Застосування нетрадиційних візуальних засобів навчання при вивченні метеоролого-кліматичних понять у шкільній географії
Анотація
Мета даної статті - висвітлити методику формування метеоролого-кліматичних понять у шкільній географії шляхом використання нових засобів навчання.
Основний матеріал. У статті охарактеризовано візуальні методи формування метеорологічних і кліматичних понять у курсі шкільної географії. Розглянуто нетрадиційні візуальні засоби, які пропонується використовувати при вивченні цих понять у школі: анімаційні карти, динамічні схеми, кліматичні діаграми, логічні моделі.
Вивчено досвід викладання тем про погоду і клімат, проаналізовано основні поняття, які важко засвоюються учнями. З допомогою аналізу психолого-вікових особливостей школярів намічені шляхи їх зацікавленості у вивченні даних тем. Проаналізовано досвід використання анімації при вивченні шкільної географії, позитивні і негативні фактори анімаційних посібників. Показано, як використовувати анімацію на уроках формування метеоролого-кліматичних понять. Запропоновано варіанти її застосування на уроках з вивчення погоди та клімату. Показано можливість подальшого використання розроблених матеріалів на уроках та в позаурочній діяльності загальноосвітніх шкіл.
Висновки та подальші дослідження. Застосування нових наочних засобів формування метеоролого-кліматичних понять на уроках шкільної географії може зацікавити учнів вивченням нових тим. Це не тільки розвиває уявлення учнів, а й закріплює логічний зв’язок між явищами.
Переваги використання запропонованих засобів навчання над традиційними засобами, на нашу думку, значні. Але вивчення досвіду вчителів показало, що дуже мало з них використовують новітні засоби та з різних причин воліють традиційні засоби навчання. Причина, можливо, полягає в тому, що нові засоби вимагають набагато більше часу на підготовку заняття, ніж традиційні засоби. Це стосується, перш за все, створення нових анімаційних карт, динамічних схем, пошуку нової інформації.
У перспективі нами будуть розроблені дидактичні засоби, що зв’язують конкретні типи клімату і їх графічні уявлення з відповідними ландшафтами материків.
Завантаження
Посилання
Davydova, I.P., Djudin, S.E. (2007). Animacionnye tehnologii i ih primenenie v shkole [Animation technologies and their application at school]. Informatics and Education, 12, 35-39.
Topuzov, O.M., Samojlenko, V.M., Vishnikina, L.P. (2012). Zagal`na metody`ka navchannya geografiyi: Pidruchny`k [General methods of teaching geography: Textbook]. Ky`yiv: DNVP «Kartografiya», 512.
Kut`ko, M.A. (2006). Meteorologo-klimaty`chni ponyattya: posibny`k dlya uchniv 6-8 klasiv [Meteorological and climatic concepts. A guide for pupils of forms 6-8]. Xarkiv: XNU im. V.N. Karazina, 88.
Lizinskij, V.M. (2002). Priemy i formy v uchebnoj dejatel’nosti [Techniques and forms of educational activity]. Moskva: Pedagogicheskij poisk, 193.
My`xajlenko, M.M. (1973). Vy`vchennya pogody` ta klimatu v shkil`nomu kursi geografiyi [Study of weather and climate in school geography course]. Ky`yiv: Radyans`ka shkola, 119.
Nazarenko, T.G. (2016). Metody`ka navchannya geografiyi Ukrayiny` v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax (osobly`vosti navchannya) [Methods of teaching geography of Ukraine for General educational establishments (especially education)]. Xarkiv: Osnova, 112.
Shemy animacii (2003) [Animation schemes]. Available at: http://www.ms2003office.ru/off22/Index11.htm
Lisickij, D.V., Horoshilov, V.S., Kolesnikov, A.A. (2014). Animacionnaja kartografija – sushhnost’, harakteristiki i perspektivy kartografii [Animation cartography – the essence, characteristics and prospects of cartography]. Proceedings of High Scools. Geodesy and Aerial Photography, 4/C, 91-97.
Lisickij, D.V., Komissarova, E.V., Kolesnikov, A.A., Sharypova. M.N. (2016). Dvuhmernye animacionnye kartograficheskie proizvedenija [2-D animation cartographic works]. Available at: https://docplayer.ru/60576396-Dvuhmernye-animacionnye-kartograficheskieproizvedeniya.html
Авторське право (c) 2019 Маргарита Ільїна, Олександр Жемеров
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.