Ставлення учнів до шкільної географії та мотиваційні чинники її учіння

  • Mariіa Mykolayivna Lavruk Львівський національний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-6750-6853
  • Alla Oleksandrivna Golovashova Львівський національний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-4115-1449
Ключові слова: рейтинг шкільної географії, мотиваційні чинники учіння географії, зовнішня і внутрішня мотивація

Анотація

Мета статті – діагностика ставлення учнів закладів загальної освіти до географії, виявлення основних мотиваційних чинників її учіння залежно від віку школярів і місцевості їх проживання.

Основний матеріал. Діагностиці мотивів вивчання географії передувало з’ясування ставлення школярів до цього предмета. Учням та ученицям пропонувалось назвати улюблені шкільні предмети, і за результатами опитування обчислено рейтинг дисциплін. У шестикласників  сільських і міських шкіл географія зайняла перше рейтингове місце, у семикласників і восьмикласників, а також сільських дев’яти- і десятикласників – друге місце. У міських дев’ятикласників і десятикласників географія отримала третє місце в рейтингу шкільних предметів.

У статті з’ясовано рейтинг шкільної географії на підставі анкетного опитування, проведеного у 2018/2019 навчальному році серед 1163 респондентів – учнів 6–11-х класів закладів загальної освіти Львівської області; проаналізовано структуру позитивних і негативних мотиваційних чинників учіння географії залежно від віку і місцевості проживання школярів; показано погляд учителів на мотивуючі і демотивуючі фактори географічного навчання; представлено інтерпретацію результатів у контексті популярної теорії самодетермінації Дісі-Райана.

Висновки та подальші дослідження. Діагностика ставлення школярів до географії в окремо взятому регіоні України показала найвищий рейтинг цього предмета серед інших шкільних дисциплін та позитивне ставлення до нього основної частини (понад 75%) опитаних учнів.

На міру симпатії до географії мають вплив  вік учнів і тип місцевості, в якій проживають школярі: найвищий ранг симпатії до предмета продемонстрували сільські учні та учениці, які вивчають природничі курси дисципліни (6–7 класи).

Провідні чинники позитивного ставлення до географії вкорінені у зміст цього предмета й сучасні форми організування процесу його вивчення, що в кінцевому результаті сприяє формуванню внутрішньої мотивації пізнання.

Отримані результати емпіричного дослідження можуть бути застосовані для вироблення психолого-педагогічних і методичних моделей навчання географії у різних класах закладів загальної середньої освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Mariіa Mykolayivna Lavruk, Львівський національний університет імені Івана Франка

кандидат географічних наук, доцент

Alla Oleksandrivna Golovashova, Львівський національний університет імені Івана Франка

магістрантка кафедри економічної і соціальної географії

Посилання

Zakon Ukrayiny` (2020). Pro povnu zagal`nu serednyu osvitu [Law of Ukraine. On General Secondary Education]. Available at: https://osvita.ua/legislation/law/2232/

Andreeva, O.T. (2017). Motivacija uchebnoj dejatel'nosti na urokah geografii [Motivation of educational activities at geography lessons]. Available at: https://infourok.ru/motivaciya-uchebnoy-deyatelnosti-na-urokah-geografii-1901542.html

Il'in, E.P. (2008). Motivacija i motivy [Motivation and motives]. Sankt-Peterburg: Piter, 427–429.

Suvorova, L.B., Shimlina (Rjabceva), I.V. (2017). Izuchenie motivacii podrostkov k obucheniju v processe shkol'nogo geograficheskogo obrazovanija [Studying the motivation of teenagers to learn in the process of school geographical education]. Pedagogical Rducation in Russia, 1, 74–8.

Tadeyeva, T.V. (2012). Teoriya samodeterminaciyi Disi-Rayana i navchal`na moty`vaciya [Disi-Rayan's self-determination theory and educational motivation]. Scientific Notes of V. Gnatyuk TSMU. Ser.: Pedagogy, 3, 213–221.

Donert, K., Charzyński, P. (2005). Changing Horizons in Geography Education. Available at:

https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/351/Changing%20Horizons.pdf

Ryan, R.M., Deci, E.L. (2009). Promoting Self-Determined School Engagement: Motivation, Learning and Well-Being: Handbook of Motivation at School. New York – London: Routledge, 171–196.

Опубліковано
2020-08-24
Як цитувати
Lavruk, M., & Golovashova, A. (2020). Ставлення учнів до шкільної географії та мотиваційні чинники її учіння. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (31), 43-49. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2020-31-05
Номер
Розділ
Статті