Практичні роботи як складова курсу географії (на прикладі 11-го класу – рівень стандарту)

  • Valentyna Grygorivna Klymenko Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6777-1606
  • Yuliia Ivanivna Prasul Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3516-7882
  • Ludmila Oleksandrivna Ivanenko Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6000-2273
  • Rimma Vitalievna Moiseenko Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: шкільна географія, методика навчання географії, практична робота, знання, уміння, практикум, зошит для практичних робіт

Анотація

Мета статті – визначення основних проблем реалізації та методичного забезпечення практичної складової на уроках географії в 11 класі для подальшого обґрунтування авторської системи дидактичного забезпечення практичних робіт в 11 класі з географії (рівень стандарту).

Основний матеріал. У статті викладений аналіз методичного забезпечення виконання практичних робіт, теоретичні аспекти їх проведення; визначені проблеми порушення принципів науковості і послідовності при вивченні окремих тем наскрізного курсу географії 6-11-х класів. Аналіз тематик практичних робіт, що виконуються у різних класах, показав проблеми щодо послідовності і поглиблення знань, особливо за такими темами 11-го класу, як «Топографія», «Атмосфера та система Землі», «Економіка України в міжнародному поділі праці». Методичне забезпечення проведення практичних робіт є різноманітним і запропоновано всіма провідними видавництвами навчальної літератури. Але структура та підходи до формулювання змісту кардинально відрізняються, майже не звертається увага на сучасні методи опанування географічною інформацією. На основі аналізу теоретичних і практичних аспектів проведення практичних робіт в 11 класі (рівень стандарту) запропоновано авторську структуру і наповненість таких практикумів, основними відмінностями при цьому є варіативність часу й індивідуалізація роботи учнів.

Висновки та подальші дослідження. Виконання практичних робіт створює сприятливі умови для розвитку розумових здібностей учнів та творчого підходу до роботи вчителів. Діюча програма з географії переважно є неузгодженою з принципами сучасної освіти, зокрема науковості, послідовності і формування наукової картини світу, а методичне забезпечення практичних робіт не дозволяє реалізувати принципи індивідуалізації освітнього процесу, економії навчального часу та не перевантаженості учнів. Запропоновані методичні розробки практичних робіт 11-го класу дозволяють якісно реалізувати зазначені принципи. Подальші дослідження слід спрямувати на наукове обґрунтування методичних вимог до виконання практичних робіт і головне - приведення наскрізної системи практичних робіт, що виконуються у закладах середньої освіти, до логічної структури за принципами посилення науковості, ґрунтовності, складності, різноманітності, системності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Valentyna Grygorivna Klymenko, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

доцент

Yuliia Ivanivna Prasul, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Ludmila Oleksandrivna Ivanenko, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

кандидат педагогічних наук, доцент

Rimma Vitalievna Moiseenko, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

магістр кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Vitenko, I.M., Marcy`ny`shy`n, V.A., Marcy`ny`shy`n, N.G. (1999). Prakty`chni roboty` z geografiyi Ukrayiny`, 8-9 klasy`: Metody`chny`j posibny`k na dopomogu vchy`telyu geografiyi [Practical works on geography of Ukraine, 8-9 forms: Methodical manual to help the teacher of geography]. Ternopil`: Aston, 24.

Vovk, V.F., Kostenko, L.V. (2013). Geografiya Ukrayiny`. 8–9 klasy`: Shkil`ni tably`ci [Geography of Ukraine. 8-9 forms: School tables]. Хarkiv: Ranok, 14, 22, 27.

Groma, V.D., Nazarenko, T.G. (2017). Prakty`chni roboty` ta doslidzhennya. 9 klas [Practical works and research 9th form]. Xarkiv: Osnova, 48.

Dumans`ka, G. (2009). Vy`konannya prakty`chny`x robit z geografichny`my` ta konturny`my` kartamy` yak umova rozvy`tku tvorchy`x zdibnostej uchniv [Performing practical works with geographical and contour maps as a condition for the development of creative abilities of pupils]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Ser.: Pedagogy. 1, 126–131.

Kartel`, L.M., Shy`povy`ch, Ye.J. (1974). Prakty`chni roboty` z geografiyi v 6 klasi : posibny`k [Practical works on geography in 6th form: A guide]. Ky`yiv: Radyans`ka shkola, 3.

Kobernik, S.G., Kovalenko, R.R., Skuratovy`ch, O.Ya. (2005). Metody`ka navchannya geografiyi v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax: Posibny`k dlya vchy`telya [Methods of teaching geography in secondary schools: A guide for teachers]. Ky`yiv: Navchal`na kny`ga, 319.

Krams`ka, Z.M. (2018). Metodologichni vy`mogy` shhodo realizaciyi pry`ncy`pu krayeznavstva v umovax Novoyi ukrayins`koyi shkoly` [Methodological requirements for the implementation of the principle of local lore in the New Ukrainian school]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Ser.: Pedagogical Sciences, 12, 52–56.

Lavruk, M.M. (2015). Metody`ka navchannya geografiyi. Prakty`chna i samostijna robota studentiv: Navchal`ny`j posibny`k [Methods of teaching geography. Practical and independent work of students: Тextbook]. L`viv: LNU im. Ivana Franka, 156.

Maslyak, P.O., Kapirulina, S.L. (2017). Geografiya dlya zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladiv z pogly`bleny`m vy`vchennyam geografiyi: Pidruchny`k dlya 9 klasu zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladiv [Geography for secondary schools with in-depth study of geography: А textbook for 9th form of secondary schools]. Xarkiv: Ranok, 2.

Nazarenko, T., Topuzov, O.M., ed., Nadtoka, O.F., ed. (2018). Ukrayinoznavcha spryamovanist` navchannya geografiyi v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax [Ukrainian studies orientation of teaching geography at secondary schools.]. Koncepciya navchannya geografiyi Ukrayiny` v osnovni ta starshij shkoli [The concept of teaching geography of Ukraine in primary and secondary schools]. Ky`yiv: KONVI PRINT, 46–49.

Profil`na shkola yak shlyax do konkurentospromozhnoyi osoby`stosti. Geografiya j ekonomika: Novi navchal`ni programy` dlya 10-11 klasiv zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity` (riven` standartu, profil`ny`j riven`); Metody`chni komentariv providny`x naukovciv Insty`tutu pedagogiky` NAPN Ukrayiny` (2019). [Profile school as a way to a competitive personality. Geography and economics: New curricula for 10-11th forms of general secondary education institutions (standard level, profile level). Methodical comments of leading scientists of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Ky`yiv: Orion, 140.

Stadnik, O.G. (2009). Metody`chny`j posibny`k do zoshy`ta dlya prakty`chny`x robit iz geografiyi matery`kiv ta okeaniv [Methodical manual for a notebook for practical works on the geography of continents and oceans]. Xarkiv: Ranok, 3.

Topuzov, O.M., Samojlenko, V.M., Vishnikina, L.P. (2012). Zagal`na metody`ka navchannya geografiyi: Pidruchny`k [General methods of teaching geography: А textbook]. Ky`yiv: DNVP «Kartografiya», 370–377.

Cy`pin, V.L. (2010). Geografiya. Zoshy`t dlya prakty`chny`x robit [Geography. Notebook for practical works]. Xarkiv: Krayina mrij, 17.

Опубліковано
2020-08-24
Як цитувати
Klymenko, V., Prasul, Y., Ivanenko, L., & Moiseenko, R. (2020). Практичні роботи як складова курсу географії (на прикладі 11-го класу – рівень стандарту). Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (31), 34-42. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2020-31-04
Номер
Розділ
Статті

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)