РОЛЬ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФОРМУВАННІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ

Ключові слова: самостійна навчальна діяльність, компетентності, інженери-педагоги, цифрові технології, критичне мислення, самоорганізація, вища освіта

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-23

Стаття досліджує значущість самостійної навчальної діяльності для формування загальних та спеціальних компетентностей майбутніх інженерів-педагогів у контексті сучасних викликів вищої освіти. Автори підкреслюють необхідність підготовки фахівців, які здатні до самовдосконалення, критичного мислення та творчого підходу до вирішення завдань.

Визначено актуальні аспекти проблеми самостійної навчальної діяльності при підготовці інженерів-педагогів, які включають: недостатню увагу до розвитку самостійності студентів у традиційних формах навчання; потребу у формуванні професійних компетентностей; вплив цифрових технологій, які студенти часто не вміють ефективно використовувати; мотиваційні бар'єри та труднощі з самоорганізацією; відсутність системного підходу до контролю та оцінювання результатів самостійної роботи.

У роботі розглядаються теоретичні аспекти організації самостійної навчальної діяльності, її види та особливості, а також вплив на формування компетентностей, визначених у стандарті для спеціальності 015 «Професійна освіта» (за спеціалізаціями) для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, оскільки він забезпечує узгодженість освітньої діяльності із сучасними вимогами суспільства, стимулює підвищення якості підготовки студентів і сприяє їхній конкурентоспроможності на ринку праці.

На основі аналізу компетентностей, визначених у стандарті для спеціальності 015 «Професійна освіта» (за спеціалізаціями) для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, визначено загальні та фахові компетентності, які формуються завдяки самостійній навчальній діяльності. Висвітлено підходи до планування, контролю та оцінювання результатів самостійної роботи, а також методи підвищення мотивації студентів і розвитку їхньої здатності до самоосвіти. 

У дослідженнях підкреслюється необхідність використання сучасних методів та цифрових технологій для підвищення ефективності самостійного навчання. Також акцентується увага на мотиваційних аспектах, важливості системного підходу до організації, контролю та оцінювання самостійної роботи студентів для їх професійного розвитку та підготовки до викликів сучасної освіти. Стаття містить практичні рекомендації для викладачів щодо оптимізації організації самостійної діяльності студентів.

Як цитувати: Брюханова Н. О., Божко Н. В., Замчій С. В. Роль самостійної навчальної діяльності у формуванні компетентностей майбутніх інженерів-педагогів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С.268-283. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-23

Завантаження

Посилання

Bryukhanova, N. O., Gres, L. O., Zamchii, S. V. (2023). The role of motivation in the formation of independent learning activities of students. Problems of engineering and pedagogical education, 81, 131-142. DOI: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-81-131-142 (in Ukrainian)

Golovko, N. (2015). Independent work as a component of the educational process in higher education. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Series “Pedagogy”, 2(2), 19-22.

URL: https://pedvisnyk.knu.ua/index.php/pedagogy/article/view/241 (in Ukrainian)

Gurevich, R., Konoshevsky, L., Konoshevsky, O., Kobysya, A. (2023). Independent work of future mathematics teachers using information and communication technologies. Methodological problems of introducing digital technologies and innovative teaching methods, 67, 15-35.

DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-15-35 (in Ukrainian)

Demchenko, V. A., Balabanova, K. E., Emelyanova, E. S. (2021). Realization of the competence approach in the independent work of students of higher education institutions. Innovative pedagogy: scientific journal, 38, 34-40. DOI: https://doi.org/10.32843/26636085/2021/38.6 (in Ukrainian)

Zhukovskyi, V. M., Simak, K. V. (2016). The role of independent work of first-year students in the process of forming professional language competence in the training of bachelors of language specialties. Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Series: Philological, 60, 141-144. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2016_60_54 (in Ukrainian)

Zamchii, S. V. (2023). Independent learning activity and readiness of higher education institution applicants for it. Problems of engineering and pedagogical education, 79, 14-22.

DOI: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-79-14-22 (in Ukrainian)

Zviekova, S. (2022). Independent work as a means of forming professional competencies of future bachelors of special education. Scientific Bulletin of Izmail State University of the Humanities. Series: Pedagogical Sciences, 60, 46-52. DOI: https://doi.org/10.31909/26168812.2022-(60)-6 (in Ukrainian)

Karpova, G. S. (2018). Innovative approaches to the organization of independent work of students. Physical and mathematical education, 1, 232-235. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-015-1-043 (in Ukrainian)

Kukushkina, L. A. (2014). The role of independent work in the formation of professional competence of students of a higher technical educational institution. Scientific works of the Higher Educational Institution “Donetsk National Technical University”. Series: Pedagogy, Psychology and Sociology, 1(2), 129-132. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npdntu_pps_2014_1(2)__31 (in Ukrainian)

Maslova, K. I. (2019). Motivation of students to independent work as one of the important factors in the educational process. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools, 2(64), 34-36. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.64-2.6 (in Ukrainian)

Polivkan, M. I. (2020). The role of independent work of students in the formation of professional competence of medical specialists. Actual problems of modern medicine, 20(2), 236-239.

DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.20.2.236 (in Ukrainian)

On approval of the standard of higher education in the specialty 015 “Vocational Education” (by specializations) for the first (bachelor's) level of higher education. (2019). Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated November 21, 2019 No. 1460. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf (in Ukrainian)

On education. (2017). The Law of Ukraine dated September 05, 2017 No. 38-39, art. 380.

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian)

Solomakha, A. V. (2021). Digital resources in the independent work of students of pedagogical specialties in the process of foreign language training at the university. About the problems of practice, science and ways to solve them. Abstracts of XXIV International Scientific and Practical Conference. Milan, Italy, 215-217. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36294 (in Ukrainian)

Stetsenko, N. M., Chykalova, T. G. (2016). The role of independent work of students in the formation of professional competence of future education managers. Collection of scientific works of Kherson State University. Pedagogical sciences, 73(1), 135-139.

URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2016_73(1)__29 (in Ukrainian)

Miastkovska, M., Dembitska, S., Puhach, V., Kobylianska, I., Kobylianskyi, O. (2024). Improving the Efficiency of Students’ Independent Work During Blended Learning in Technical Universities. In: Auer, M.E., Cukierman, U.R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems. Springer, Cham, 899, 206-214. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-51979-6_21 (in Ukrainian)

Scheel, L., Vladova, G., Ullrich, A. (2022). The influence of digital competences, self-organization, and independent learning abilities on students’ acceptance of digital learning. Int J Educ Technol High Educ, 44, 1-33. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-022-00350-w

Uebel, K., Carland, J. E., Iqbal, M. P., Smith, G., Nathan, S. (2024). Learning to Learn Independently: Guiding Students to Develop Self-Directed Learning Skills During Medical Student Independent Research Projects-Findings from an Australian University. Med.Sci.Educ, 34, 883–890.

DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-024-02054-4

Опубліковано
2024-12-27