АНАЛІЗ СКЛАДНИКІВ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ В ЗВО В УМОВАХ ВІЙНИ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-22
Мета. Здійснити аналіз складників, що впливають на соціалізацію здобувачів вищої освіти під час навчання в закладах вищої освіти в у мовах війни, визначити чинники, що сприяють або заважають соціальній інтеграції студентів.
Методи. Для виявлення ступеня розробленості проблеми використано методи теоретичного аналізу наукової, психолого-педагогічної та методичної літератури, також застосовано методи аналізу та синтезу, узагальнення і систематизації, які дозволили системно розглянути та охарактеризувати досліджувальні поняття та сформувати висновки і визначити перспективи.
Результати. Обґрунтовано актуальність досліджуваної проблеми в контексті викликів повномасштабного вторгнення в Україні. Досліджено складники соціалізації здобувачів вищої освіти в умовах воєнного конфлікту. Визначено, як зовнішні стресори, такі як вимушене переселення, втрата близьких, загроза життю та зміни соціального середовища, впливають на формування особистісних якостей і життєвих орієнтирів студентів. Особлива увага приділяється впливу війни на процес соціальної адаптації, формування громадянської свідомості та розвитку міжособистісних стосунків студентів. Розглянуто як позитивні, так і негативні чинники, що визначають особливості соціалізації, аналізується роль закладів вищої освіти у забезпеченні підтримки студентів. Представлено перспективи вдосконалення освітніх практик в умовах війни. Розглянуто адаптивні механізми закладів вищої освіти, що сприяють успішній соціалізації студентів, включаючи розвиток цифрових навичок, впровадження психологічної підтримки та збереження комунікативної взаємодії.
Висновки. В умовах війни процес соціалізації здобувачів вищої освіти драматично змінюється і враховує вплив низки факторів. Висновки дослідження підкреслюють важливість подальшої уваги до соціалізації студентів у кризових умовах. Комплексний підхід до вивчення цієї проблеми допоможе розробити ефективні освітні практики та сприяти формуванню стійких і соціально активних особистостей. Результати дослідження можуть бути корисні для розробки програм підтримки студентів, які навчаються в умовах конфлікту, а також для подальших досліджень у цій області.
Як цитувати: Бакуменко Л. Г. Аналіз складників соціалізації здобувачів вищої освіти під час навчання в зво в умовах війни. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С. 254 - 267. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-22
Завантаження
Посилання
Baidyk, V. V., Bondaruk, Yu. S., Hopkalo, Yu. P., Hnida, T. B., Kornienko, I. O., Lunchenko, N. V., Lutsenko, Yu. A., Moroz, R. A., Tkachuk, I. I. (2021). Technologies of psychosocial assistance to children and families who have found themselves in difficult life circumstances as a result of military operations (from work experience), Kyiv, Nika Center. https://drive.google.com/file/d/1pSVmM-xe6KGEb2btCiB2AlTeEDcTNHhK/view?pli=1 (in Ukrainian).
Beh, I. D. (2018). Personality on the way to spiritual values: monograph, Kyiv – Chernivtsi, "Bukrek". https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/717891/1/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%BD%D0%B0_%D1%88%D0%BB%D1%8F%D1%85%D1%83_%D0%B4%D0%BE_%D0%B4%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%85_%D1%86%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%B9.pdf (in Ukrainian).
Beh, I. D. (2020) Personality in value growth. Modern educational process: essence and innovative potential: materials of the reporting scientific and practical conference of the Institute of Educational Problems of the National Academy of Sciences of Ukraine for 2019, 8, NAIR, Ivano-Frankivsk, Ukraine. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721448 (in Ukrainian).
Kryzhanovska З. Ю., Mudryk А. Б. (2024). Post-traumatic stress disorder as a consequence of traumatic experiences. Psychological Studies, (3), 32–38. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.3.5 (in Ukrainian).
Kurylo, V. S., Savchenko, S. V., Karaman, O. L. (2018). Socialization of personality in the conditions of hybrid war in the east of Ukraine, K., Talkom http://hdl.handle.net/123456789/2949 (in Ukrainian).
Mozgova, S. V. (2022). Digital etiquette as an important component of digital citizenship In: II International scientific and practical conference "Information and resource provision of the educational process in the conditions of digitalization of society". Educational and Methodological Center of Vocational Pre-Higher Education, Kyiv, Ukraine. http://lib.iitta.gov.ua/732961/ (in Ukrainian).
Mudryk, A. B. (2011). Social competence of the individual: statement of the problem and theoretical aspects of the study. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Series Psychological sciences, 2(94), 26–29. http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/612 ([in Ukrainian).
Nokhrina, I., Kotelevets, A. (2024). Social portrait of modern student youth. Innovative strategies for the development of higher education in the context of the implementation of the concept of lifelong learning: a collection of materials of the International Scientific and Theoretical Conference, Bar, editorial and publishing center of KZVO "Bar Humanitarian and Pedagogical College named after Mykhailo Hrushevskyi", 151-153. http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/23554/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A%20%D0%A2%D0%95%D0%97%20%D0%91%D0%90%D0%A0%2025.04.2024%20%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B8%CC%86.pdf#page=151 (in Ukrainian).
The educational process in the conditions of war and in the post-war period: challenges, rules, prospects: materials of the All-Ukrainian scientific and pedagogical professional development, March 4 - April 14, 2024, Lviv – Toruń, Liha-Press (2024). https://cuesc.org.ua/images/informlist/%D0%9C%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D1%82%20advanced_training_UDU.pdf (in Ukrainian).
Osypchuk, A., Yakovlev, M., Suslov, A., Usachova, V., Shulimov, S. (2022). Universities during the war: from an educational institution to a social mission, School of political analysis NaUKMA, Kyiv. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/24788 (in Ukrainian).
Pavlysh, T., Basarab, V., Tereshenko, O., Rohiv, M. (2023). Digitalization of the educational process in institutions of higher education under the conditions of marital state. Educational Horizons, 56(1), 106-109. https://doi.org/10.15330/obrii.56.1.106-109 (in Ukrainian).
Maintaining the psychological health of the individual in war conditions: materials of the VI All-Ukrainian psychological readings "Improving the professional skills of future psychologists", April 21, 2023, Uman (2023). https://fspo.udpu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/05/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A-VI-%D0%92%D1%81%D0%B5%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D1%85-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85-%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%8C-21.04.2023-%D1%80..pdf (in Ukrainian).
Solodchuk, A. (2023). The system of blended learning in institutions of higher education in the conditions of martial law in Ukraine. Current issues of humanities science, 68(2), 265-271. https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-2-39 (in Ukrainian).
Chernysh, O. O. (2021). Socialization of the individual as a scientific problem. Bulletin of the Luhansk National Taras Shevchenko University : Pedagogical Sciences, 1(2), 5-17. http://hdl.handle.net/123456789/7782 (in Ukrainian).
Jose María Fernandez-Batanero, Marta Montenegro-Rueda, Jose Fernandez-Cerero, Pedro Tadeu. (2022). Online education in higher education: emerging solutions in crisis times. Heliyon, 8(8), e10139. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10139
Liu, Q., Lin, D. (2024). The impact of distance education on the socialization of college students in the Covid-19 era: problems in communication and impact on mental health. BMC Med Educ., (24), 575. https://doi.org/10.1186/s12909-024-05551-7
Nitza Davidovitch, Eyal Eckhaus. (2024). Effect of crisis-induced online shift on student academic preferences: insights for education institutions to develop equitable and sustainable learning models. Sustainability, 16(12), 5248. https://doi.org/10.3390/su16125248.