Задача швидкодії з двома кінцевими точками для кінематичної моделі БПЛА

  • Svetlana Yu. Ignatovich Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-2272-8644
  • Yuliia V. Sukhinina Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1001-9675
Ключові слова: кінематична модель, задача швидкодії, оптимальний синтез

Анотація

Ми досліджуємо задачу швидкодії для безпілотного літального апарату (дрону), що рухається у площині на сталій висоті. Розглядається кінематична модель, в якій керуванням є кутова швидкість. Така система описується рівняннями Маркова-Дубінса; розв'язанню різних задач оптимального і допустимого керування і стабілізації для подібних моделей присвячена велика кількість робіт. У статтях [T. Maillot, U. Boscain, J.-P. Gauthier, U. Serres, Lyapunov and minimum-time path planning for drones, J. Dyn. Control Syst., V. 21 (2015)] та [M.A. Lagache, U. Serres, V. Andrieu, Minimal time synthesis for a kinematic drone model, Mathematical Control and Related Fields, V. 7 (2017)] розв'язується задача швидкодії, в якій дрон має досягти заданого одиничного кола за найменший можливий час і залишитись на цьому колі, обертаючись проти годинникової стрілки. У вказаних роботах, зокрема, показано, що в цьому випадку задача спрощується, а саме, стає двовимірною. У даній роботі ми розглядаємо природне узагальнення вказаної постановки: в нашій задачі дрон має досягти заданого одиничного кола за найменший можливий час і залишитись на ньому, але при цьому обидва напрямки обертання є допустимими. Тобто дрон може обертатися за годинниковою стрілкою або проти годинникової стрілки, а напрямок обертання обирається з міркувань мінімізації часу руху. Таке переформулювання приводить до задачі оптимальної швидкодії з двома кінцевими точками. У статті ми отримуємо повний розв'язок цієї задачі швидкодії. Зокрема, ми показуємо, що оптимальне керування набуває значень $\pm1$ або $0$ і має не більше двох перемикань. Якщо оптимальне керування є сингулярним, тобто містить ділянку $u=0$, то така ділянка є єдиною, а тривалість останньої ділянки дорівнює $\pi/3$; більш того, в цьому випадку оптимальне керування неєдине, а кінцева точка може бути як $(0,1)$, так і $(0,-1)$. Якщо ж оптимальне керування є несингулярним, тобто набуває значень $\pm1$, то воно єдине (за винятком випадку, коли тривалість останньої ділянки дорівнює $\pi/3$), а оптимальна траєкторія цілком міститься у верхній або в нижній полуплощині. Також ми даємо розв'язок задачі оптимального синтезу.

 

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

T. Maillot, U. Boscain, J.-P. Gauthier, U. Serres. Lyapunov and minimum-time path planning for drones, J. Dyn. Control Syst. - 2015. - 1. V. 21. - P. 47-80.

M.A. Lagache, U. Serres, V. Andrieu. Minimal time synthesis for a kinematic drone model, Mathematical Control and Related Fields. - 2017. - 2. V. 7. - P. 259-288.

A.A. Markov. Some examples of the solution of a special kind of problem in greatest and least quantities (Russian), Communications of Kharkov Mathematical Society. - 1889. - V. 1. - P. 250-276.

L.E. Dubins. On curves of minimal length with a constraint on average curvature and with prescribed initial and terminal positions and tangents, American Journal of Mathematics. - 1957. - V. 79. P. 497-516.

А.F. Filippov. On some questions in the theory of optimal regulation (Russian), Vestnik Moskov. Univ. Ser. Mat. Mec. Astr. Fiz. Him. - 1959. - 2. - P. 25-32.

L.S. Pontryagin, V.G. Boltyanskii, R.V. Gamkrelidze, E.F. Mishchenko. Mathematical theory of optimal processes. 1961. Nauka, Moscow, 391 p.; Engl. transl.: John Wiley & Sons, Inc., New York-London, 1962.

Опубліковано
2019-05-31
Цитовано
Як цитувати
Ignatovich, S. Y., & Sukhinina, Y. V. (2019). Задача швидкодії з двома кінцевими точками для кінематичної моделі БПЛА. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Maтeмaтикa, приклaднa мaтeмaтикa i механiка», 89, 76-92. https://doi.org/10.26565/2221-5646-2019-89-06
Розділ
Статті