Практичні роботи як складова курсу географії (на прикладі 11-го класу – рівень стандарту)
Анотація
Мета статті – визначення основних проблем реалізації та методичного забезпечення практичної складової на уроках географії в 11 класі для подальшого обґрунтування авторської системи дидактичного забезпечення практичних робіт в 11 класі з географії (рівень стандарту).
Основний матеріал. У статті викладений аналіз методичного забезпечення виконання практичних робіт, теоретичні аспекти їх проведення; визначені проблеми порушення принципів науковості і послідовності при вивченні окремих тем наскрізного курсу географії 6-11-х класів. Аналіз тематик практичних робіт, що виконуються у різних класах, показав проблеми щодо послідовності і поглиблення знань, особливо за такими темами 11-го класу, як «Топографія», «Атмосфера та система Землі», «Економіка України в міжнародному поділі праці». Методичне забезпечення проведення практичних робіт є різноманітним і запропоновано всіма провідними видавництвами навчальної літератури. Але структура та підходи до формулювання змісту кардинально відрізняються, майже не звертається увага на сучасні методи опанування географічною інформацією. На основі аналізу теоретичних і практичних аспектів проведення практичних робіт в 11 класі (рівень стандарту) запропоновано авторську структуру і наповненість таких практикумів, основними відмінностями при цьому є варіативність часу й індивідуалізація роботи учнів.
Висновки та подальші дослідження. Виконання практичних робіт створює сприятливі умови для розвитку розумових здібностей учнів та творчого підходу до роботи вчителів. Діюча програма з географії переважно є неузгодженою з принципами сучасної освіти, зокрема науковості, послідовності і формування наукової картини світу, а методичне забезпечення практичних робіт не дозволяє реалізувати принципи індивідуалізації освітнього процесу, економії навчального часу та не перевантаженості учнів. Запропоновані методичні розробки практичних робіт 11-го класу дозволяють якісно реалізувати зазначені принципи. Подальші дослідження слід спрямувати на наукове обґрунтування методичних вимог до виконання практичних робіт і головне - приведення наскрізної системи практичних робіт, що виконуються у закладах середньої освіти, до логічної структури за принципами посилення науковості, ґрунтовності, складності, різноманітності, системності.
Завантаження
Посилання
Vitenko, I.M., Marcy`ny`shy`n, V.A., Marcy`ny`shy`n, N.G. (1999). Prakty`chni roboty` z geografiyi Ukrayiny`, 8-9 klasy`: Metody`chny`j posibny`k na dopomogu vchy`telyu geografiyi [Practical works on geography of Ukraine, 8-9 forms: Methodical manual to help the teacher of geography]. Ternopil`: Aston, 24.
Vovk, V.F., Kostenko, L.V. (2013). Geografiya Ukrayiny`. 8–9 klasy`: Shkil`ni tably`ci [Geography of Ukraine. 8-9 forms: School tables]. Хarkiv: Ranok, 14, 22, 27.
Groma, V.D., Nazarenko, T.G. (2017). Prakty`chni roboty` ta doslidzhennya. 9 klas [Practical works and research 9th form]. Xarkiv: Osnova, 48.
Dumans`ka, G. (2009). Vy`konannya prakty`chny`x robit z geografichny`my` ta konturny`my` kartamy` yak umova rozvy`tku tvorchy`x zdibnostej uchniv [Performing practical works with geographical and contour maps as a condition for the development of creative abilities of pupils]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Ser.: Pedagogy. 1, 126–131.
Kartel`, L.M., Shy`povy`ch, Ye.J. (1974). Prakty`chni roboty` z geografiyi v 6 klasi : posibny`k [Practical works on geography in 6th form: A guide]. Ky`yiv: Radyans`ka shkola, 3.
Kobernik, S.G., Kovalenko, R.R., Skuratovy`ch, O.Ya. (2005). Metody`ka navchannya geografiyi v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax: Posibny`k dlya vchy`telya [Methods of teaching geography in secondary schools: A guide for teachers]. Ky`yiv: Navchal`na kny`ga, 319.
Krams`ka, Z.M. (2018). Metodologichni vy`mogy` shhodo realizaciyi pry`ncy`pu krayeznavstva v umovax Novoyi ukrayins`koyi shkoly` [Methodological requirements for the implementation of the principle of local lore in the New Ukrainian school]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Ser.: Pedagogical Sciences, 12, 52–56.
Lavruk, M.M. (2015). Metody`ka navchannya geografiyi. Prakty`chna i samostijna robota studentiv: Navchal`ny`j posibny`k [Methods of teaching geography. Practical and independent work of students: Тextbook]. L`viv: LNU im. Ivana Franka, 156.
Maslyak, P.O., Kapirulina, S.L. (2017). Geografiya dlya zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladiv z pogly`bleny`m vy`vchennyam geografiyi: Pidruchny`k dlya 9 klasu zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladiv [Geography for secondary schools with in-depth study of geography: А textbook for 9th form of secondary schools]. Xarkiv: Ranok, 2.
Nazarenko, T., Topuzov, O.M., ed., Nadtoka, O.F., ed. (2018). Ukrayinoznavcha spryamovanist` navchannya geografiyi v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax [Ukrainian studies orientation of teaching geography at secondary schools.]. Koncepciya navchannya geografiyi Ukrayiny` v osnovni ta starshij shkoli [The concept of teaching geography of Ukraine in primary and secondary schools]. Ky`yiv: KONVI PRINT, 46–49.
Profil`na shkola yak shlyax do konkurentospromozhnoyi osoby`stosti. Geografiya j ekonomika: Novi navchal`ni programy` dlya 10-11 klasiv zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity` (riven` standartu, profil`ny`j riven`); Metody`chni komentariv providny`x naukovciv Insty`tutu pedagogiky` NAPN Ukrayiny` (2019). [Profile school as a way to a competitive personality. Geography and economics: New curricula for 10-11th forms of general secondary education institutions (standard level, profile level). Methodical comments of leading scientists of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Ky`yiv: Orion, 140.
Stadnik, O.G. (2009). Metody`chny`j posibny`k do zoshy`ta dlya prakty`chny`x robit iz geografiyi matery`kiv ta okeaniv [Methodical manual for a notebook for practical works on the geography of continents and oceans]. Xarkiv: Ranok, 3.
Topuzov, O.M., Samojlenko, V.M., Vishnikina, L.P. (2012). Zagal`na metody`ka navchannya geografiyi: Pidruchny`k [General methods of teaching geography: А textbook]. Ky`yiv: DNVP «Kartografiya», 370–377.
Cy`pin, V.L. (2010). Geografiya. Zoshy`t dlya prakty`chny`x robit [Geography. Notebook for practical works]. Xarkiv: Krayina mrij, 17.