М.М. БАХТИН – АВТОР КОНЦЕПТУАЛЬНОЙ ТЕОРИИ ЕВРОПЕЙСКОГО РОМАНА
Abstract
В статье рассмотрен ряд особенностей философской концепции одного из видных русских
мыслителей ХХ века М.М. Бахтина, показаны глубинные основания его философствования,
проблемы эстетические и религиозно-нравственные. Акцентировано внимание на его
исследованиях языка и на создании новой теории европейского романа, концепции полифонизма
литературного произведения, поскольку результаты его исследований творчества
Ф.М. Достоевского и Франсуа Рабле и сегодня вызывают интерес литературоведов языковедов,
культурологов, социологов, психологов и философов.
В статье отображена роль Бахтина как автора ряда фундаментальных
лингвофилософских трудов, в которых рассматриваются общетеоретические вопросы развития
европейского романа, философия языка, стилистика, теория речевых жанров и т.д. Ему
принадлежат такие литературоведческие понятия, как полифонизм, смеховая культура,
хронотоп, карнавализация, мениппея (эвфемизм по отношению к главной и ведущей линии в
развитии европейского романа в «большом времени»).
Ключевые слова: эпический жанр, полифонизм, смеховая культура мениппея,
карнавализация.
В.С. Сломський. М.М. Бахтін – автор концептуальної теорії європейського роману. У
статті розглянуто ряд особливостей філософської концепції одного з видатних російських
мислителів ХХ ст. М.М Бахтіна, показано глибинні підстави його філософування, проблеми
естетичні і релігійно-моральні. Акцентовано увагу на його дослідженнях мови і на створенні
нової теорії європейського роману, концепції поліфонізму літературного твору, оскільки
результати його досліджень творчості Ф.М Достоєвського і Франсуа Рабле і сьогодні
викликають інтерес літературознавців мовознавців, культурологів, соціологів, психологів і
філософів.
У статті відображено роль Бахтіна як автора ряду фундаментальних лінгвофілософських
праць, в яких розглядаються загальнотеоретичні питання розвитку європейського роману,
філософія мови, стилістика, теорія мовних жанрів тощо. Йому належать такі поняття
літературознавства, як поліфонізм, сміхова культура, хронотоп, карнавалізація, меніппея
(евфемізм по відношенню до головної і провідної лінії в розвитку європейського роману в
«великому часі».
Ключові слова: епічний жанр, поліфонізм, сміхова культура, меніппея, карнавалізація.
Wojciech Slomski. M.M. Bakhtin – author of the conceptual theory of the European novel.
Mikhail Bakhtin, is a researcher and creator of the language of the new theory of the European novel, the
concept of polyphony literature. The results of his studies of the work of F.M. Dostoevsky and François
Rabelais and literary scholars today are of interest linguists, cultural scientists, sociologists,
psychologists and philosophers. Besides M.M. Bakhtin has shown himself as the author of a number of
fundamental linguo-philosophical works, which deal with general theoretical issues of the European
novel, philosophy of language, style, theory of speech genres, etc.
Researcher language, epic narrative forms and genres of the European novel. The creator of a new
theory of the European novel, including the concept of polyphony in a literary work. Exploring the
artistic principles of the novel by François Rabelais, Bakhtin developed the theory of a universal culture
of folk humor . He owns the literary concepts such as polyphony, the culture of humor, time-space,
carnivalization, menippea (an euphemism in relation to the main line and leading the development of the
European novel in the "big time"). Bakhtin – the author of several linguistic works on general theoretical
issues, the style and the theory of speech genres. Intellectual leader of the scientific and philosophical
terms, which is known as the "Bakhtin Circle".
The article considers a number of features of the philosophical concept of a prominent Russian
thinkers of the twentieth century, MM Bakhtin, shows the deep bottom of his philosophizing. Bakhtin
considerable attention to the problems of aesthetic, religious and moral.
Keywords: epic genre, polyphony, the culture of laughter, menippea, carnаvalization.