Суб’єкти системи освіти про трансформацію соціального порядку шкільного навчання в умовах російської агресії
Анотація
У статті наголошується, що агресія РФ проти України суттєво змінила соціальний порядок українського суспільства в цілому, усіх його підструктур, у тому числі системи освіти, зокрема шкільної. Зазначається, що, проаналізувавши визначення поняття «соціальний порядок», які представлені в соціологічному дискурсі, зокрема дефініції цього поняття, сформульовані такими класиками соціології та сучасними соціологами, як М. Вебер, Р. Парк, К. Поланьї, Ж. Падьоло, З. Бауман, Д. Норт та ін., автори закцентували увагу на аксіологічному підході до тлумачення соціального порядку. Наводиться авторське визначення відповідного поняття, а саме: соціальний порядок – це заснована на інтеріоризованих нормах та цінностях взаємодія (комунікація) між суб’єктами певної соціальної системи, що забезпечує її успішне функціонування. Підкреслюється, що зміни у зовнішньому оточенні тієї чи іншої системи можуть призвести (і зазвичай призводять) до змін у самих цих системах, зокрема до змін їхніх функцій, що, у свою чергу, актуалізує зміни існуючого соціального порядку, появу його нових форм. Стверджується, що під впливом змін, що відбулися в українському суспільстві з початку російської агресії, зазнали значної трансформації функції такої соціальної системи, як освіта, і, відповідно, притаманний їй соціальний порядок. Зазначається, що цей висновок заснований на результатах дослідницького проєкту «Школа під час війни», реалізованого Європейським центром Wergland (Норвегія, Осло) в рамках Програми підтримки освітніх реформ в Україні (2021 – 2024 рр.) (за участі одного із авторів статті). Підкреслюється, що це дослідження здійснено за допомоги таких якісних методів, як індивідуальні глибинні та фокусовані групові інтерв’ю (ФГІ). Всього було проведено 30 глибинних та 3 ФГІ з українськими вчителями, директорами шкіл та старшокласниками, які представляли заклади середньої освіти, що розташовані як в регіонах, наближених до активних бойових дій (у таких містах, як Харків, Маріуполь, Ірпінь, Буча та ін.), так і у відносно більш безпечних містах (Львів, Луцьк, Івано-Франківськ, Одеса). Надаються дані, отримані в межах зазначеного дослідження, які засвідчують зміни ролі та функцій системи вітчизняної шкільної освіти в умовах війни, зокрема актуалізацію її ролі як простору безпеки, організації волонтерської діяльності та психологічної підтримки. Робиться висновок, що трансформація змісту та характеру взаємодії між основними суб’єктами системи освіти (шкільною адміністрацією, вчителями, учнями та їхніми батьками) призвела до появи нового соціального порядку в межах цієї системи, перетворила існуючі раніше ієрархічні відносини між освітніми суб’єктами на горизонтальні, сформувала нову модель соціального порядку, а саме школи як «великої родини».
Завантаження
Посилання
/Посилання
Durkheim Emile Moral education: a study in the theory and application of the sociology of education. New York: The Free Press. 1961. 288 p.
Mannheim, Karl. Diagnosis of Our Time: Wartime Essays of a Sociologist. Routledge. 1997. 180 p.
Weber Max. Science as Vocation, in The Vocation Lectures, tr. by Rodney Livingstone, and Edited by David Owen and Tracy Strong (Illinois: Hackett Books). 2004. URL: https://archive.org/details/max_weber_the_vocation_lectures_science/mode/2up
Merton Robert K. Social Theory and Social Structure. New York: Free Press. 1968. 681 p.
Coleman J. S. Equality and achievement in education. Boulder, CO: Westview Press, 1990. 352 p.
Bourdieu P. Cultural Reproduction and Social Reproduction. Power and Ideology in Education. Ed. by J. Karabel, A. H. Halsey. 1977. 487 p.
Collins Randall, et al. The Credential Society: An Historical Sociology of Education and Stratification. Columbia University Press, 2019. URL: http://www.jstor.org/stable/10.7312/coll19234
Астахова В. Розробка нової освітньої політики як найважливіша умова модернізації сучасної освіти. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2016. № 37. С. 204-212.
Астахова В. Новий напрям у дослідженні проблем освіти. Вища освіта України. 2017. № 2. С. 83-85.
Астахова К.В. Ключові ризики сучасної освіти: пошуки адекватних відповідей. Вища освіта України. 2021. № 2. С. 19-27.
Astakhova K., Mykhaylyova K., Guslenko I. How the War in Ukraine Changes European Higher Education. Horizons: IAU. 2022. № 27/2. С. 40-41.
Бакіров В., Посохов С. Класичний університет як культурний хаб // Universitates. 2020, № 1. С. 54-69.
Бакіров В., Агарков М. Вища освіта у «ковідні» та «постковідні» часи// Глобальні та локальні кризи: переосмислюючи українське суспільство. Київ: Ін-тут соціології НАН України. 2021. С. 25-51.
Sokuryanska L. Educational reform in Ukraine: the risks of irresponsibility actualization. Stugia nad wiedza. Wiedza a instytucjonalizacja nieodpowiedzialności / Red. Mariusz Zemło, Arkadiusz Jabłoński, Jan Szymczyk. Lublin: Ratol / uniwers Jana Pawla II, 2014. Tom. VI. С. 379-388.
Сокурянська Л. Г Динаміка ціннісних орієнтацій студентської та шкільної молоді України: від цінностей радянських до європейських. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2016. Вип. 37. URL: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8090
Сокурянська Л. Г., Щудло С. А. Шкільна молодь українського пограниччя: перспективи та ризики реалізації життєвих стратегій. Вісник Харківського національного університету імені В. Н .Каразіна «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2017. Вип. 38. URL: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8579
Sokurianska L., Deineko O. Educational risks as an actualization factor of the Ukrainian studentship’s professional self-realization risks // Український соціологічний журнал. 2018. Випуск 19-20. URL: https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/14668
Sokuryanskaya L. G., Golikov A. S. Online education as a temptation: unobvious challenges. Youth in Central and Eastern Europe. 2021. Vol. 8, No. 12. Рр. 4-13. DOI: https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.4-13
Сокурянська Л. Г. Он-лайн освіта як соціальна та індивідуальна проблема. Вісник Львівського національного університету імені Івана Франка. Серія соціологічна. 2021. №1. С. 4-18.
Чепак В. В. Теоретико-методологічні засади становлення та розвитку соціології освіти: монографія. Київ : Геопринт, 2011. 304 с.
Щудло С. Освітні траєкторії євроінтеграції молоді // Молодь у сучасних євроінтеграційних процесах: правові, історико-політичні та соціокультурні аспекти: колективна монографія / за заг. ред. С.А.Щудло [Я. Комарницький, І. Мірчук, О. Проць та ін.]. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2017. С. 123-147.
Щудло С., Заболотна О., Лісова Т. Українські вчителі та навчальне середовище. Дрогобич: Трек ЛТД, 2018.
Якуба Е. А. Соціологія : Навч. посібник. Харків : Константа, 1996. 192 с.
King R. Weberian Perspectives and the Study of Education. British Journal of Sociology of Education, 1(1). 1980. Pp. 7-23. URL: http://www.jstor.org/stable/1392675
Shils E. The Sociology of Robert E. Park. The American Sociologist, 27(4). 1996. Pр. 88-106. URL: http://www.jstor.org/stable/27698804
Park R. E. Human communities: the city and human ecology. Creative Media Partners, LLC. 2021. https://books.google.com.ua/books?id=_OGzzgEACAAJ
Cangiani M. Karl Polanyi’s Institutional Theory: Market Society and Its “Disembedded” Economy. Journal of Economic Issues, 45(1). 2011. 177-197. URL: http://www.jstor.org/stable/25800760
Осипова Н. П. Соціальні суперечності сучасного суспільства крізь призму ідей Карла Полані / Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого» № 3 (26) 2015, с. 138-148.
Russell B. Education and the Social Order (1st ed.). Routledge. 2009. URL: https://doi.org/10.4324/9780203864838
Luhmann N. Systemtheorie der Gesellschaft. Berlin, Germany: Suhrkamp. 2017. URL: https://doi.org/10.1515/srsr-2018-0083
Luhmann N. Theory of Society, (Volume 1), Translated by Rhodes Barrett. Stanford University Press, 2012. URL: http://www.sup.org/books/title/?id=1234
Хамітов Н. В. Комунікація // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.];НАН України, НТШ. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. URL: https://esu.com.ua/article-4422
Durkheim, Emile (1961) Moral education: a study in the theory and application of the sociology of education. New York: The Free Press.
Mannheim, Karl (1997) Diagnosis of Our Time: Wartime Essays of a Sociologist. Routledge.
Weber, Max (2004) ‘Science as Vocation’ The Vocation Lectures. Trans. by Rodney Livingstone. In David Owen and Tracy Strong (eds.) (Illinois: Hackett Books). 2004. Available at: https://archive.org/details/max_weber_the_vocation_lectures_science/mode/2up
Merton, Robert K. (1968) Social Theory and Social Structure. New York: Free Press.
Coleman, J. S. (1990) Equality and achievement in education. Boulder, CO: Westview Press.
Bourdieu, P. (1977) Cultural Reproduction and Social Reproduction. Power and Ideology in Education. In J. Karabel and A. H. Halsey (eds.)
Collins, Randall, et al. (2019) The Credential Society: An Historical Sociology of Education and Stratification. Columbia University Press, 2019. Available at: http://www.jstor.org/stable/10.7312/coll19234
Astakhova, V. (2016) ‘Development of a New Educational Policy as an Essential Condition for the Modernization of Modern Education’. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods". 37. Pp. 204-212 [in Ukrainian]
Astakhova, V. (2017) ‘A new direction in the study of educational problems’ Higher education of Ukraine. 2. Pp. 83-85 [in Ukrainian]
Astakhova, K. (2021) ‘Key risks of modern education: search for adequate responses. Higher education of Ukraine. 2. Pp. 19-27 [in Ukrainian]
Astakhova, K., Mykhaylyova, K., Guslenko, I. (2022) ‘How the War in Ukraine Changes European Higher Education’. Horizons: IAU. 27/2. Pp. 40-41.
Bakirov, V., Posokhov, S. (2020) ‘Classical University as a Cultural Hub’ Universitates. 1. Pp. 54-69 [in Ukrainian]
Bakirov, V., Agarkov, M. (2021) ‘Higher education in "covid" and "post-covid" times’ Global and local crises: rethinking Ukrainian society. Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Pp. 25-51 [in Ukrainian]
Sokuryanska, L. (2014) ‘Educational reform in Ukraine: the risks of irresponsibility actualization’ Stugia nad wiedza. Wiedza a instytucjonalizacja nieodpowiedzialności / Red. Mariusz Zemło, Arkadiusz Jabłoński, Jan Szymczyk. Lublin: Ratol / uniwers Jana Pawla II, Tom. VI. С. 379-388.
Sokuryanska, L. (2016) ‘Dynamics of value orientations of student and school youth of Ukraine: from Soviet to European values’ Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods". Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. 37. [in Ukrainian]. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8090
Sokuryanska, L., Shchudlo, S. (2017) ‘School youth of the Ukrainian borderland: prospects and risks of implementing life sentences’ Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods". Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. 38. [in Ukrainian]. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8579
Sokurianska, L., Deineko, O. (2018) ‘Educational Risks as an Actualization Factor of the Ukrainian Studentshipꞌs Professional Self-Realization Risks’ Ukrainian Sociological Journal. 19-20. Available at: https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/14668
Sokuryanskaya, L. G., Golikov A. S. (2021) ‘Online education as a temptation: unobvious challenges’ Youth in Central and Eastern Europe. 8(12). Pp. 4-13. Available at: https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.4-13
Sokuryanska, L. (2011) ‘Online education as a social and individual problem’. Bulletin of Ivan Franko National University of Lviv. Sociological series.1. Pp. 4-18. [in Ukrainian]
Chepak, V. V. (2011) Theoretical and methodological foundations of the formation and development of sociology of education: a monograph. Kyiv: Geoprint [in Ukrainian]
Shchudlo, S. (2017) ‘Educational trajectories of European integration of youth’ Youth in modern European integration processes: legal, historical, political and socio-cultural aspects: a collective monograph. In Shchudlo, S. (ed.) [Y. Komarnytskyi, I. Mirchuk, O. Prots et al. Drohobych: Editorial and Publishing Department of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, Pp. 123-147 [in Ukrainian]
Shchudlo, Svitlana, Zabolotna, Oksana & Lisova, Tetiana (2018) Ukrainian Teachers and the Learning Environment [in Ukrainian]
Yakuba, E. A. (1996) Sociology: Study guide. Kharkiv: Constanta [in Ukrainian]
King, R. (1980) ‘Weberian Perspectives and the Study of Education’ British Journal of Sociology of Education, 1(1), pp. 7-23. Available at: http://www.jstor.org/stable/1392675
Shils, E. (1996) ‘The Sociology of Robert E. Park’ The American Sociologist, 27(4), pp. 88-106. Available at: http://www.jstor.org/stable/27698804
Park, R. E. (2021) Human communities: the city and human ecology. Creative Media Partners, LLC. Available at: https://books.google.com.ua/books?id=_OGzzgEACAAJ
Cangiani, M. (2011) ‘Karl Polanyi's Institutional Theory: Market Society and Its "Disembedded" Economy’. Journal of Economic Issues, 45(1), pp. 177-197. Available at: http://www.jstor.org/stable/25800760
Osypova, N. P. (2015) ‘Social Contradictions of Modern Society through the Prism of Karl Polanyi's Ideas’ Bulletin of the National University "Yaroslav Mudryi Law Academy of Ukraine. 3 (26) Pp. 138-148 [in Ukrainian]
Russell, B. (2009) Education and the Social Order (1st ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203864838
Luhmann, N. (2017) Systemtheorie der Gesellschaft. Berlin, Germany: Suhrkamp. DOI: https://doi.org/10.1515/srsr-2018-0083
Luhmann, N. (2012) Theory of Society, (Volume 1). Translated by Rhodes Barrett. Stanford University Press Available at: http://www.sup.org/books/title/?id=1234 Khamitov, N. V. (2014) ‘Communication’ Encyclopedia of Modern Ukraine [Electronic resource] in Dziuba, I. M., Zhukovsky, A. I., Zheleznyak, M. G. (eds.) Available at: https://esu.com.ua/article-4422 [in Ukrainian]