philosophy and discourse of war: Conflict of worlds as a limit of the theory of communication by Urgen Habermas. Filosofska Dumka, (3), 64—82. https://doi.org/10.15407/fd2022.03.064 [In Ukrainian].

Cassin, B. (Ed.) (2009). European dictionary of philosophies: Lexicon of untranslatables. Vol. 1. Kyiv: DUKH I LITERA. 576 p. [In Ukrainian].

Liuty, T. (2016). Critics of ideology: sociocultural dimension (M. Stirner, K. Marx, F. Nietzsche, S. Freud). NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies, Vol. 180, pp. 36–44. [In Ukrainian].

Plato (1999). Dialogues. Kyiv: Osnovy. 395 p. [In Ukrainian].

Aristotle (1926). Rhetoric. Aristotle in 23 Volumes, Vol. 22 / transl. by J. H. Freese. Cambridge: Harvard University Press. Retrieved from Perseus Digital Library: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0060

Barthes, R. (1957). Mythologies. [In French]. Paris: Seuil. 239 p.

Beck, U., Giddens, A., & Lash, S. (1994). Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order. Stanford, CA: Stanford University Press. 228 p.

Beck, U. (1997). The Reinvention of Politics: Rethinking Modernity in the Global Social Order / transl. by M. Ritter. Cambridge, UK: Polity Press. 216 p.

Beekes, R., & van Beek, L. (2010). Etymological Dictionary of Greek. Volume I. Leiden, Boston: Brill. 1808 p.

Farrar, C. (1988). The Origins of Democratic Thinking: The Invention of Politics in Classical Athens. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 312 p. https://doi.org/10.1017/CBO9780511552489

Finley, M. I. (1985). Democracy Ancient and Modern. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press. 208 p. https://doi.org/10.36019/9780813566719

Gish, D. (2006). The Liberal Art of Classical Rhetoric: Greek Origins, Roman Appropriation, Humanist Revival. Retrieved from: https://www.academia.edu/100928469/The_ Liberal_Art_of_Classical_Rhetoric

Golob T., Makarovic M. (2022). Meta-Reflexivity as a Way toward Responsible and Sustainable Behavior. Sustainability, 14, 5192. https://doi.org/10.3390/su14095192

Guthrie W. K. C. (1971). The Sophists. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 356 p.

Habermas, U., & Derrida, J. (2003). February 15, or What binds Europeans together: a plea for a common foreign policy, beginning in the core of Europe / transl. by M. Pensky. Constellations, Vol. 10, N. 3, 291–297. https://doi.org/10.1111/1467-8675.00333

Herrick, J. A. (2021). The history and theory of rhetoric: an introduction. New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003000198

Hogan, M. J. (1998). Rhetoric and Community: Studies in Unity and Fragmentation. Columbia, SC: University of South Carolina Press. 315 p.

Kennedy G. A. (1963). History of Rhetoric, Vol. 1: The Art of Persuasion in Greece. Princeton, NJ: Princeton University Press. 364 p. https://doi.org/10.1515/9781400875726

Robinson E. (2023). The Politics of Unpolitics. The Political Quarterly, Vol. 94, N. 2, April/June. https://doi.org/10.1111/1467-923X.13270

Scardigno R., Mininni G. (2019). The Rhetoric Side of Fake News: A New Weapon for Anti-Politics? World Futures: The Journal of General Evolution, 76 (1), pp. 1–20. https://doi.org/10.1080/02604027.2019.1703158

Venugopal R. (2022). Can the anti-politics machine be dismantled? New political economy, 27 (6), pp. 1–15. https://doi.org/10.1080/13563467.2022.2045926

Yermolenko, V. (2023). Europe’s two hearts. Eurozine, 15.08. Retrieved from: https://www.eurozine.com/europes-two-hearts/

Опубліковано
2024-12-23
Цитовано
Як цитувати
Трачук, М. (2024). ВИНАХІД ПОЛІТИКИ: МІЖ АГОНІСТИЧНОЮ РИТОРИКОЮ ТА ПОЛЕМІЧНОЮ ДІАЛЕКТИКОЮ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (71), 97-110. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2024-71-08
Номер
Розділ
Статті