Інституційні засади управління фінансами територіальних громад: тенденції, загрози та імперативи державної політики

  • Назар Косаревич Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вулиця Короля Данила, 13, м. Івано-Франківськ, 76010, Україна https://orcid.org/0009-0004-9840-9732
Ключові слова: інституційні засади, фінанси громад, державна політика, бюджетна децентралізація, фіскальна автономія, управління фінансами, стратегічне планування.

Анотація

Досліджено інституційні засади управління фінансами територіальних громад в умовах трансформаційних змін, спричинених воєнними викликами, економічною нестабільністю та необхідністю післявоєнного відновлення країни. Акцентовано увагу на еволюції управлінських підходів у сфері місцевих фінансів, ролі державної політики у формуванні сприятливого інституційного середовища, а також визначено основні тенденції та суперечності, що впливають на фінансову спроможність громад.

Проаналізовано сучасний стан нормативно-правового забезпечення управління місцевими фінансами, окреслено проблеми координації між центральною та місцевою владою, рівень ефективності механізмів міжбюджетного вирівнювання, недостатність фіскальної децентралізації та ризики фрагментації бюджетної системи в умовах воєнного стану. Автором визначено, що ключовими загрозами для інституційної стабільності є послаблення самостійності громад у прийнятті рішень, нерівномірність ресурсного забезпечення, неузгодженість стратегічних цілей розвитку з фінансовими можливостями місцевих бюджетів. Особливу увагу приділено імперативам державної політики у сфері управління місцевими фінансами. Запропоновано концептуальні орієнтири інституційного реформування: зміцнення фіскальної автономії громад, впровадження середньострокового бюджетного планування з урахуванням стратегій місцевого розвитку, підвищення прозорості та підзвітності органів місцевого самоврядування, а також посилення ролі громадської участі у прийнятті фінансових рішень. Зроблено висновок про необхідність системного оновлення інституційної архітектури управління фінансами територіальних громад як передумови ефективної реалізації державної регіональної політики та сталого соціально-економічного відновлення країни.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Назар Косаревич, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, вулиця Короля Данила, 13, м. Івано-Франківськ, 76010, Україна

кандидат економічних наук, докторант кафедри публічного управління та адміністрування Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу

Посилання

Beliialov, T.E., Kolesnyk, T.V., Matsiievych, T.O., & Kozenko, A.O. (2025). Upravlinnia finansamy terytorialnykh hromad v umovakh bezpekovykh vyklykiv, rozvytku innovatsiinoho pidpryiemnytstva i startup. Aktualni problemy ekonomiky, (1)283, 291–312. URL: https://eco-science.net/wp-content/uploads/2025/01/1.25._topic_Taliat-Bielialov-Tetiana-Kolesnyk-Tetiana-Matsiievych-Alina-Kozenko-291-313.pdf [in Ukrainian].

Hordon, M.V., Olentsevych, N.V., & Kolisnyk, I.O. (2018). Modeli publichnoho upravlinnia: porivnialnyi analiz ta propozytsii dlia Ukrainy. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2018_3_15 [in Ukrainian].

Kyrylenko, O. (Ed.). (2019). Upravlinnia finansamy terytorialnykh hromad: teoriia i praktyka. Ternopil: Ekonomichna dumka. [in Ukrainian].

Laureaty Nobelivskoi premii. (n.d.). Dzheims MakGill Biukenen. URL: http://nobel.knute.edu.ua/index.php/nobelivski-laureati/dzhejms-makgill-b-yukenen [in Ukrainian]

North, D. (2000). Instytutsii, instytutsiina zmina ta funktsionuvannia ekonomiky

(I. Dziuba, Ed., Trans.). Kyiv: Osnovy. (Original work published in English). [in Ukrainian].

Pavlov, N. S. (2022). Kontseptsiia "nalezhnoho uriaduvannia": suchasne rozuminnia ta stan yii realizatsii v Ukraini. Problemy stanovlennia pravovoi demokratychnoi derzhavy, (4, Pt. 3), 3–7. [in Ukrainian].

Pro zasady derzhavnoi rehionalnoi polityky: Zakon Ukrainy № 156-VIII vid 05.02.2015. (2015). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z realizatsii Stratehii reformuvannia systemy upravlinnia derzhavnymy finansamy na 2017–2020 roky: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24.05.2017. № 415-r. (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/415-2017-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Stratehii reformuvannia systemy upravlinnia derzhavnymy finansamy na 2017–2020 roky: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 08.02.2017. № 142-r. (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Stratehii reformuvannia systemy upravlinnia derzhavnymy finansamy na 2022–2025 roky ta planu zakhodiv z yii realizatsii: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 29.12.2021. № 1805-r. (2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Svirko, S.V., Dyka, O.S., Trosteniuk, T.M., Sydorenko, O.P., & Zahurskyi, V.F. (2024). Printsypy nalezhnoho uriaduvannia na suchasnomu etapi rozvytku liudstva: katehoryzatsiia ta kontseptualizatsiia. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, (3)109, 74–90. URL: https://doi.org/10.26642/ema-2024-3(109)-74-90 [in Ukrainian].

Stetsenko, B.S. (2019). Instytutsiina finansova infrastruktura: hlobalni imperatyvy ta ukrainski realii. Kyiv: KNEU. [in Ukrainian].

Tymoshenko, M. (2023). Serednostrokove planuvannia derzhavnoho biudzhetu ta powoienne vidnovlennia. Transformatsiina ekonomika, 3(03), 50–55. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-9 [in Ukrainian].

Tkachyk, F. (2023). Imple¬mentatsiia fiskalnoho federalizmu v systemu mizhbiudzhetnykh vidnosyn v Ukraini. Ekonomika ta suspilstvo, (55). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-54 [in Ukrainian].

Tokarenko, O., & Matviienko, H. (2023). Stratehichne upravlinnia finansamy terytorialnykh hromad. Ekonomika ta suspilstvo, 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-5 [in Ukrainian].

Buchanan, J.M., Musgrave, R.A. (1999). Public Finance and Public Choice: Two Contrasting Visions of the State. Cambridge, Mass.: MIT Press. 272 p.

Fischer, S., Sahay, R. (2004). Transition Economies: The Role of Institutions and Initial Conditions. Presented at the Calvo Conference.

Kennedy, P., Nuscheler, F., Messner, D. (2002). Global Governance, Development, and Peace. In: Global Trends and Global Governance. London. P. 156–183.

Hanson, S., Kashyap, A., Stein, J. (2011). A Macroprudential Approach to Financial Regulation. Journal of Economic Perspectives, Vol. 25, No. 1, Р. 3–28.

Rolinek, L. (2008). Strategic Management and Measurement of Competitiveness of Regions on Example of EU Countries. Journal of Central European Agriculture, vol. 9, no. 1, 17–21.

Sachs, J., Zinnes, C., Eilat, Y. (2000). Patterns and Determinants of Economic Reform in Transition Economies: 1990–1998. CAER II Discussion Paper, No. 61, Cambridge, MA: Consulting Assistance on Economic Reform II Project.

Shiller, R.J. (2012). Finance and the good society. Princeton: Princeton University Press.

Опубліковано
2025-06-04
Розділ
Регіональне та галузеве управління.