ГАЛЬМІВНИЙ ПРОЦЕС ПАМ’ЯТІ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ЗБЕРЕЖЕННЯ СОЦІО- КУЛЬТУРНИХ ЕЛЕМЕНТІВ

  • Артур Анатолійович Черняк аспірант кафедри філософії, соціології та релігієзнавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-3744-1785
Ключові слова: пам’ять, філософія культури, феноменологія, нейрофізіологія, психологія пам’яті

Анотація

В статті розглядається так званий гальмівний процес пам’яті як вид активного забування в контексті його використання для збереження вибраних соціо-культурних елементів. На першому етапі розкрито фізіологію пам’яті та процес забування. Проаналізована робота гальмівного процесу пам’яті як прикладу активного забування та пасивного забування, викликаного автоматичними процесами, наприклад через старіння мозку.

Далі, відзначається важливість суб’єктивної цінності інформації, що збільшує її міцність в структурі пам’яті, а також розглянуті причини, чому деяка інформація може бути важливішою за іншу. Для аналізу таких структур як пам’ять беруться нейрофізіологічні дослідження по мозок, а також психологічне розуміння пам’яті.

Врешті-решт, досліджуються приклади того, як домінантна культура посередництвом гальмівного процесу пам’яті «перекриває» собою пам’ять суб’єкта різними способами. За основу прикладів взяті такі значні історичні події як підписання Валуєвського циркуляру або Голодомор, де ворогом активно використовувались методи розповсюдження культури.

На сам кінець, розглянуто за яких умов відбувається пручання домінантній культурі. Це відбувається в моменти високого стресу, коли ідентичності суб’єкта щось загрожує, від чого активізується її пам’ять, яка складається, в першу чергу, з побутового життя, викликаного довгою лінією причинно-наслідкових зв’язків із традицій, обрядів, щоденного спілкування, тощо. Саме такого роду пам’ять, попри низьку інтенсивність, займає більшу частину «зашифрованої» в пам’ять інформації, і в періоди стресу, суб’єкт звертається саме до такої пам’яті, яка чинить супротив домінантній, штучно насадженій.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Boryak T. (2023) Information Warfare of the USSR (1945 – early 1980s): How Propaganda Turned Ukrainian Testimonies of Repressions and the 1932–1933 Famine into "Adventure Novels". Scientific Notes of Ostroh Academy National University. Series "Historical Sciences". Ostroh. Issue 34. P. 66–73. DOI: 10.25264/2409-6806-2023-34-66-73 (in Ukrainian)

Kolyadych, O. I., S. D. Mazur. (2021). Valuyev Circular 1863 as a Tool for the Destruction of the Ukrainian Language. Recommended for Publication by the Academic Council of "KROK" University of Economics and Law: 21 p. (in Ukrainian)

Culture During War. North • Ukraїner. Ukraїner. URL: https://www.ukrainer.net/kultura-i-viyna- pivnich/ (accessed: 03.02.2024). (in Ukrainian)

Levchenko, Yuri Ivanovich. (2023). Cultural Resistance – Component of Modern War: Overview of 2022. Cultural Almanac: P. 71-88. (in Ukrainian)

Ozhevan, Mykola Andriyovych. (2014) National Memory and Historical Traumas: Discourses of Winners and Losers. Strategic Priorities: P. 24-31. (in Ukrainian)

Proskurina O. (2007) Politico-Cultural Dimension of the Donbas Region / O. Proskurina // Political Management. - No. 1. - P. 127-135. (in Ukrainian)

Starovoyt S. V. (2021) Communist Propaganda in the Context of Total Collectivization and the Holodomor of 1932–1933. Ukrainian Peasant. Issue 25. Р. 102-110. doi:10.31651/2413-8142-2021- 25-Starovoit. (in Ukrainian)

Semen, Nataliya Fedorivna. (2019) Russian Internet Resources as a Factor in the Information Warfare Against Ukraine: Monograph. Diss. Dniprovsʹkyj nacionalʹnyj universytet im. O. Hončara. (in Ukrainian)

Sumchenko, Iryna. (2017) "Forgetting" and "Oblivion" as Phenomena of Culture. Doxa 2 (28). P. 64-74. (in Ukrainian)

Sukhorukova A. V. (2006) Influence of Mass Media on the Formation of Personality and Society's Spirituality. Culture of the Black Sea Peoples. No. 84. P. 78–82. (in Ukrainian)

Anderson, Michael C. (2005) The role of inhibitory control in forgetting unwanted memories: A consideration of three methods. Dynamic cognitive processes. P. 159-189.

Araújo, Maria Paula Nascimento, Myrian Sepulveda dos Santos. (2009). History, memory and forgetting: Political implications. RCCS Annual Review. A selection from the Portuguese journal Revista Crítica de Ciências Sociais. P. 1-18.

Bai, Heesoon. (1999). Decentering the Ego-self and Releasing the Care-consciousness. Philosophical Inquiry in Education. P. 7-17

Chiappe, Penny, Linda S. Siegel, Lynn Hasher. (2000) Working memory, inhibitory control, and reading disability. Memory & cognition 28. P. 8-17.

Davis, Ronald L., Yi Zhong. (2017) The biology of forgetting—a perspective. Neuron 95.3. P. 490-503.

Frankfurt, Harry. (1982) The importance of what we care about. Synthese. P. 257-272.

Hardt, Oliver, Karim Nader, Lynn Nadel. (2013) Decay happens: the role of active forgetting in memory. Trends in cognitive sciences 17.3, P. 111-120.

Megill, Allan. (1998) History, memory, identity. History of the human sciences. P. 37-62.

Shaver, Robert. (2002). Egoism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2023 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL: https://plato.stanford.edu/archives/spr2023/entries/egoism/

Shoemaker, Sydney S. (1959) Personal identity and memory. The Journal of Philosophy. P. 868-882.

Spiers, Hugo J., Daniel Bendor. (2014) Enhance, delete, incept: Manipulating hippocampus- dependent memories. Brain research bulletin. P. 2-7.

Опубліковано
2024-06-30
Цитовано
Як цитувати
Черняк, А. А. (2024). ГАЛЬМІВНИЙ ПРОЦЕС ПАМ’ЯТІ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ЗБЕРЕЖЕННЯ СОЦІО- КУЛЬТУРНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (69), 57-63. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2024-69-07