САМОСТІЙНА НАВЧАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ ТА ГОТОВНІСТЬ ДО НЕЇ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-79-14-22
У статті розглянуто самостійну навчальну діяльність здобувачів освіти, що має важливе
значення в процесі оволодіння ними професійними знаннями та вміннями та у формуванні їх як
особистостей під час навчання в закладі вищої освіти.
Самостійну навчальну діяльність розглянуто як специфічний вид навчальної діяльності, що є
складним процесом формування компетентностей. Обґрунтовано ефективність процесу формування
компетентностей у здобувачів освіти з огляду на їх включення в самостійну навчальну діяльність,
наведено цільові орієнтири, які визначені компетентнісним підходом щодо безперервного
професійного самовдосконалення та саморозвитку здобувачів освіти в процесі навчання та поза його
межами. Показано відображення самостійної навчальної діяльності здобувачів освіти в описі
кваліфікаційних рівнів Національної рамки кваліфікацій.
Визначено завдання системи освіти, що забезпечують ефективне формування компетентностей
у здобувачів освіти: розвиток професійної самосвідомості, набуття знань з організації самостійної
пізнавальної діяльності, розвиток умінь і навичок самостійної пізнавальної діяльності.
Проведено аналіз поняття «самостійна навчальна діяльність» на основі аналізу термінологічної,
психолого-педагогічної літератури та наукових праць. Показані спільні та відмінні ознаки між
поняттями «самостійна робота», «самостійна навчальна робота», «самостійна навчальна діяльність»,
які використовуються в інформаційних джерелах присвячених темі нашої роботи. Визначено перелік
окремих питань, що є предметом розгляду науковців у контексті вирішення проблеми самостійної
навчальної діяльності здобувачів освіти.
Розглянуто різні підходи до самостійної навчальної діяльності здобувачів освіти з точки зору
знаннєво-орієнтованої та особистісно-орієнтованої парадигми навчання.
Схарактеризовано структурні елементи самостійної навчальної діяльності: мета та предмет
діяльності, засоби і способи її здійснення, засоби контролю та корекції результатів діяльності.
Зазначено, що ефективність самостійної навчальної діяльності залежить від готовності
здобувачів освіти щодо її здійснення. Проведено аналіз підходів щодо визначення поняття
«готовність» у науково-педагогічній літературі.
За результатами аналізу наукових джерел визначені та схарактеризовані когнітивний,
мотиваційно-ціннісний, оцінювально-рефлексивний компоненти, що визначають ступінь
сформованості готовності до самостійної навчальної діяльності в здобувачів освіти