Система внутрішнього забезпечення якості підготовки кваліфікованих фахівців: потенціали кругової моделі розбудови структури для підвищення ефективності публічного управління конкурентоспроможністю ЗВО та розвитком людського капіталу держави

  • Світлана Мороз Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет», вулиця Полтавський Шлях, 192, м. Харків, 61000, Україна https://orcid.org/0000-0002-2696-1278
  • Олексій Тищук Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», вулиця Кирпичова, 2, м. Харків, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-4314-4939
  • Олександр Мороз Хуачжонский університет науки і технології, вулиця Луою, 1037, м. Вухань, Китай https://orcid.org/0009-0007-4583-3240
  • Олександр Каменєв Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет», вулиця Полтавський Шлях, 192, м. Харків, 61000, Україна https://orcid.org/0000-0001-5372-5628
  • Юрій Черкашин Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет», вулиця Полтавський Шлях, 192, м. Харків, 61000, Україна https://orcid.org/0009-0002-7227-3836
Ключові слова: забезпечення якості вищої освіти; організаційна структура; кругова модель розбудови структури; ефективність публічного управління; розвиток людського капіталу; система внутрішнього забезпечення якості; менеджмент якості

Анотація

Програмні документи міжнародного, національного та регіонального рівнів інституалізують проблематику забезпечення якості вищої освіти на рівні одного з пріоритетних напрямів забезпечення суспільного розвитку. Така значущість проблематики якості вищої освіти обумовлена її безпосереднім зв’язком як з підвищенням рівня конкурентоспроможності ЗВО так й з розвитком людського капіталу держави. Переважна більшість виконаних за цим напрямом наукових досліджень зосереджена на розв’язанні суто теоретичних питань функціонування системи забезпечення якості вищої освіти або питань системи забезпечення якості діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Така зосередженість наукової уваги залишає недослідженими питання практики функціонування системи забезпечення якості вищої освіти в цілому та практики забезпечення якості освітньої діяльності на університетському рівні.

У межах цієї публікації дослідницька увага були досліджені питання структуризації системи забезпечення закладами вищої освіти якості освітньої діяльності та якості вищої освіти та визначені умови ефективного використання кругової моделі розбудови структури системи внутрішнього забезпечення якості. Відповідна проблематика була розглянута через призму публічного управління конкурентоспроможністю ЗВО та розвитку людського капіталу держави.

Відповідно до попередньо отриманих авторами цієї публікації результатів щодо актуалізації змісту системи внутрішнього забезпечення якості за п’ятьма основними рівнями (рівень вченої ради ЗВО та її комісій; рівень адміністрації ЗВО; рівень безпосередньо задіяних в реалізації освітніх програм підрозділів; рівень залучених до реалізації освітніх програм науково-педагогічних працівників; рівень супроводу процедур та практик забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти) було розглянуто потенціали використання ЗВО кругової моделі розбудови структури системи внутрішнього забезпечення якості. Стаття містить обґрунтування доцільності використання адміністрацією ЗВО кругової моделі структурування системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти. В статті звергнуто увагу на переваги та недоліки кругової моделі структурування, а також визначені умови її ефективного використання. Крім того, стаття містить узагальнення щодо обмеженості компетенції суб’єктів публічного управління у формуванні системи внутрішнього забезпечення якості.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Світлана Мороз, Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет», вулиця Полтавський Шлях, 192, м. Харків, 61000, Україна

докторка наук з державного управління,  старша дослідниця, провідна наукова співробітниця науково-методичного відділу забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет»

Олексій Тищук, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», вулиця Кирпичова, 2, м. Харків, 61002, Україна

аспірант кафедри соціології і публічного управління Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут»

Олександр Мороз, Хуачжонский університет науки і технології, вулиця Луою, 1037, м. Вухань, Китай

магістрант кафедри хірургії Медичного коледжу Тунцзі, Хуачжонский університет науки і технології

Олександр Каменєв, Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет», вулиця Полтавський Шлях, 192, м. Харків, 61000, Україна

ТВО начальника науково-методичного відділу забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти, Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет»

Юрій Черкашин, Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет», вулиця Полтавський Шлях, 192, м. Харків, 61000, Україна

старший науковий співробітник науково-методичного відділу забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти, Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний університет»

Посилання

Azhazha, M.A. (2019). Public Administration of Higher Education Modernization in Ukraine: Theory, Methodology, Practice: Qualifying scientific work for a Doctor of Science Degree in Public Administration, specialty 25.00.02. 25.00.02 / Classical Private University, 491 p. URL: https://uacademic.info/ua/document/0520U100125 [in Ukrainian].

Vavreniuk, S. (2020). State management of higher education reform in Ukraine: monograph: Kharkiv : NUCPU, 284 p. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/

/10761 [in Ukrainian].

Gren, L., Moroz, S., Romanovskyj O., Moroz, V., Pomaza-Ponomarenko, A., Popova, O. (2021). Dependence of the higher education quality on sources of its financing and specialization of the institute of higher education: analysis of employers’ opinions and directions to improve public polic. Financial and credit activities: problems of theory and practice, no. 2 (37), 521–538. URL: https://fkd.net.ua/index.php/fkd/article/view/3176 [in Ukrainian].

Dombrowska, S., Moroz, S.,. Romanovskyj, O., Moroz, V., Gren, L., Pomaza-Ponomarenko, A. (2020). Distance education: analysis of students' opinions on its quality, advantages and disadvantages. Information Technologies and Learning Tools, vol. 79, no. 5. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3340 [in Ukrainian].

Kupriyenko, D., Borovyk, O. (2015). Structural synthesis of dynamic systems with quasi-linear and time-distributed components: monograph. Khmelnytskyi: Publishing house of the NASBGS, 348 p. URL: https://dspace.nadpsu.edu.ua/handle/123456789/2341 [in Ukrainian].

Moroz, V., Tyshchuk, O., Moroz, O., Moroz S. (2024). Quality of higher education as an object of public administration: justification and features of actualization. Bulletin of National University of Civil Defense of Ukraine. State Management series, no. 1, 281–295. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/20360 [in Ukrainian].

Moroz, S. (2016). State management of development of university’s labour potential: the human’s, university’s and the state’s competence. Public Administration: Improvement and Development, no. 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2016_4_11 [in Ukrainian].

Moroz, S. (2022). Higher education quality: management mechanisms and practice of their use: monograph. Kharkiv: NUCPU, Lviv: Publishing House «New World-2000», 438 p. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/16934 [in Ukrainian].

Moroz, S., Buka, S., Marushchenko, V., Tyshchuk O., Moroz, V. (2025). The structure of the system of internal quality assurance as an object of public management of the competitiveness of higher education institutions: international experience and features of its use. Bulletin of National University of Civil Defense of Ukraine. State Management series, no. 1(22), 218–230. URL: http://vdu-nuczu.net/ua/11-ukr/storinkaavtora/495-moroz-s-a-buka-s-a-marushchenko-v-v-tishchuk-o-m-moroz-v-m-struktura-sistemi-vnutrishnogo-zabezpechennya-yakosti-yak-ob-ekt-publichnogo-upravlinnya-konkurento-spromozhnistyu-zvo-mizhnarodnij-dosvid-ta-osobli-vosti-jogo-vikoristannya [in Ukrainian].

Moroz, S., Marushchenko, V., Buka, I., , Tyshchuk O., Moroz, V. (2025). Internal quality assurance system of theUuniversity of Oxford: determinants of state influence on the training of competitive human capital. Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series: Actual problems of Ukrainian society development, no. 1, 54–60. [in Ukrainian].

Moroz, S., Moroz, V., Moroz, O. (2023). Beneficiaries and stakeholders of higher education: dialectics of communication and peculiarities of personalization. Bulletin of National University of Civil Defense of Ukraine. State Management series, no. 1(18), 281–297. URL: http://vdu-nuczu.net/ua/11-ukr/storinkaavtora/305-moroz-s-a-moroz-v-m-moroz-o-v-benefitsiari-ta-stejkkholderi-vishchoji-osviti-dialektika-vzaemozv-yazku-ta-osoblivosti-personalizatsiji [in Ukrainian].

Nikolajev, E., Riy, G., Shemelinets, I. (2023). Higher education in Ukraine: changes through war: analytical report. Kyiv: Boris Grinchenko University of Kyiv, 94 p. URL: https://

osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/HigherEd-in-Times-of-War.pdf [in Ukrainian].

Postupna, O. (2021). Public Administration of Regional Educational Systems in Ukraine: Monograph. Kharkiv: Oberig LTD, 400. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/

/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D0%9F%D0%A3%20%D0%A0%D0%9E%D0%A1%20%D0%B2%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96_2021.pdf [in Ukrainian].

Quality Management Systems: Basic Provisions and Terms (ISO 9000: 2005, IDT). DSTU ISO 9000: 2007. National standard of Ukraine. [Inaccessible from 2007-09-03]. (2008). Kyiv: State Consumer Standard of Ukraine, 29 p. URL: https://online.budstandart.com/ua/

catalog/doc-page.html?id_doc=64030 [in Ukrainian].

Sychenko, V., (2009). Implementation of the integration policy of the state in the field of higher education. Current problems of public administration, no. 1, 172–179. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=

UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=apdy_2009_1_24 [in Ukrainian].

Sociological support for monitoring the quality of education in modern university: monograph (2023) / Moroz, V., Biryukova M., Moroz, S., Trush, O., Tereshchenko, D. and others. Lviv: Publishing House «New World-2000», 489 p. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/ entities/publication/095448d8-36cd-419c-b6b2-68897a390aa1 [in Ukrainian].

Karamyshev, D., Grishina, N., Grybko, O., Revenko, T. and others. (2020). Theoretical and Methodical Principles of Education Quality : monograph Kharkiv: KhRI NAPA «Master», 180 p. URL: https://ipa.karazin.ua/wp-content/themes/education/filesforpages/science/Karamyshev_posl.pdf [in Ukrainian].

Shevchenko, S. (2008). Assessment of quality of higher education in the context of Ukraine's accession to the Bologna Process. High school, no. 11, 14–23. [in Ukrainian].

Moroz S., Moroz V., Kalagin Y., Grygorieva S., Sutula O., Kozlova O., Moroz O. (2022). The dependency of an individual’s and state well-being on higher education quality: analysis of Ukrainian students’ and employers’ opinion. Financial and credit activity: Problems of Theory and Practice, vol. 5, no. 46, 283–299. URL: https://fkd.net.ua/index.php/fkd/article/view/3803

Опубліковано
2025-06-04
Розділ
Соціальні та гуманітарні складові суспільного розвитку.