Застосування нетрадиційних візуальних засобів навчання при вивченні метеоролого-кліматичних понять у шкільній географії

  • Margaryta Кyrylіvna Ilyina Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-5655-1088
  • Alexander Olegovich Zhemerov Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4840-4122
Ключові слова: шкільна географія, методика навчання географії, пізнавальний інтерес учнів, метеорологічні і кліматичні поняття, анімовані карти, динамічні схеми

Анотація

Мета даної статті - висвітлити методику формування метеоролого-кліматичних понять у шкільній географії шляхом використання нових засобів навчання.
Основний матеріал. У статті охарактеризовано візуальні методи формування метеорологічних і кліматичних понять у курсі шкільної географії. Розглянуто нетрадиційні візуальні засоби, які пропонується використовувати при вивченні цих понять у школі: анімаційні карти, динамічні схеми, кліматичні діаграми, логічні моделі.
Вивчено досвід викладання тем про погоду і клімат, проаналізовано основні поняття, які важко засвоюються учнями. З допомогою аналізу психолого-вікових особливостей школярів намічені шляхи їх зацікавленості у вивченні даних тем. Проаналізовано досвід використання анімації при вивченні шкільної географії, позитивні і негативні фактори анімаційних посібників. Показано, як використовувати анімацію на уроках формування метеоролого-кліматичних понять. Запропоновано варіанти її застосування на уроках з вивчення погоди та клімату. Показано можливість подальшого використання розроблених матеріалів на уроках та в позаурочній діяльності загальноосвітніх шкіл.
Висновки та подальші дослідження. Застосування нових наочних засобів формування метеоролого-кліматичних понять на уроках шкільної географії може зацікавити учнів вивченням нових тим. Це не тільки розвиває уявлення учнів, а й закріплює логічний зв’язок між явищами.
Переваги використання запропонованих засобів навчання над традиційними засобами, на нашу думку, значні. Але вивчення досвіду вчителів показало, що дуже мало з них використовують новітні засоби та з різних причин воліють традиційні засоби навчання. Причина, можливо, полягає в тому, що нові засоби вимагають набагато більше часу на підготовку заняття, ніж традиційні засоби. Це стосується, перш за все, створення нових анімаційних карт, динамічних схем, пошуку нової інформації.
У перспективі нами будуть розроблені дидактичні засоби, що зв’язують конкретні типи клімату і їх графічні уявлення з відповідними ландшафтами материків.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Margaryta Кyrylіvna Ilyina, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

магістрант кафедри фізичної географії та картографії

Alexander Olegovich Zhemerov, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, професор кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Davydova, I.P., Djudin, S.E. (2007). Animacionnye tehnologii i ih primenenie v shkole [Animation technologies and their application at school]. Informatics and Education, 12, 35-39.

Topuzov, O.M., Samojlenko, V.M., Vishnikina, L.P. (2012). Zagal`na metody`ka navchannya geografiyi: Pidruchny`k [General methods of teaching geography: Textbook]. Ky`yiv: DNVP «Kartografiya», 512.

Kut`ko, M.A. (2006). Meteorologo-klimaty`chni ponyattya: posibny`k dlya uchniv 6-8 klasiv [Meteorological and climatic concepts. A guide for pupils of forms 6-8]. Xarkiv: XNU im. V.N. Karazina, 88.

Lizinskij, V.M. (2002). Priemy i formy v uchebnoj dejatel’nosti [Techniques and forms of educational activity]. Moskva: Pedagogicheskij poisk, 193.

My`xajlenko, M.M. (1973). Vy`vchennya pogody` ta klimatu v shkil`nomu kursi geografiyi [Study of weather and climate in school geography course]. Ky`yiv: Radyans`ka shkola, 119.

Nazarenko, T.G. (2016). Metody`ka navchannya geografiyi Ukrayiny` v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax (osobly`vosti navchannya) [Methods of teaching geography of Ukraine for General educational establishments (especially education)]. Xarkiv: Osnova, 112.

Shemy animacii (2003) [Animation schemes]. Available at: http://www.ms2003office.ru/off22/Index11.htm

Lisickij, D.V., Horoshilov, V.S., Kolesnikov, A.A. (2014). Animacionnaja kartografija – sushhnost’, harakteristiki i perspektivy kartografii [Animation cartography – the essence, characteristics and prospects of cartography]. Proceedings of High Scools. Geodesy and Aerial Photography, 4/C, 91-97.

Lisickij, D.V., Komissarova, E.V., Kolesnikov, A.A., Sharypova. M.N. (2016). Dvuhmernye animacionnye kartograficheskie proizvedenija [2-D animation cartographic works]. Available at: https://docplayer.ru/60576396-Dvuhmernye-animacionnye-kartograficheskieproizvedeniya.html

Опубліковано
2019-12-28
Як цитувати
IlyinaM. К., & Zhemerov, A. O. (2019). Застосування нетрадиційних візуальних засобів навчання при вивченні метеоролого-кліматичних понять у шкільній географії. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (30), 53-60. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2019-30-06
Номер
Розділ
Статті