Використання космічних знімків при навчанні географії у школі

  • Snizhana Viacheslavovna Dudnyk Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-5655-1088
  • Alexander Olegovich Zhemerov Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4840-4122
Ключові слова: космічний знімок, шкільна географія, методика навчання географії, наочність, засоби навчання, уявлення пам’яті

Анотація

Космічні знімки займають усе більше місце в науках про Землю. Повною мірою це стосується і географії. Зображення Землі з космосу використовуються у різних видах діяльності: для оцінки врожаю, встановлення меж будь-якого явища, для визначення ступеня забруднення поверхні суші або океану, для пошуку корисних копалин і т. ін. Але у шкільній географії космічні знімки використовуються дуже рідко – наприклад, довести сферичність Землі або показати вигляд кожного материка з космосу. Метою цієї статті є висвітлення методики використання космічних знімків на уроках географії в школі та укладання завдань на основі цих засобів навчання. Основний матеріал. Розглянуто історію використання космічних знімків у шкільній географії. Відзначено переваги та недоліки космічних знімків як засобів навчання. Висвітлено роль космічних знімків у формуванні географічних уявлень. Ці знімки реалістично зображують багато явищ природи (атмосферні фронти, циклони, пилові бурі та ін.). Тому як засоби наочності вони сприяють формуванню уявлень пам’яті у школярів. На прикладах ряду космічних знімків показано, як їх можна використовувати у навчанні географії. Були запропоновані методичні шляхи застосування космічних знімків на різних етапах навчання. Ці знімки можна використовувати при поясненні навчального матеріалу, при його повторенні, для контролю знань і т. ін. За допомогою космічних знімків можна вирішувати картографічні задачі. Як показала практика, по знімках можна виконувати творчі завдання. Висновки. Космічні знімки відіграють велику роль у системі засобів навчання географії. Використання космічних знімків дозволяє підвищити інтерес учнів до предмета. Космічні знімки формують географічні уявлення пам’яті, створюють зоровий образ природного вигляду Землі. Дослідження навчальних можливостей зображень Землі з космосу дозволило виявити три групи вимог: педагогічні, технічні та специфічні, які обумовлені змістом шкільної географії. Учитель повинен підбирати космічні знімки, виходячи зі змісту освітніх завдань шкільної географії.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Snizhana Viacheslavovna Dudnyk, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

бакалавр

Alexander Olegovich Zhemerov, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, професор

Посилання

Bannikov, S.V. (2012). Vy`kory`stannya kosmichny`x texnologij na urokax geografiyi u shkoli [The use of space technologies in geography lessons at school]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 16, 6-8.

Zhemerov, O.O. (2006). Xarkivs`ka oblasna uchnivs`ka olimpiada z geogra????iyi 2006 roku [Kharkiv regional pupils Olympiad in geography 2006]. Geography, 7 (19), 1-15.

Zhemerov, O.O. (2007). Geografichni olimpiady` [Geographical Olympiads]. Xarkiv: Osnova, 256.

Zhemerov, O.O. (2007). Xarkivs`ka oblasna uchnivs`ka olimpiada z geografiyi 2007 roku [Kharkiv regional pupils Olympiad in geography 2007]. Geography, 11-12, 2-17.

Kijamova, I.B. (2011). Osnovnye trebovanija k otboru izobrazhenij Zemli iz kosmosa v processe obuchenija geografii [Basic requirements for selecting images of the Earth from space in the process of teaching geography]. Geography at School, 4, 30–33.

Kobernik, S.G. (2012). Naukovo-metody`chni zasady` geogra????ichnoyi osvity` v osnovnij shkoli: Monografiya [Scientific and methodological foundations of geographical education at primary schools: Monograph]. Ky`yiv: NPU im. M.P. Dragomanova, 180-200.

Lavruk, M.M. (2015). Metody`ka navchannya geogra????iyi. Prakty`chna i samostijna robota studentiv: Navchal`no-metody`chny`j posibny`k [Methods of teaching geography. Practical and independent work of students: Educational and methodological guide]. L`viv: LNU im. Ivana Franka, 136.

Letjagin, A.A., Kijamova, I.B. (2010). Vozmozhnosti ispol’zovanija rezul’tatov distancionnogo zondirovanija v shkol’nyh kursah geografii [Possibilities of using remote sensing results in school geography courses]. Science and School, 6, 77–81.

Semakin, N.K., Nazirov, M. (1977). Ispol’zovanie kosmicheskoj fotoinformacii v obuchenii fizicheskoj geografii: Posobie dlja uchitelej [Using space photo information in teaching physical geography: Manual for teachers]. Moskva: Prosveshhenie; Uchebnaja literatura, 144.

Samojlenko, V.M. (2010). Geografichni informacijni sy`stemy` ta texnologiyi: Pidruchny`k [Geographical information systems and technologies: Textbook]. Ky`yiv: Nika-Centr, 448.

Smirnova, E.V. (2004). Izobrazhenija Zemli iz kosmosa na urokah geografii [Images of the Earth from space at geography lessons]. Computer Tools in Education, 4, 23-31.

Topuzov, O.M., Vishnikina, L.P. (2011). Pedagogichni texnologiyi yak osnova tvorchoyi diyal`nosti vchy`telya geografiyi [Pedagogical technologies as the basis for the creative activity of a geography teacher]. Pedagogical almanac: Collection of scientific works. Xerson: RIPO, 10, 52-57.

Geografiya: Programa dlya 6-9-x klasiv ZNZ (2017) [Geography: Program for 6-9th forms of General education schools]. Available at: https://ru.osvita.ua/school/program/program-5-9/56127/

Oficijny`j sajt organizaciyi NASA [Official website of the NASA organization]. Available at: http://www.nasa.gov

Опубліковано
2021-02-05
Як цитувати
Dudnyk, S. V., & Zhemerov, A. O. (2021). Використання космічних знімків при навчанні географії у школі. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (32), 36-44. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2020-32-04
Номер
Розділ
Статті