Information theoretical foundations of modern education
Abstract
The modern views on the problem of education informatization system were described in the article. In particular, the theoretical foundations of higher pedagogical education informatization were explained. The importance of information as a social and educational phenomenon had been showed. The need to organize information environment in the Universities was identified. The author explains modern vision of information technology’s role in the professional formation of the future teacher of geography during studies in the article. The use of information in the educational process should lay the foundations of philosophical, psychological, social and pedagogical training of future teachers of geography. In addition to educational and extracurricular social activities of students-geographers information should provide incentives in their training. A. Krasnov described the importance of information in each individual type of activity, effective information exchange provided by the formation of a number of information skills; evaluation of the usefulness and validity of the information received; selection of relevant personal information, finding the necessary information, including the methods of processing; communication and language skills (perception and transmission); information-psychological self-defense; persistently high level of information needs; development and improvement of an individual and effective ways to preserve and assimilate information; mental hygiene information (ecology) — information self-regulation and selection process according to their relevance and usefulness; ethics governing the access to other people’s information.
Downloads
References
2. Воробьёв Г. Г. Информационная культура в управленческом труде / Г. Г. Воробьёв. – М. : Экономика, 1971. – 106 с.
3. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 375 с.
4. Грицунов О. В. Інформаційні системи та технології : навч. посіб. для студентів за напрямом підготовки «Транспортні технології» / О. В. Грицунов. – Х. : Харк. нац. акад. міськ. госп-ва, 2010. – 222 с.
5. Закон України «Про вищу освіту» : за станом на 1 червня 2016 р. [Електронний ресурс] / Верховна Рада України : офіційний веб-портал. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
6. Информационные и коммуникационные технологии в подготовке преподавателей. Руководство по планированию / ЮНЕСКО. – М. : Институт новых технологий, 2005. – 285 с.
7. Краснова О. В. Развитие информационной культуры личности как комплексная профессионально-педагогическая проблема [Електронний ресурс] / О. В. Краснова. – 2003. – Режим доступу: http://www.oim.ru/reader.asp?nomer=207.
8. Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения : Педагогические науки - реформе школы / Е. И. Машбиц. – М. : Педагогика, 1988. – 194 с.
9. Машбиць Ю. І. Основи нових інформаційних технологій навчання : Посібник для вчителів / Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак, О. О. Гокунь [та ін.]. – К.: ІЗМН, 1997. – 264 с.
10. Словник української мови / [За ред. М. Л. Мандрика]. – К. : Наукова думка, 1973. – 840 с.
11. Стрельніков В. Ю. Сучасні технології навчання у вищій школі : модульний посібник для слухачів авторських курсів підвищення кваліфікації викладачів МІПК ПУЕТ / В. Ю. Стрельніков, І. Г. Брітченко. – Полтава : ПУЕТ, 2013. – 309 с.