Професійні компетентності соціальних працівників: зміна пріоритетів в умовах війни
Анотація
Проблема забезпечення кадрами відповідної компетентності соціальних служб в умовах воєнного стану лишається актуальною для України. Прогнозовано, що під впливом загального дефіциту робочої сили, спричиненого війною, може виникнути проблема нестачі фахівців у сфері соціальної роботи. Автор статті наголошує, що зараз розподіл фахівців у сфері соціальної роботи нерівномірний за регіонами України та не набув критичного стану, однак, потребує особливої уваги науковців та практиків. В останні роки перелік та формування компетентностей соціальних працівників були у фокусі уваги науковців в контексті розробки професійних та освітніх стандартів. Реалії воєнного часу змінили умови та практики соціальної роботи, відповідно змістивши акценти у затребуваних компетентностях. Метою статті є аналіз тенденцій та чинників, що впливають на затребувані компетентності соціальних працівників та активізують наукову дискусію з приводу переформатування професійного та освітнього стандартів. Компетентність автор розглядає як характеристику, що визначає здатність фахівця вирішувати професійні завдання, використовуючи знання, життєвий та професійний досвід, спираючись на власні цінності та здібності. Компетентності соціального працівника розглядаються в контексті сучасних практик діяльності соціальних служб в Україні. Автор визначає головні тенденції у зміні складу соціальних працівників: поява співробітників, що фізично постраждали внаслідок бойових дій (загинули, зникли безвісти, отримали поранення); збільшення частки співробітників, що мігрувала за кордон або переїхала в межах країни; збільшення кількості працівників з обмеженими можливостями різного характеру. На зміни у вимогах до компетентностей соціального працівника, на думку автора, впливає запит ринку праці, тож в статті досліджено пропозиції, які актуальні у Харківському регіоні. Розглядаючи затребувані професійні навички, автор робить висновок щодо збільшення уваги роботодавців до «soft skills», хоча вимоги до наявності диплому, досвіду роботи, мовних та комп’ютерних компетентностей лишаються незмінними.
Війна актуалізувала вимоги до вміння працювати під тиском, в складних умовах, аналізувати ризики та загрози. Не менш вагомою перевагою роботодавці тепер вважають стресостійкість. Підсумовуючи, автор зазначає, що професійний стандарт після війни потребуватиме корегування, та пропонує орієнтуватися на європейський стандарт (ESCO), щоб максимально охопити як професійні, так і особистісні якості, а також враховувати вимоги ринку праці та українську специфіку.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Andryushchenko, A., Gorbunova-Ruban, S. (2019). Training of social workers in Ukraine: problems and ways to solve them. SOCIOPROSTIR, 8, 35–40. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/socioprostir/article/view/12776.
Baidarova, O., Karagodina, O., Fedchenkov, V. (2020). Does the model of professional competences meet the needs of specialists in the field of protection of children's rights and interests in Ukraine? Bulletin of the Academy of Labor, Social Relations and Tourism, 1, 80-96.
State Employment Center. Analytical and statistical information. Retrieved from https://www.dcz.gov.ua/analitics/67.
Ilinich, S. Yu., Lyashkova, N. O. (2016). Professional competence of specialists in the social sphere as a socio-didactic problem. Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Series: Social and pedagogical, 26. 85-97.
Pyshchulina, O., Markevich, K. (2022). The labor market in the conditions of war: main trends and directions of stabilization. Analytical note. Kyiv. Retrieved from https://razumkov.org.ua/images/2022/07/18/2022-ANALIT-ZAPIS-PISHULINA-2.pdf.
Semigina, T. V., Pozhidayeva, O. V. (2020). Formation of competences of social workers: international and local practice. Representation of educational achievements, mass media and the role of philology in the modern system of sciences: a collective scientific monograph (рр.47–63).Vinnytsia.
Europeran Union (2017). The European Qualifications Framework (EQF). Retrieved from https://europa.eu/europass/en/european-qualifications-framework-eqf.
Андрющенко А., Горбунова-Рубан С. Підготовка соціальних працівників в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. SOCIOПРОСТІР. 2019. № 8. С. 35–40.
URL: https://periodicals.karazin.ua/socioprostir/article/view/12776 (дата звернення: 08.11.2022).
Байдарова О., Карагодіна О., Федченков В. Чи відповідна модель професійних компетентностей потребам фахівців сфери захисту прав та інтересів дітей в Україні? Вісник Академії праці, соціальних відносин і туризму. 2020. № 1. С. 80–96.
Державний центр зайнятості. Аналітична та статистична інформація.
URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/67 (дата звернення: 09.11.2022).
Ілініч С. Ю., Ляшкова Н. О. Професійна компетентність фахівців соціальної сфери як соціодидактична проблема. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2016. № 26. С. 85–97.
Пищуліна О., Маркевич К. Ринок праці в умовах війни: основні тенденції та напрями стабілізації. Аналітична записка. Київ, 2022. URL: https://razumkov.org.ua/images/2022/07/18/2022-ANALIT-ZAPIS-PISHULINA-2.pdf (дата звернення: 07.11.2022).
Семигіна Т. В., Пожидаєва О. В. Формування компетентностей соціальних працівників: міжнародна та локальна практика. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук : колективна наукова монографія. Вінниця, 2020. С. 47–63.
Europeran Union (2017). The European Qualifications Framework (EQF).
URL: https://europa.eu/europass/en/european-qualifications-framework-eqf (дата звернення: 12.11.2022).