Ставлення учнів до шкільної географії та мотиваційні чинники її учіння
Анотація
Мета статті – діагностика ставлення учнів закладів загальної освіти до географії, виявлення основних мотиваційних чинників її учіння залежно від віку школярів і місцевості їх проживання.
Основний матеріал. Діагностиці мотивів вивчання географії передувало з’ясування ставлення школярів до цього предмета. Учням та ученицям пропонувалось назвати улюблені шкільні предмети, і за результатами опитування обчислено рейтинг дисциплін. У шестикласників сільських і міських шкіл географія зайняла перше рейтингове місце, у семикласників і восьмикласників, а також сільських дев’яти- і десятикласників – друге місце. У міських дев’ятикласників і десятикласників географія отримала третє місце в рейтингу шкільних предметів.
У статті з’ясовано рейтинг шкільної географії на підставі анкетного опитування, проведеного у 2018/2019 навчальному році серед 1163 респондентів – учнів 6–11-х класів закладів загальної освіти Львівської області; проаналізовано структуру позитивних і негативних мотиваційних чинників учіння географії залежно від віку і місцевості проживання школярів; показано погляд учителів на мотивуючі і демотивуючі фактори географічного навчання; представлено інтерпретацію результатів у контексті популярної теорії самодетермінації Дісі-Райана.
Висновки та подальші дослідження. Діагностика ставлення школярів до географії в окремо взятому регіоні України показала найвищий рейтинг цього предмета серед інших шкільних дисциплін та позитивне ставлення до нього основної частини (понад 75%) опитаних учнів.
На міру симпатії до географії мають вплив вік учнів і тип місцевості, в якій проживають школярі: найвищий ранг симпатії до предмета продемонстрували сільські учні та учениці, які вивчають природничі курси дисципліни (6–7 класи).
Провідні чинники позитивного ставлення до географії вкорінені у зміст цього предмета й сучасні форми організування процесу його вивчення, що в кінцевому результаті сприяє формуванню внутрішньої мотивації пізнання.
Отримані результати емпіричного дослідження можуть бути застосовані для вироблення психолого-педагогічних і методичних моделей навчання географії у різних класах закладів загальної середньої освіти.
Завантаження
Посилання
Zakon Ukrayiny` (2020). Pro povnu zagal`nu serednyu osvitu [Law of Ukraine. On General Secondary Education]. Available at: https://osvita.ua/legislation/law/2232/
Andreeva, O.T. (2017). Motivacija uchebnoj dejatel'nosti na urokah geografii [Motivation of educational activities at geography lessons]. Available at: https://infourok.ru/motivaciya-uchebnoy-deyatelnosti-na-urokah-geografii-1901542.html
Il'in, E.P. (2008). Motivacija i motivy [Motivation and motives]. Sankt-Peterburg: Piter, 427–429.
Suvorova, L.B., Shimlina (Rjabceva), I.V. (2017). Izuchenie motivacii podrostkov k obucheniju v processe shkol'nogo geograficheskogo obrazovanija [Studying the motivation of teenagers to learn in the process of school geographical education]. Pedagogical Rducation in Russia, 1, 74–8.
Tadeyeva, T.V. (2012). Teoriya samodeterminaciyi Disi-Rayana i navchal`na moty`vaciya [Disi-Rayan's self-determination theory and educational motivation]. Scientific Notes of V. Gnatyuk TSMU. Ser.: Pedagogy, 3, 213–221.
Donert, K., Charzyński, P. (2005). Changing Horizons in Geography Education. Available at:
https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/351/Changing%20Horizons.pdf
Ryan, R.M., Deci, E.L. (2009). Promoting Self-Determined School Engagement: Motivation, Learning and Well-Being: Handbook of Motivation at School. New York – London: Routledge, 171–196.