Цифрова трансформація юрисдикцій: виклик для традиційного публічного управління чи закономірна еволюція?

  • Ігор Дунаєв навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-0790-0496
  • Євгеній Латинін навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0005-4574-4665
Ключові слова: цифрова трансформація, правові юрисдикції, платформи, адаптивне регулювання, алгоритмічне врядування, цифровий суверенітет, транскордонні цифрові простори

Анотація

Стаття досліджує трансформацію традиційних моделей державного управління під впливом цифровізації юрисдикцій, яка створює нові виклики для суверенітету та механізмів контролю. Головна ідея статті у тому, що ефективна цифрова трансформація юрисдикцій потребує створення нових управлінських моделей, що інтегрують технологічні інновації з адаптивними механізмами державного контролю. Дослідження базується на інституційному підході у поєднанні з неоінституційною теорією та концепцією мережевого врядування, використовуючи компаративний аналіз досвіду США, ЄС, Японії, Швейцарії та інших країн у сфері адаптивного регулювання цифрових технологій. Автори виявили три ключові підстави трансформації: зміну природи інформації як ресурсу влади, детериторіалізацію влади через створення транскордонних цифрових просторів та появу альтернативних джерел легітимності. Платформізація суспільних відносин, алгоритмізація процесів прийняття рішень та блокчейн-технології створили паралельні системи врядування, що функціонують поза традиційною державною ієрархією. Дослідження систематизує світовий досвід створення адаптивних механізмів державного контролю через чотири групи інструментів: експериментальні режими регулювання (фінтех-пісочниці), ризик-базовані рамкові акти, процедури алгоритмічного оцінювання та безперервний регуляторний моніторинг.

Виявлено три основні моделі адаптивного регулювання: американську децентралізовану, європейську централізовану та японську кооперативну. Запропоновано п'ять напрямів формування нових управлінських моделей: гібридні інституційні структури, мережеві форми координації, адаптивні регуляторні механізми, цифрова демократія та міжнародна координація. Практичним прикладом інтеграції технологічних інновацій з адаптивними механізмами державного контролю слугує досвід української Системи Bitbon, яка демонструє можливості токенізації, мета-контрактів та децентралізованої координації для подолання проблем юрисдикційного розмиття. Основні висновки підкреслюють необхідність переходу від моноцентричної до поліцентричної системи управління з множинними акторами та джерелами влади. Для українського контексту рекомендується впровадження модульної, ризик-орієнтованої системи контролю з циклічним підходом «виявлення–експеримент–оцінка–корекція» та створення «umbrella sandboxes» для координації між регуляторами.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Ігор Дунаєв, навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри економічної політики та менеджменту навчально-наукового інституту “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Євгеній Латинін, навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

студент 2-го курсу магістратури спеціальності 281 «Публічне управління та адміністрування» кафедри економічної політики та менеджменту навчально-наукового інституту “Інститут державного управління”
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Посилання

Kud, A. (2023). Modern approaches to global and state regulation of virtual assets circulation: what to choose to support digital innovations? Pressing Problems of Public Administration, 1, 59–82. DOI: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2023-1-04 [in Ukrainian].

Orlov, O., Zhyvylo, Y., & Nesterenko, V. (2025). Electronic interaction of public authorities in the conditions of digital transformation in post-war Ukraine: where to look for reserves for improvement? [original in Ukrainian]. Pressing Problems of Public Administration, 1(66), 273–296. DOI: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2025-1-13 [in Ukrainian].

Sikalo, M.V. (2025). Conceptual framework for public administration of socio-economic systems: from instrumental to substantive understanding of digital transformation [original in Ukrainian]. Pressing Problems of Public Administration, 1(66), 67–87. DOI: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2025-1-03 [in Ukrainian].

Abdelaal, M. (2024). AI in Manufacturing: Market Analysis and Opportunities. URL: https://arxiv.org/pdf/2407.05426

Atzori, M. (2017). Blockchain technology and decentralized governance: Is the state still necessary? Journal of Governance and Regulation, 6(1), 45–62. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2709713

Bucher, T. (2016). The algorithmic imaginary: exploring the ordinary affects of Facebook algorithms. Information, Communication & Society, 20(1), 30–44. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1154086

Calzada, I. (2018). Algorithmic nations: seeing like a city-regional and techno-political conceptual assemblage. Regional Studies, Regional Science, 5(1), 267–289. DOI: https://doi.org/10.1080/21681376.2018.1507754

Calzada, I. (2023). Emerging digital citizenship regimes: Pandemic, algorithmic, liquid, metropolitan, and stateless citizenships. Citizenship Studies, 27(2), 160–188. DOI: https://doi.org/10.1080/13621025.2021.2012312

Calzada, I. (2024). Decentralized Web3 Reshaping Internet Governance: Towards the Emergence of New Forms of Nation-Statehood? Future Internet, 16(10), 361. DOI: https://doi.org/10.3390/fi16100361

Digital Transformation Agency. (2021). Digital Service Standard Implementation Guide. DTA. URL: https://www.dta.gov.au/sites/default/files/2023-11/Digital%20Service%20 Standard%202.pdf

Eom, S.J., Lee, J. (2022). Digital government transformation in turbulent times: Responses, challenges, and future direction. Government Information Quarterly, 39(2), 101690. DOI: https://doi.org/10.1016/j.giq.2022.101690

European Commission. (2019). Ethics Guidelines for Trustworthy AI. EC. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ethics-guidelines-trustworthy-ai

European Parliament. (2024). Regulation on Artificial Intelligence (AI Act). EU. URL: https://artificialintelligenceact.eu/ai-act-explorer/

FCA. (2017). Regulatory sandbox lessons learned report. URL: https://www.fca.org.uk/publication/research-and-data/regulatory-sandbox-lessons-learned-report.pdf

Gillespie, T. (2018). Custodians of the Internet: Platforms, Content Moderation, and the Hidden Decisions That Shape Social Media. Yale University Press.

Golia, A., & Teubner, G. (2021). Networked statehood: an institutionalised self-contradiction in the process of globalisation? Transnational Legal Theory, 12(1), 7–43. DOI: https://doi.org/10.1080/20414005.2021.1927608

Hardy, A. (2023). Digital innovation and shelter theory: exploring Estonia's e-Residency, Data Embassy, and cross-border e-governance initiatives. Journal of Baltic Studies, 55(4), 793–810. DOI: https://doi.org/10.1080/01629778.2023.2288118

Harmash, O.M., & Hubarieva, I.O. (2024). Relationship between the concepts of "Digital transformation" and "Industry 5.0": bibliometric analysis. Scientific Approaches to Solving Business Problems: Electronic Scientific and Practical Journal, 24. DOI: https://doi.org/10.46783/smart-scm/2024-24-10

IMF. (2022). The money revolution. Crypto, CBDCs, and the future of finance. Finance & Development, 59(3). URL: https://www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2022/09

Jackson, R.H. (1990). Quasi-States: Sovereignty, International Relations and the Third World. Cambridge University Press.

Keudel, T., & Huss, K. (2024). Polycentric governance in practice: the case of Ukraine's decentralised crisis response during the Russo-Ukrainian war. Journal of Public Finance and Public Choice, 39(1), 10–32.

Kitchin, R. (2016). Thinking critically about and researching algorithms. Information, Communication & Society, 20(1), 14–29. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1154087

Lazar, S. (2022). Automatic Authorities: Power and AI. In J. B. Bullock & others (Eds.), The Oxford Handbook of AI Governance. Oxford Academic. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197579329.001.0001

Lehdonvirta, V. (2022). Cloud Empires: How Digital Platforms Are Overtaking the State and How We Can Regain Control. MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/14219.001.0001

Luhur, K.B., Trihartono, A., & Hara, A.E. (2025). Navigating Digital Frontiers: Estonia's e-Residency through the Lens of the Eclectic Paradigm. Global Strategis, 19(1), 121–142. DOI: https://doi.org/10.20473/jgs.19.1.2025.121-142

Mergel, I., Edelmann, N., & Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4), 101385.

NIST. (2023). Artificial Intelligence Risk Management Framework (AI RMF 1.0). NIST. URL: https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/ai/nist.ai.100-1.pdf

OECD. (2024). Regulatory Experimentation: Moving ahead on the Agile Regulatory Governance Agenda (OECD Public Governance Policy Papers). OECD Publishing. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2024/04/regulatory-experimentation_fc84553c/f193910c-en.pdf

Pei, J. (2024). Analysis of the Impact of Industrial Digitization on the Domestic Economic Cycle. International Journal of Global Economics and Management, 5(2), 66–71. DOI: https://doi.org/10.62051/ijgem.v5n2.08

Personal Data Protection Commission Singapore. (2024). AI Verify – Technical Documentation. PDPC. URL: https://www.pdpc.gov.sg/-/media/files/pdpc/pdf-files/advisory-guidelines/ag-on-key-concepts/advisory-guidelines-on-key-concepts-in-the-pdpa-17-may-2022.pdf

Phillips, A., & Sharman, J. (2020). Outsourcing Empire: How Company-States Made the Modern World. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691206202

Ramesh, N., & Delen, D. (2021). Digital Transformation: How to Beat the 90% Failure Rate? IEEE Engineering Management Review, 49(3), 22–25. DOI: https://doi.org/10.1109/EMR.2021.3070139

Schneider, I. (2020). Democratic Governance of Digital Platforms and Artificial Intelligence? Exploring Governance Models of China, the US, the EU and Mexico. JeDEM – EJournal of EDemocracy and Open Government, 12(1), 1–24. DOI: https://doi.org/10.29379/jedem.v12i1.604

Song, Y., Takashi, N., & Xintao, Y. (2024). Tracing the Evolution of E-Government:

A Visual Bibliometric Analysis from 2000 to 2023. Administrative Sciences, 14–133.

DOI: https://doi.org/10.3390/admsci14070133

Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism. Polity Press.

Srivastava, S. (2022). Corporate sovereign awakening and the making of modern state sovereignty: New archival evidence from the English East India Company. International Organization, 76, 690–712. DOI: https://doi.org/10.1017/S002081832200008X

Sunigovets, O. (2019). Enterprise competitiveness in the digital economy. SHS Web of Conferences, 67, 04012. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20196704012

Treasury Board of Canada Secretariat. (2019). Algorithmic Impact Assessment Tool. Government of Canada. URL: https://www.canada.ca/en/government/system/digital-government/digital-government-innovations/responsible-use-ai/algorithmic-impact-assessment.html

Treasury Board of Canada Secretariat. (2021). Directive on Automated Decision-Making. Government of Canada. URL: https://www.tbs-sct.canada.ca/pol/doc-eng.aspx?id=32592

van Dijck, J. (2024). Governing platforms and societies. Platforms & Society, 1. DOI: https://doi.org/10.1177/29768624241255922

van 't Klooster, J. (2022). Technocratic Keynesianism: a paradigm shift without legislative change. New Political Economy, 27(5), 771–787. DOI: https://doi.org/10.1080/13563467.2021.2013791

Опубліковано
2025-08-25
Розділ
Розвиток у сфері публічного управління