Історія і перспективи застосування геоінформаційних систем у навчальному процесі з географії

  • Vilina Anatoliyivna Peresadko Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-2439-2788
  • Alexey Sergeyevich Saulenko Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-0797-7557
  • Anatoly Mikhailovich Bainazarov Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1511-3596
Ключові слова: геоінформаційні системи в освіті, використання ГІС, навчальний процес, шкільна географія

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні історії впровадження геоінформаційних технологій у процес викладання географії в школі, готовності українських шкіл до цього процесу та порівняння досягнень українських і зарубіжних систем освіти щодо застосування геоінформаційних технологій у процесі викладання географії.
Основний матеріал. Використання геоінформаційних систем (ГІС) під час викладання географії у школі є питанням, яке має суттєве значення для подальшого розвитку освіти. Виклики, з якими стикається суспільство, такі як наслідки науково-технічного прогресу, глобалізації, зміни клімату, потребують підготовки фахівців, що впораються із завданнями, які диктує сучасний світ. Для підготовки спеціалістів нового покоління потрібна профільна освіта, яка буде надавати учням новий зміст за допомогою нових методів навчання. Географія як навчальна дисципліна, що розвиває просторове мислення та уявлення про світ як комплексну систему, стоїть в авангарді змін в освітньому процесі. Тому для того, щоб на уроках географії учні ефективно засвоювали матеріал, адаптований до умов сучасного світу, потрібні нові методи, якими це завдання буде виконано, і насамперед - це застосування геоінформаційних систем. Як показав аналіз зарубіжного досвіду і проведене нами анкетування щодо впровадження ГІС у навчальний процес з географії, світ стикається зі спільними проблемами: перевантаженість школярів, невміння (небажання) вчителів оволодівати новими технологіями, фінансові та комунікаційні проблеми. Для впровадження в освітній процес з географії методів геоінформатики, умінь і навичок роботи з ГІС необхідно мати, на нашу думку, як мінімум чотири складові: 1) законодавчу основу; 2) перейняття кращого світового досвіду; 3) підготовку фахівців-географів, компетентних у галузі роботи з геоінформаційними системами; 4) відповідне програмне й апаратне забезпечення шкіл для впровадження ГІС.
Висновки і подальші дослідження. Опитування та експерименти вітчизняних і зарубіжних дослідників засвідчили ефективність ГІС як методу у викладанні географії в плані зростання навчальної успішності учнів та підвищення у них рівня засвоєння знань. Проведений SWOT-аналіз застосування геоінформаційних систем як технологій навчання показав проблеми, спільні для українських і зарубіжних шкіл, такі як висока вартість програмного забезпечення, відсутність чи нестача технічного обладнання, недостатня підготовка вчителів. Водночас, результати опитувань свідчать, що за кордоном найбільшою проблемою виступає недостатня мотивація вчителів, тоді як в Україні головною перешкодою є висока вартість матеріально-технічного забезпечення.
Перспективним є проведення анкетування вчителів географії на всеукраїнському рівні з метою отримання повної картини щодо готовності впроваджувати ГІС у навчальний процес, зокрема з географії.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Vilina Anatoliyivna Peresadko, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор географічних наук, професор кафедри фізичної географії та картографії

Alexey Sergeyevich Saulenko, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

магістрант кафедри медіакомунікацій

Anatoly Mikhailovich Bainazarov, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Zakon Ukrayiny` «Pro osvitu»: za stanom na 5 veresnya 2017 r. / Verxovna Rada Ukrayiny`. – Oficijne vy`dannya [Law of Ukraine «On education»: as of September 5, 2017 / Verkhovna Rada of Ukraine. – Official publication]. Ky`yiv: Parlaments`ke vy`davny`cztvo, 380.

Koncepciya Novoyi ukrayins`koyi shkoly` [Concept of the New Ukrainian school]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Rekomendaciya 2006/962/YeS Yevropejs`kogo Parlamentu ta Rady` (YeS) «Pro osnovni kompetenciyi dlya navchannya protyagom us`ogo zhy`ttya»: za stanom na 18 grudnya 2006 r. / Verxovna Rada Ukrayiny`. – Oficijne vy`dannya [Recommendation 2006/962 / EC of the European Parliament and of the Council (EU) «On core competencies for lifelong learning»: as of December 18, 2006 / Verkhovna Rada of Ukraine. – Official publication]. Ky`yiv: Parlaments`ke vy`davny`cztvo, 10.

Svitly`chny`j, O.O., ed. (2006). Osnovy` geoinformaty`ky`: navchal`ny`j posibny`k [Fundamentals of Geoinformatics: a tutorial]. Sumy`: VTD «Universy`tets`ka kny`ga», 295.

Shkil`na programa z geografiyi [School curriculum in Geography]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/geografiya-6-9-14.07.2017.pdf

Buby`r, N.O. (2010). Geoinformacijne kartografuvannya dlya potreb sy`stemy` bezperervnoyi geografichnoyi osvity`: avtoref. dy`s. … kand.. geogr. nauk: specz. 11.00.12 «Geografichna kartografiya» [Geoinformation mapping for the needs of the system of continuous geographical education: abstract of the thesis ... candidate’s. geographical Sciences: speciality 11.00.12 «Geographical Cartography»]. Xarkiv, 20.

Buby`r, N.O. (2011). Elektronni navchal`ni kartografichni tvory` z interakty`vny`my` funkciyamy` dlya potreb sy`stemy` bezperervnoyi geografichnoyi osvity`[Electronic educational cartographic works with interactive functions for the needs of the system of continuous geographical education]. Bulletin of Geodesy and Cartography, 3, 11-18.

Buby`r, N.O. (2011). Misce i rol` elektronny`x navchal`ny`x kartografichny`x tvoriv z interakty`vny`my` funkciyamy` v kartografichnomu zabezpechenni geografichnoyi osvity` [Place and role of electronic educational cartographic works with interactive functions in cartographic support of geographical education]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 14, 21-24.

Buby`r, N.O. (2008). Vy`kory`stannya geoinformacijny`x navchal`ny`x kart u bezperervnij geografichnij osviti [Use of educational geoinformation maps in continuous geographical education]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 8, 41-45.

Dacenko, L.M. (2011). Osnovy` geoinformacijny`x sy`stem ta texnologij u shkil`ny`x kursax za kordonom [Basics of geoinformation systems and technologies in school courses abroad]. Journal of Cartography. Ky`yiv: KNU im. Tarasa Shevchenka, 1, 197–205.

Barladin, O.V., Busol, I.V., Xvorostenko, S.O., Sklyar, O.Yu. (2011). Interakty`vni karty` z fizy`chnoyi geografiyi Ukrayiny` - novy`j instrument kartografichnogo zabezpechennya navchal`nogo procesu [Interactive maps on physical geography of Ukraine - a new tool of cartographic support in educational process]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 13, 10-14.

Barladin, O.V., Sklyar, O.Yu., Rechich, O.L. (2009). Shkil`no-students`ki geoinformacijni sy`stemy`[School-student geoinformation systems]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 9, 26-29.

Barladin O., Busol, I., Dubny`cz`ky`j, M. (2017). Kompleks «Elektronna shkola» dlya informacijnogo zabezpechennya navchannya v shkoli ta vdoma na bazi kliyent-servernoyi texnologiyi [Complex «Electronic school» for information support of training at school and at home on the basis of client-server technology]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 26, 8-13.

Ostroux, V.I. (2012) Vy`kory`stannya novitnix zasobiv navchannya yak odne z aktual`ny`x py`tan` suchasnoyi metody`ky` vy`kladannya geografichny`x znan`[The use of the latest means of education as one of the topical issues of modern methods in teaching geographical knowledge]. The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 16, 91-93.

Ostroux, V.I. (2004). Kompʼyuterni uroky` z geografiyi – novy`j kompleks metody`chny`x problem [Computer lessons in geography – a new set of methodological problems]. Cartography and Higher School, 9, 56-59.

Babijchuk, S.M. (2015). Geoinformacijna kompetenciya starshoklasny`kiv yak skladova informacijnoyi kompetenciyi [Geoinformation competence of high school students as a component of information competence]. Educational Discourse, 1 (9), 1-12.

Grinchenko, O.I. (2013). Modernizaciya zmistu shkil`noyi geografichnoyi osvity` na suchasnomu etapi [Modernization of the content of school geographical education at the present stage].The Problems of Continuous Geographical Education and Cartography, 26, 8-13.

K-12 and Teacher Education. American Association of Geographers. Available at: http://www.aag.org/cs/education/k12_and_teacher_education/k12_and_teacher_education_overview

Joseph, J., Kerski, A. Nationwide Analysis of the Implementation of GIS in High School Education. Available at: http://proceedings.esri.com/library/userconf/proc99/proceed/papers/pap202/p202.htm

Audet, R.H., Paris, J. (1997). GIS Implementation Model for Schools: Assessing the Critica. Concerns, Journal of Geography, 96:6, 293-300.

Tesar, J.E. (2010). The Impact of a Geographic Information System on Middle School Students‘ Geographic Literacy and Historical Empathy: a dissertation presented to the faculty of The Gladys W. and David H. Patton College of Education and Human Services of Ohio University in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Philosophy / Jennifer Eileen Tesar. - Ohio, 227.

Artvinli, Eyüp (2010). The Contribution of Geographic Information Systems (GIS) to Geography Education and Secondary School Students’ Attitudes Related to GIS. Educational Sciences: Theory & Practice, 10 (3), 1277–1292.

Incekara, Suleyman (2010). A Comparative Analysis of Geography Education: International Samples and Turkey. Education, 130:4, 682.

Soon Singh Bikar Singh, Kleema, Grant, Van Bergen, Penny (2012). Opportunities To Implement GIS In Teaching And Learning Geography: A Survey Among Smart Schools In Sabah, Malaysia, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 884–889.

Demirci, Ali (2008). Evaluating the Implementation and Effectiveness of GIS-Based Application in Secondary School Geography Lessons. American Journal of Applied Sciences, 5 (3), 169-178.

Bednarz, S.W., Van der Schee, J. (2006) Europe and the United States: the Implementation of Geographic Information Systems in Secondary Education in Two Contexts. Technology, Pedagogy and Education, 15:2, 191-205.

Baker, T.R., White, S.H. (2003) The Effects of G.I.S. on Students’ Attitudes, Self-efficacy, and Achievement in Middle School Science Classrooms. Journal of Geography, 102:6, 243-254.

Wiegand, P. (2001). Geographical Information Systems (GIS) in Education. International Research in Geographical and Environmental Education, 10:1, 68-71.

Опубліковано
2019-12-28
Як цитувати
Peresadko, V. A., Saulenko, A. S., & Bainazarov, A. M. (2019). Історія і перспективи застосування геоінформаційних систем у навчальному процесі з географії. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (30), 81-93. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2019-30-09
Номер
Розділ
Статті