Students and School Youth Value Orientations Dynamic in Ukraine: From Soviet to European Values

Keywords: value orientations, students, pupils, «modernization» and «post-modernization» value consciousness of studying youth

Abstract

The article analyzes the results of empirical studies conducted among students and youth during 1998-2015 by the Department of Sociology V. N. Kharkiv National University. Attention is drawn to the «modernization» and the «post-modernization» value consciousness of post-soviet students. The factorial conditionality of these processes is determined. The hierarchy of terminal and instrumental values of contemporary students is analyzed. The comparative analysis of students and pupils valuable discourse from European countries such as Ukraine, Poland, Hungary, Slovakia is conducted. The author summarizes that under current conditions the value orientation of the Ukrainian population, especially among young people, are undergoing significant changes, closer to the European aksiodiscourse that is the paramount importance for the realization of the European integration intentions of the Ukrainian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liudmyla Sokurianska, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody Sq., Kharkiv 61022, Ukraine

Doctor in Sociological Sience, Full Professor, Head of Department of Sociology, sokuryanska@karazin.ua

References

Головаха Є. І. Ціннісні засади і бар’єри модернізації в Україні / Євген Іванович Головаха // Ціннісна складова модернізаційних процесів у сучасному соціумі України : кол. моногр. / [Балакірєва О.М., Геєць В.М., Сіденко В.Р. та ін.] ; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". – К., 2014. – С. 83-96.

Головаха Є. І. Європейський вибір України у дзеркалі громадської думки / Є. І. Головаха, Т. Я. Телічко // Українське суспільство 1992 – 2010. Соціологічний моніторинг. – К., 2010. – C. 90-101.

Підліток у великому місті: фактори та механізми соціалізації : колективна монографія/ [В. Л. Арбеніна, О. В. Волянська, О. Б. Зінчина та ін.] / Під ред. Л. Г. Сокурянської. – Харків : Видавничий центр Харківського національного університету імені. В. Н. Каразіна, 2000. – 207 c.

Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода : [монография] / Л.Г. Сокурянская. – Харьков : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2006. – 576 с.

Сокурянская Л. Г. Межстрановые особенности постсоветских трансформацій ценностных миров молодежи / Сокурянская Л. Г. // Новое поколение: надежды, цели и идеалы. Двадцять лет спустя. / Науч. ред. А. А. Овсянников. – М. : Издательский дом Международного университета в Москве, 2016. – 352 с. – 228-253.

Сокурянская Л.Г. Ценностная значимость образования как фактор его модернизации // Социокультурные барьеры модернизации высшей школы Украины : коллект. моногр. / [В. С. Бакиров, Л. М. Хижняк, Л. Г. Сокурянская и др.] ; ред.: В. С. Бакиров ; Харьков. нац. ун-т им. В.Н. Каразина. – Харьков : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2015. – 423 c.

Українське студентство у пошуках ідентичності : монографія / За ред. В. Л. Арбєніної, Л. Г. Сокурянської. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2012. – 520 с.

Ціннісна складова модернізаційних процесів у сучасному соціумі України : кол. моногр. / [Балакірєва О.М., Геєць В.М., Сіденко В.Р. та ін.] ; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». – К., 2014. – 340 с. : табл., рис.
Published
2017-03-27
How to Cite
Sokurianska, L. (2017). Students and School Youth Value Orientations Dynamic in Ukraine: From Soviet to European Values. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods, 37, 213-221. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8090
Section
Researches of the Problems of Youth and Education