ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНІ ІДЕЇ У ТВОРАХ ДІЯЧІВ БРАТСЬКИХ ШКІЛ (XVI – XVII СТОЛІТТЯ)
Анотація
У статті авторка намагається проаналізувати репрезентацію філософсько-антропологічних ідей у творах діячів братських шкіл у XVI–XVII століттях. Відзначається, що людина розглядалася в єдності душі та тіла як мікрокосм і як така, що сотворена за образом Божим. Самопізнання тлумачилось як шлях звільнень від обтяжень навколишнього світу, залежності від земної чуттєвості. Зокрема, щодо догматів ортодоксального християнства у Стефана Зизанія було раціоналістичне бачення. У творчості Кирила Транквіліона-Ставровецького проявляється пов’язана з гуманізмом неоплатонічна традиція. Відповідно до традицій доби Відродження, філософ звертається до ідеї подвійної істини, розглядаючи мудрість із позицій теології та практичної життєвої філософії. К. Транквіліон-Ставровецький, відповідно до стоїчного вчення, розглядав людину як двонатурну істоту. Але філософ також підкреслював єдність душі та тіла, оскільки вони міцно взаємопов’язані. Прикметно, що вчений розкриває проблему душі та тіла з ренесансно-гуманістичних морально-етичних і гносеологічних позицій. Ісая Копинський підкреслює, що самопізнання й пізнання навколишнього світу відбувається не шляхом дослідження природи та спостереження за природними явищами, а навпаки – за допомогою заглиблення у свій внутрішній духовний світ, за допомогою «умного дєланія». Погляди І. Копинського є близькими до ранньоісихастської візантійської теології. Антропологічні погляди цього теолога зосереджені на особистості, яка бере активну участь в історичному процесі. Зі свого боку М. Смотрицький, аналізуючи, зокрема, питання щодо зв’язку між дією та волею, особливу увагу у своїх працях звертає на трансцендентну природу людського духу. У підсумку авторка статті доходить висновку, що філософсько-антропологічні ідеї діячів братських шкіл формувалися в контексті європейської філософської культури та були відображенням культурно-історичних особливостей досліджуваного історичного періоду.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Adrug, A. (2012). The First Printed Book in Chernihiv and the Left Bank of Ukraine. Severyansky Chronicle, 5–6, 22–27. (In Ukrainian).
Andrusiv, L. (2011). Rationalist Tendencies in Ukrainian Philosophical Thought XI – Beg. of XVII Century. (PhD Thesis). Kyiv: Drahomanov National Pedagogical University. (In Ukrainian).
Azovtseva, S. (2013). Kyrylo Tranquillion-Stavrovetsky’s Works in Historical and Literary Works of the XIX–XXI Centuries. Scientific Notes of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Series: Literary Studies, 4 (2), 3–8. (In Ukrainian).
Bobak, M. (2001). Ideas of Civic Humanism in Ukrainian Spiritual Culture (XVI–XVII Centuries). (PhD Thesis). Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. (In Ukrainian).
Doichyk, M. (2004). Ethical and Anthropological Ideas of Ukrainian Renaissance Humanism (the End of XVI – First Third of XVII Century). (PhD Thesis). Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv. (In Ukrainian).
Hrushevsky, M. (1995). History of Ukrainian Literature (Vol. 6). Kyiv: Oberegi. (In Ukrainian).
Hudz, L. (2020). Poem of Archbishop Ioan Maksymovych “Virgin Mary, rejoice” as a Phenomenon of Ukrainian Baroque Literature. (PhD Thesis). Kyiv: Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine. (In Ukrainian).
Isaievych, J. (1966). Brotherhoods and Brotherhoods’s role in the Development of Ukrainian Culture of the XVI–XVIII Centuries. Kyiv: Naukova Dumka. (In Ukrainian).
Isaiah, M. (1710). Spiritual Alphabet. Kyiv: Publishing House of the Kyiv-Pechersk Lavra. (In Russian).
Isichenko, I. (2017). Pearl of Many Values of Kyrylo Tranquillion-Stavrovetsky as a Phenomenon of Ukrainian Baroque Religious Culture. In B. Krysa & D. Syroyid (Eds.), Kyrylo Tranquillion-Stavrovetsky – Preacher of the Word of God (pp. 209–223). Lviv: UCU Publishing House, 2017. (In Ukrainian).
Ivanova, M. (2011). The Issue of a Human as the Issue of an Author in the Western Russian Philosophical and Theological Thought of the First Half of the 17th Century (Melety Smotritsky’s letter to Adam Khreptovich). Voprosy Filosofii – Philosophy Issues, 7, 69–76. (In Russian).
Krysa, B. (2013). Kyrylo Tranquillion Stavrovetsky: The History of Creative Personality. Ukrainian Literary Studies, 77, 285–296. (In Ukrainian).
Kvasyuk, L. (2009). Reflection of the Controversy Between Orthodox and Catholics about Purgatory in “Trenos” (1610) by Meletius Smotrytsky. Ukrainian Studies, 3, 208–210. (In Ukrainian).
Kvasyuk, L. (2010). Presentation of Christian doctrine in “Catechism (Summary), or a Short Collection of Faith and Ceremonies of the Holy Eastern Church” by Meletius Smotrytsky. Ukrainian Studies, 3 (36), 173–175. (In Ukrainian).
Logvinenko, V. (2005). Polemical Literature as a Factor in the Formation of National and Religious Consciousness of the Ukrainian People. (PhD Thesis). Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. (In Ukrainian).
Matyukhina, О. S. (2016). Krymsky’s Interpretation of Sophia-God’s Wisdom in Philosophy of G. Skovoroda. Proceedings of the National Aviation University, Series: Philosophy. Culturology, 1 (23), 58–62. (In Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.23.12478.
Moskalyova, L., Yakovenko, I., & Chorna, V. (2016). The role of the Lviv Brotherhood in the Development of the School Education System in Ukraine in the XV–XVII centuries. History of Religions in Ukraine, 1, 138–147. (In Ukrainian).
Shynkaruk, V. (1988). Monuments of Fraternal Schools in Ukraine (Late XVI – Early XVIII Centuries). Kyiv: Naukova Dumka. (In Ukrainian).
Smotrytsky Meletius. (2011). Meletius Smotritsky’s Letter to Adam Khreptovich on June 7, 1626. Voprosy Filosofii – Philosophy Issues, 7, 77–80. (In Russian).
Smotrytsky Meletius. (2015). Trenos, or Lamentation of the Only Holy Local Apostolic Eastern Church with an Explanation of the Dogmas of the Faith, 1610. (Theophilus Orthologus, Trans.). Kyiv: Talcom. (In Ukrainian).
Studynsky, K. (1906). Monuments of Polemical Writing of the Late XVI and Early XVII Centuries (Vol. 1). Lviv: Publishing House of Shevchenko Scientific Society. (In Ukrainian).
Thomson, Fr. (1998). Meletius Smotritsky and the Union with Rome: A Religious Dilemma in Little Russia of the 17th Century. In Proceedings of the International Symposium “400 years of the Brest Church Union 1596–1996, Critical Reevaluation”, Nijmegen, Holland (рp. 177–211). Moscow: The Biblical Theological Institute of the Apostle Andrew the First-Called. (In Russian).
Threnos To iest Lament iedney S. Powszechney Apostolskiey Wschodniey Cerkwie z obiasnieniem Dogmatu Wiary. Pierwey z Greckiego na Slowienski, a teraz z Slowienskiego na polski przelozony. Przez Theofila Orthologa Teyze Swietey Wschodniey Cerkwie Syna. Wilno, 1610. (2020). In Jagiellonian Digital Library. Retrieved from https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=375357. (In Polish).
Trofimenko, T. (2003). Collection “Pearl of great value” by Kyrylo Tranquillion Stavrovetsky in the Context of Baroque Culture. (PhD Thesis). Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. (In Ukrainian).
Trunte, G. (2017). God and His Creation in the Understanding of Cyril Tranquillion. In B. Krysa & D. Syroyid (Eds.), Kyrylo Tranquillion-Stavrovetsky – Preacher of the Word of God (pp. 242–321). Lviv: UCU Publishing House, 2017. (In Ukrainian).
Zherebylo, I. (2002). The Issue of the Meaning of Human Life in the Ukrainian Philosophy of the XI – First Half of the XVII Century. (PhD Thesis). Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. (In Ukrainian).
Адруг А. Перша друкована книга в Чернігові та Лівобережній Україні. Сіверянський літопис. 2012. № 5–6. С. 22–27.
Азовцева С. В. Творчість Кирила Транквіліона-Ставровецького в історико-літературних працях ХІХ–ХХІ століть. Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Сер.: Літературознавство. 2013. № 4 (2). С. 3–8.
Андрусів Л. З. Раціоналістичні тенденції в українській філософській думці ХІ – поч. ХVІІ ст.: автореф. дис. канд. філософ. наук: 09.00.05. Київ: Нац. педаг. ун-т імені М. П. Драгоманова, 2011. 21 с.
Бобак М. І. Ідеї громадянського гуманізму в українській духовній культурі (ХVІ–ХVІІ ст.): автореф. дис. канд. філософ. наук: 09.00.05. Львів: Львів. нац. ун-т імені І. Франка, 2001. 19 с.
Грушевський М. С. Історія української літератури. Київ: Обереги, 1995. Т. 6. 708 c.
Гудзь Л. А. Поема архієпископа Іоана Максимовича «Богородице Дѣво, радуйся» як явище української барокової літератури: автореф. дис. канд. філол. наук: 10.01.01. Київ: Інститут літератури імені Т. Г. Шевченка НАН України, 2020. 23 с.
Дойчик М. Етико-антропологічні ідеї Українського ренесансного гуманізму (кінець XVI – перша третина XVII ст.): автореф. дис. канд. філософ. наук: 09.00.05. Київ: Київ. нац. ун-т імені Т. Г. Шевченка, 2004. 15 с.
Жеребило І. В. Проблема сенсу життя людини в українській філософії ХІ – першої половини ХVІІ ст.: автореф. дис. канд. філософ. наук: 09.00.05. Львів: Львів. нац. ун-т імені І. Франка, 2002. 17 с.
Иванова М. В. Проблема человека как проблема автора в западнорусской философско-богословской мысли первой половины XVII в. (на примере письма Мелетия Смотрицкого Адаму Хрептовичу). Вопросы философии. 2011. № 7. С. 69–76.
Исаия, митр. Киевский и всея Руси. Алфавит духовный. Киев: Типография Киево-Печерской лавры, 1710. 200 л. 808 с. URL: https://kp.rusneb.ru/item/reader/alfavit-duhovnyy.
Ісаєвич Я. Братства та їх роль в розвитку української культури XVI–XVIII ст. Київ: Наукова думка, 1966. 248 c.
Ісіченко І. Перло многоцінне Кирила Транквіліона Ставровецького як феномен української барокової релігійної культури. Кирило Транквіліон Ставровецький – проповідник Слова Божого / упор. Б. Криса, Д. Сироїд. Львів: Видавницво УКУ, 2017. С. 209–223.
Квасюк Л. Виклад християнського віровчення в «Катехізмі, тобто сумарії, або короткому зібранні віри і церемоній святої Східної церкви» Мелетія Смотрицького. Українознавство. Київ, 2010. № 3 (36). С. 173–175.
Квасюк Л. Відображення полеміки між православними і католиками про чистилище у «Треносі» (1610) Мелетія Смотрицького. Українознавство. Київ, 2009. № 3. С. 208–210.
Криса Б. Кирило Транквіліон Ставровецький: історія творчої особистості. Українське літературознавство. 2013. Вип. 77. С. 285–296.
Логвиненко В. М. Полемічна література як чинник становлення національно-релігійної свідомості українського народу: автореф. дис. канд. філософ. наук: 09.00.05. Львів: Львів. нац. ун-т імені І. Франка, 2005. 16 с.
Матюхіна О. А. C. Б. Кримський про софійність філософії Г. С. Сковороди. Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія. 2016. № 1 (23). С. 58–62. DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.23.12478.
Москальова Л., Яковенко І., Чорна В. Роль Львівського братства у розвитку шкільної системи освіти на Україні XV–XVII століття. Історія релігій в Україні. Львів: Логос, 2016. Вип. 1. С. 138–147.
Пам’ятки братських шкіл на Україні (кінець XVI – поч. XVIIІ ст.) / ред. В. Шинкарук та ін. Київ: Наукова думка, 1988. 568 с.
Смотрицкий М. Письмо Мелетия Смотрицкого Адаму Хрептовичу 7 июня 1626 г. Вопросы философии. 2011. № 7. С. 77–80.
Смотрицький М. Тренос, або Плач єдиної святої помісної апостольської Східної Церкви з поясненням догматів віри, початково з грецької на слов’янську, а тепер зі слов’янської на польську перекладений Теофілом Ортологом, тієї ж Святої Східної Церкви сином, у Вільні року Божого 1610. Київ: Талком, 2015. 557 с.
Студинський К. Пам’ятки полемічного письменства кінця XVI і початку XVII в. Львів: Вид-во НТШ, 1906. Т. І. 384 с.
Томсон Ф. Мелетий Смотрицкий и уния с Римом: религиозная дилемма в Рутении XVII века. 400 лет Брестской церковной унии 1596–1996, критическая переоценка. Сборник материалов Международного симпозиума Неймеген, Голландия. М.: Библейско-Богословский институт Св. апостола Андрея, 1998. С. 177–211.
Трофименко Т. М. Збірка «Перло многоцінноє» Кирила Транквіліона Ставровецького в контексті барокової культури: автореф. дис. канд. філолог. наук: 10.01.01. Харків: Харків. нац. ун-т імені В. Н. Каразіна, 2003. 23 с.
Трунте Г. Бог і Його творіння в Кирила Транквіліона. Кирило Транквіліон Ставровецький – проповідник Слова Божого / упор. Б. Криса, Д. Сироїд. Львів: Видавницво УКУ, 2017. С. 242–321.
Threnos To iest Lament iedney S. Powszechney Apostolskiey Wschodniey Cerkwie z obiasnieniem Dogmatu Wiary. Pierwey z Greckiego na Slowienski, a teraz z Slowienskiego na polski przelozony. Przez Theofila Orthologa Teyze Swietey Wschodniey Cerkwie Syna. Wilno, 1610. Jagiellonian University in Kraków: Jagiellonian Digital Library, 2020. URL: https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=375357.
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).