Використання космічних знімків при навчанні географії у школі
Анотація
Космічні знімки займають усе більше місце в науках про Землю. Повною мірою це стосується і географії. Зображення Землі з космосу використовуються у різних видах діяльності: для оцінки врожаю, встановлення меж будь-якого явища, для визначення ступеня забруднення поверхні суші або океану, для пошуку корисних копалин і т. ін. Але у шкільній географії космічні знімки використовуються дуже рідко – наприклад, довести сферичність Землі або показати вигляд кожного материка з космосу. Метою цієї статті є висвітлення методики використання космічних знімків на уроках географії в школі та укладання завдань на основі цих засобів навчання. Основний матеріал. Розглянуто історію використання космічних знімків у шкільній географії. Відзначено переваги та недоліки космічних знімків як засобів навчання. Висвітлено роль космічних знімків у формуванні географічних уявлень. Ці знімки реалістично зображують багато явищ природи (атмосферні фронти, циклони, пилові бурі та ін.). Тому як засоби наочності вони сприяють формуванню уявлень пам’яті у школярів. На прикладах ряду космічних знімків показано, як їх можна використовувати у навчанні географії. Були запропоновані методичні шляхи застосування космічних знімків на різних етапах навчання. Ці знімки можна використовувати при поясненні навчального матеріалу, при його повторенні, для контролю знань і т. ін. За допомогою космічних знімків можна вирішувати картографічні задачі. Як показала практика, по знімках можна виконувати творчі завдання. Висновки. Космічні знімки відіграють велику роль у системі засобів навчання географії. Використання космічних знімків дозволяє підвищити інтерес учнів до предмета. Космічні знімки формують географічні уявлення пам’яті, створюють зоровий образ природного вигляду Землі. Дослідження навчальних можливостей зображень Землі з космосу дозволило виявити три групи вимог: педагогічні, технічні та специфічні, які обумовлені змістом шкільної географії. Учитель повинен підбирати космічні знімки, виходячи зі змісту освітніх завдань шкільної географії.
Завантаження
Посилання
Bannikov, S.V. (2012). Vy`kory`stannya kosmichny`x texnologij na urokax geografiyi u shkoli [The use of space technologies in geography lessons at school]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 16, 6-8.
Zhemerov, O.O. (2006). Xarkivs`ka oblasna uchnivs`ka olimpiada z geogra????iyi 2006 roku [Kharkiv regional pupils Olympiad in geography 2006]. Geography, 7 (19), 1-15.
Zhemerov, O.O. (2007). Geografichni olimpiady` [Geographical Olympiads]. Xarkiv: Osnova, 256.
Zhemerov, O.O. (2007). Xarkivs`ka oblasna uchnivs`ka olimpiada z geografiyi 2007 roku [Kharkiv regional pupils Olympiad in geography 2007]. Geography, 11-12, 2-17.
Kijamova, I.B. (2011). Osnovnye trebovanija k otboru izobrazhenij Zemli iz kosmosa v processe obuchenija geografii [Basic requirements for selecting images of the Earth from space in the process of teaching geography]. Geography at School, 4, 30–33.
Kobernik, S.G. (2012). Naukovo-metody`chni zasady` geogra????ichnoyi osvity` v osnovnij shkoli: Monografiya [Scientific and methodological foundations of geographical education at primary schools: Monograph]. Ky`yiv: NPU im. M.P. Dragomanova, 180-200.
Lavruk, M.M. (2015). Metody`ka navchannya geogra????iyi. Prakty`chna i samostijna robota studentiv: Navchal`no-metody`chny`j posibny`k [Methods of teaching geography. Practical and independent work of students: Educational and methodological guide]. L`viv: LNU im. Ivana Franka, 136.
Letjagin, A.A., Kijamova, I.B. (2010). Vozmozhnosti ispol’zovanija rezul’tatov distancionnogo zondirovanija v shkol’nyh kursah geografii [Possibilities of using remote sensing results in school geography courses]. Science and School, 6, 77–81.
Semakin, N.K., Nazirov, M. (1977). Ispol’zovanie kosmicheskoj fotoinformacii v obuchenii fizicheskoj geografii: Posobie dlja uchitelej [Using space photo information in teaching physical geography: Manual for teachers]. Moskva: Prosveshhenie; Uchebnaja literatura, 144.
Samojlenko, V.M. (2010). Geografichni informacijni sy`stemy` ta texnologiyi: Pidruchny`k [Geographical information systems and technologies: Textbook]. Ky`yiv: Nika-Centr, 448.
Smirnova, E.V. (2004). Izobrazhenija Zemli iz kosmosa na urokah geografii [Images of the Earth from space at geography lessons]. Computer Tools in Education, 4, 23-31.
Topuzov, O.M., Vishnikina, L.P. (2011). Pedagogichni texnologiyi yak osnova tvorchoyi diyal`nosti vchy`telya geografiyi [Pedagogical technologies as the basis for the creative activity of a geography teacher]. Pedagogical almanac: Collection of scientific works. Xerson: RIPO, 10, 52-57.
Geografiya: Programa dlya 6-9-x klasiv ZNZ (2017) [Geography: Program for 6-9th forms of General education schools]. Available at: https://ru.osvita.ua/school/program/program-5-9/56127/
Oficijny`j sajt organizaciyi NASA [Official website of the NASA organization]. Available at: http://www.nasa.gov
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.