Публічне управління щодо розвитку інклюзії в Україні (на прикладі Харківської та Закарпатської областей)

  • Леся Бондаренко навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0002-2360-1952
Ключові слова: Публічне управління, особливі освітні потребами дітей, партнерство місцевих рад та громадських організацій, інклюзивний ресурсний центр, соціальні мережи, внутрішньо переміщені особи, консультування, соціальна адаптація, психологічна реабілітація, соціальний супровід

Анотація

Головний принцип державної політики щодо інклюзивності на місцевому рівні – створення рівних можливостей для всіх груп населення та їх участі у соціальних процесах. Надання прав та можливостей усім верствам населення сприяє розвитку їх потенціалу. Головним завданням цієї інновації в Україні є створення мережі послуг для різних соціальних груп на місцевому рівні. Це особливо важливо в умовах збройного конфлікту, оскільки проблеми інтеграції внутрішньо переміщених осіб (ВПО) до місцевих спільнот та адаптації до соціального життя на нових територіях стають все більш актуальними.

Здійснено дослідження особливостей реалізації системи місцевих інклюзивних заходів у контексті специфічних умов місцевостей України. Досліджено практичні аспекти актуальних проблем та викликів, з якими стикаються окремі соціальні групи, що мають певні труднощі «включення» та адаптації на прикладі Харківської та Закарпатської областей.

У статті досліджуються особливості функціонування та основні напрямки розвитку системи місцевих інклюзивних заходів у контексті сучасних перспектив. Розглянуто такі компоненти системи інклюзивних заходів на місцевому рівні (функціональні елементи, інструменти та принципи), як створення програми та інструментів підготовки фахівців соціальних служб; помічників для дітей із особливими освітніми потребами; інклюзивних ресурсних центрів для дітей із особливими освітніми потребами; офіційних сторінок у соціальних мережах про послуги, що надаються дітям з особливими освітніми; партнерства місцевих рад та громадських організацій; умов мобільності для людей з інвалідністю.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Леся Бондаренко, навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

аспірантка кафедри публічної політики навчально-наукового інституту “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Посилання

Bobuh, І.М., Shchegel, S.М., Gerasimova, О.А. (2019). Gender inclusion in the economy: imbalances wages. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine, 8, 51-56. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/159895 [in Ukrainian].

Bondarenko, L.G. (2024). Development of a system of measures regarding inclusion at the local level. State Formation, no. 1(35), 305–319. DOI: https://doi.org/10.26565/1992-2337-2024-1-23[in Ukrainian].

Davydenko, G.V. (2023). Digital inclusion and accessibility: social digitalization. Vynnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.58521/978-617-552-348-3-2023-236 [in Ukrainian].

Kolupaieva, А.А. (2009). Inclusive education: realities and prospects. Kyiv: «Sammyt-Knyga». [in Ukrainian].

Konventsiia UN pro prava dytyny – UN Convention on the Rights of the Child. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text [in Ukrainian].

Mantsurov, I.G. (2018). Inclusive development as a basis for countering today's global challenges. Ekonomy of Ukraine, 10, 71–87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2018_10_6 [in Ukrainian].

Melnyk, M.A. (2022). Visnyk skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia. Bulletin of the Eastern Ukrainian National University named after Volodymyr Dahl, 6, 276. DOI: https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-276-6-44-49 [in Ukrainian].

Navrotska, E.M. (2018). History and culture of the roma of Ukraine: educational and methodological recommendations. Educational and methodical series «Roma studies at UzhNU», 3. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/2812 [in Ukrainian].

Law of Ukraine on Ratification of the Framework Convention of the Council of Europe on the Protection of National Minorities from Desember 9 1997, №14. (1998, November 14). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR) – Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR),14, pp. 56. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/703/97-%D0%B2%D1%80#Text

About the Strategy of Sustainable Development of Ukraine until 2030. Draft Law of Ukraine from August 7 2018, № 9015. URL: https://ips.ligazakon.net/document/JH6YF00A?an=332

Saskia Hollander, Rojan Bolling. Practice, don’t preach: getting serious about inclusive development. URL:https://www.thebrokeronline.eu/article/practice-don-t-preach-getting-serious-about-inclusive-development/

Podesta, J. Inclusive Economic Growth: Increasing Connectivity, Expanding Opportunity, and Reducing Vulnerability. URL: https://www.americanprogress.org/issues/economy/report/2013/02/07

Oficiynii sait Svitovoho banku. URL: https://www.worldbank.org/en/topic/social-inclusion#1

Pro zabezpechennia stvorennia bezbariernoho prostoru v Ukraini: Ukaz Prezidenta Ukraini. URL: https://www.president.gov.ua/documents/5332020-35809

Опубліковано
2025-06-04
Розділ
Соціальні та гуманітарні складові суспільного розвитку.