Громадянська освіта публічних службовців в Україні в умовах глобальних викликів та можливостей.

  • Костянтин Козлов навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0001-5688-6638
Ключові слова: громадянська освіта, публічні службовці, державне управління, демократичне врядування, глобальні виклики, можливості

Анотація

Стаття досліджує громадянську освіту публічних службовців в Україні як інструмент зміцнення демократичного врядування в умовах глобальних викликів, таких як війна, дезінформація та європейська інтеграція, а також можливостей, зокрема цифровізації та міжнародної співпраці. Актуальність теми зумовлена необхідністю формування активного громадянства, соціальної згуртованості та підвищення ефективності державного управління в період трансформацій українського суспільства. Автор аналізує роль громадянської освіти у розвитку політичної культури, правосвідомості та етичних стандартів службовців, наголошуючи на її значенні для протидії авторитарним тенденціям і забезпечення стабільності.
Дослідження спирається на системний підхід і методи аналізу літератури, порівняльного аналізу з досвідом США, Великої Британії та Сінгапуру, а також кейс-методу для оцінки практик в Україні. Показано, що громадянська освіта є фрагментарною через недостатню системність і державну підтримку, хоча вона сприяє адаптації службовців до кризових умов. Порівняння з міжнародними моделями підкреслює потенціал інтеграції цифрових технологій і практичних компетентностей, таких як медіаграмотність, для вдосконалення підготовки. Особливу увагу приділено трьом шляхам навчання: «про», «для» та «через» демократію і права людини, які формують комплексну компетентність службовців.
Висновки вказують на необхідність адаптивних програм і посилення координації для реалізації потенціалу громадянської освіти. Рекомендації включають використання закордонного досвіду та цифрових платформ. Перспективи подальших досліджень охоплюють емпіричну оцінку ефективності програм і аналіз їхнього впливу на прозорість управління. Стаття підкреслює стратегічну роль освіти у розвитку демократичного суспільства.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Костянтин Козлов, навчально-науковий інститут “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління, доцент, доцент кафедри публічної політики навчально-наукового інституту “Інститут державного управління” Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Посилання

Kozlov, K.I. (2023). Constitutional basis of the national security of Ukraine. Security sector of the state: national experience and best international practices: materials of the All-Ukrainian scientific and pedagogical advanced training, December 5 - January 15, 2023. Odesa: Helvetica Publishing House, 2023. С. 53-56. URL: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/

/1/Моісеєва%20Т.%20%20Безпека%20Балто-Чорн.%20Тези.pdf (accessed October 15, 2025). [in Ukrainian].

The Constitution of Ukraine. Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR). (1996). No. 30, p. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80

#Tex t (accessed April 15, 2024).

Concept for the Development of Civic Education in Ukraine. (2022). Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 710-p of October 03, 2018 (as amended by Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 893-p of October 8, 2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/

laws/show/710-2018-%D1%80#Text (accessed April 01, 2024).

Independent. Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language. URL: https://bit.ly/3Xz03nw (accessed March 25, 2024).

Sovereign. Great Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language. URL: https://bit.ly/3ZC93dz (accessed March 25, 2024).

Issues of sovereignty, independence and unitarism in the decisions and conclusions of the Constitutional Court of Ukraine. URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/pytannya_suverenitetu_

nezalezhnosti_ta_unitaryzmu_v_rishennyah_i_vysnovkah_ksu_2.pdf (accessed June 26, 2024).

Civic Education. URL: https://plato.stanford.edu/entries/civic-education (дата звернення: 01.04.2024).

Civic Education. Jennifer Rietbergen-McCracken. URL: https://civicus.org/documents/

toolkits/PGX_B_Civic%20Education.pdf (accessed April 04, 2024).

Federal Executive Institute. URL: https://www.opm.gov/services-for-agencies/center-for-leadership-development/federal-executive-institute (accessed April 04, 2024).

National School of Government. URL: https://www.gov.uk/government/organisations/

national-school-of-government (accessed April 04, 2024).

Singapore Civil Service College. URL: https://www.csc.gov.sg/who-we-are (accessed March 29, 2024).

School of Civic Education. URL: https://hs.gov.ua/en/announcements/school-of-civic-education/ (accessed October 01, 2024).

Strengthening democratic resilience through civic participation during the war and in the post-war context in Ukraine. URL: https://www.coe.int/en/web/participatory-democracy/

strengthening-civil-participation-in-democratic-decision-making-in-ukraine (accessed October 02, 2024).

Iskhakova, Nataliia & Chuprii, Leonid & Lyasota, Lyudmyla & Bondar, Liudmyla & Lytvynchuk, Natalia. (2020). Innovative Approaches of Political Education in Ukraine: On the Example of Developed Western Democracies. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. 9. 127. DOI: https://doi.org/10.36941/ajis-2020-0030

The future of civic education in Ukraine. Observatory of Democracy. URL: https://od.org.ua/будущее-гражданского-образования-в-у (accessed October 02, 2024).

Civic Literacy in Ukraine. URL: https://www.undp.org/ukraine/publications/civil-literacy-ukraine (accessed October 01, 2024).

Lesya, Ilchenko-Syuyva & Riabtsev, Gennadii & Valerii, Tertychka. (2021). Education in Government Communications: Case of Ukraine. E3S Web of Conferences. 319. 01053. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202131901053

Опубліковано
2024-12-30
Розділ
Соціальні та гуманітарні складові суспільного розвитку.