ВОЛОНТЕРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-36
Стаття присвячена дослідженню ролі волонтерської діяльності у професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів. У ній підкреслюється важливість формування в педагогів компетенцій, які виходять за межі традиційних знань, зокрема соціальної відповідальності, емпатії, толерантності та громадянської активності. Зазначено зв’язок волонтерства з патріотичним вихованням, зокрема його значення у формуванні національної свідомості та готовності майбутніх учителів сприяти гармонійному розвитку учнів. У статті розглядаються функції волонтерської діяльності, такі як соціалізаційна, навчальна та професійна. Наголошується, що участь у волонтерських проєктах надає майбутнім педагогам можливість набути практичних навичок, удосконалити комунікаційні здібності та сформувати позитивний імідж професії вчителя. Окрему увагу приділено впровадженню волонтерства у навчальний процес, що включає створення студентських волонтерських центрів, організацію тренінгів, майстер-класів, а також інтеграцію соціальної активності у педагогічну практику. Також акцентується на необхідності системного підходу до організації волонтерської діяльності у закладах вищої освіти. Це передбачає створення інфраструктури, наставництво з боку викладачів і розробку методичних матеріалів для максимального залучення студентів до суспільно корисної роботи. Зроблено висновок, що волонтерська діяльність є ключовим компонентом сучасної педагогічної освіти. Вона сприяє формуванню конкурентоспроможних фахівців, здатних ефективно виконувати свої професійні обов’язки та відповідати викликам сучасної освіти, водночас підвищуючи якість навчального середовища.
In cites: Berezhna A. V. (2025). Volunteer activity as a component of professional training for
future primary school teachers. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 414-422.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-36 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Akimova, O. (2015). Teaching ethics as a component of inclusive education of future primary
school teachers. Scientific Notes of the Pedagogical Department, 1(38), 23-30.
https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/2740 (in Ukrainian).
Akimova, O., Kuznetsova, O. (2018). Formation of future primary school teachers readiness to
professional activity in conditions of realization of the concept of "New ukrainian school".
Spirituality of a personality: Methodology, Theory and Practice, 6(87), 15–22.
http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/252 (in Ukrainian).
Bondarenko, N. V., Kosianchuk, S. V. (2022). National-patriotic education in the context of
modern challenges: methodological recommendations [for teachers, methodologists, authors of
programs and textbooks, scientists, lecturers, students of vocational and higher education
institutions, managers, politicians], Kyiv, Fenix.
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732103/1/BNV%20KSV%202022rek.pdf (in Ukrainian).
Breslavska, H. (2025). 4. Volunteering as a form of implementing the concept of national-
patriotic education. The 8 th International scientific and practical conference “Scientific
research: modern challenges and future prospects”(March 17-19, 2025), MDPC Publishing,
Munich, Germany (Pp. 215-221). https://sci-conf.com.ua/wp-
content/uploads/2025/03/SCIENTIFIC-RESEARCH-MODERN-CHALLENGES-AND-
FUTURE-PROSPECTS-17-19.03.25.pdf#page=215 (in Ukrainian).
Vysochenko, M. O. (2024). Височенко, М. О. National-patriotic
education in the dimension of modernity, Izmail. http://hdl.handle.net/123456789/2246 (in
Ukrainian).
Horinov, P. V., Drapushko, R. H. (2022). Volunteering in Ukraine: socio-legal research:
monograph, Kyiv, State Institute of Family and Youth Policy.
https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39498 (in Ukrainian).
Hryshchenko, S. V., Ilishova, O. M., Yefimov, D. V., Makohonchuk, N. V. (2022). The problem of
national patriotic education. Innovative Pedagogy, 44(1), 119-123. https://doi.org/10.32843/2663-
/2022/44/1.24 (in Ukrainian).8. Dziubenko, I. A., Dobryden, A. V., Makarchuk V. V., Polishchuk, O. A., Reznichenko, I. H.
(2023). National-patriotic education: from the past to the
present: a collection of monographs, Uman, Vizavi.
https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/16638
Kalyta, N., Pantyuk, M. (2021). National and patriotic education of primary schoolchildren. Youth
and market, (10/196), 19-24. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.248333 (in Ukrainian).
The concept of a new Ukrainian school. (2016). https://mon.gov.ua/static-
objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
The concept of national-patriotic education in the education system of Ukraine: order of the
Ministry of Education and Science of Ukraine No. 527 of June 6, 2022, Protocol No. 27.
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text (in Ukrainian).
Liakh, T., Liutyi, V., Zhukov, V. (2024). Volunteer activity of students as a way to their active
participation in the social life of the community. Vvichlyvist. Humanitas, 3, 68–76.
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.10 (in Ukrainian).
Naida, I. V. (2023). Volunteer activity of youth as a manifestation of patriotic feelings:
administrative aspect. Law and Public Administration, (1), 217-222.
https://doi.org/10.32840/pdu.2023.1.31 (in Ukrainian).
Petryshyn, L., Kulchytskyi, V. (2020). Volunteering in patriotic education of students in
conditions of social conflicts. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 2(26), 193-201.
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7954d673-8ea7-425e-bc31-
f30e949390b9 (in Ukrainian).
On approval of the Concept of the draft Law of Ukraine ―On Volunteer Movement‖: order of the
Cabinet of Ministers of Ukraine dated October 15, 2004 No. 748-r.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/748-2004-%D1%80#Text (in Ukrainian).
Repko, I., Odarchenko, V., Zadorozhnia, Ya. (2022). Humanization of the educational process in
conditions of martial law: normative aspect. Modern trends in the development of science and
education in conditions of deepening European integration processes: collection of abstracts of
reports based on the materials of the II International Scientific and Practical Conference (May
-13, 2022, Mukachevo), Mukachevo, Moscow State University Publishing House (pp. 159-
. http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3003 (in Ukrainian).