СОЦІОЛОГІЧНЕ ЗНАННЯ В КОНЦЕПЦІЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ КОНФЛІКТІВ ДЖ. П. ЛЕДЕРАКА

Ключові слова: Дж. П. Ледерак, соціологія, трансформація конфлікту

Анотація

Поширення практик діалогу та трансформації конфлікту в сучасній Україні формує запит на науковий, зокрема, соціологічний супровід таких процесів. Він стає одним з інструментів підтримки відповідних проєктів через соціологічну рефлексію цілей та завдань, реалізованих практик, активності та свідомості учасників проєкту та його аудиторії. Наразі такий соціологічний супровід існує без сформованого методологічного підґрунтя, одним з напрямків створення якого є дослідження спільних засад миротворчої діяльності та соціальних наук, зокрема, соціології. В статті розглянуто використання соціологічного знання в концепції трансформації конфліктів Дж. П. Ледерака, зокрема, розглянуто використання ним понять «ідентичність», «влада», «розділені суспільства», «динаміка конфлікту», «соціальні стосунки», «соціальні зміни» тощо. В перспективі соціологічного прочитання, розбудова миру бачиться процесом соціальних змін, про необхідність яких говорить конфлікт та протистояння всередині суспільства, які не можуть бути вирішеними в перспективі державницького підходу, потребують системного бачення існуючих зв’язків та стосунків та конструктивного втручання, знайдення можливостей діалогу.Висвітлення соціологічних понять та практик як складових елементів концепції розбудови миру Дж. П. Ледерака сприяє розумінню її як міждисциплінарного поля досліджень та діяльності. Представлений аналіз демонструє потенціал долучення у вирішення завдань розбудови миру різноманітних академічних дисциплінарних підходів. Окрім конфліктологічного, політологічного, юридичного, це можуть бути також студії соціальної та історичної пам’яті, етнопсихологічні та етносоціологічні дослідження, регіональні й культурні дослідження тощо. Академічне поле, таким чином, розкриває власний потенціал щодо підтримки процесів розбудови миру.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ю. Г. Сорока

Сорока Юлія Георгіївна – доктор соціологічних наук, доцент, професор кафедри соціології та соціології управління та соціальної роботи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна, e-mail Yuliya.soroka@karazin.ua,

Посилання

Ледерак Дж. П. Розбудова миру. Стале примирення в розділених суспільствах /переклад з англійської. Київ : Дух і літера, 2019. 256 с.

Маруховська-Картунова О. О. Логіка та методологічні принципи парадигми трансформації конфліктів. Гілея: науковий вісник. 2016. Вип. 111. С. 196–200.

Панченко Л. Є. Генезис миротворчої діяльності. Часопис Київського університету права. 2010. №2. С. 333–338.

Литвин О. Е. Місце та роль недержавних акторів в постконфліктному миробудуванні в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н Каразіна. Серія «Питання політології». 2018. №34. С. 75–81.

Іляш О. І., Блохін П. В. Становлення економіки миробудівництва у системі економічної безпеки держави. Проблеми економіки. 2019. № 2 (40). С. 45–52.

Гусєв А. І. Проблемні питання сучасного миробудівництва: дискусії та перспективи. Scientific Studios on Social and Political Psychology. 2020. №45 (48). С. 139–147.

Комунікативні технології інформаційного суспільства : монографія / за наук. ред. А. І. Гусєва. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 142 c.

Семчинський К. В. Пост-конфліктне примирення: інформаційно-комунікативний вимір. Міжнародні відносини. Серія «Політичні науки». 2017. №13.

Семчинський К. В. Особливості примирення та його перспективи на різних стадіях насильницького конфлікту. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти. 2019. №.4. С. 78–89.

Васильєва О., Фугело М., Фугело П. Формування культури як основа гуманізації буття. Освітній дискурс : збірник наукових праць. 2020. Том 23. № 5. С. 39–53.

Терепищий С., Хоменко Г. Розвиток вищої освіти в умовах конфлікту: еволюція від суспільства знань до суспільства порозуміння. Освітній дискурс : збірник наукових праць. 2020. №19(1). С. 32–45.

Гагіна Н. В. Педагогічні умови формування у майбутніх менеджерів умінь конструктивної взаємодії у ситуації конфлікту: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2011. 22 с.

Басаман К. О. Волонтерська діяльність в умовах військового конфлікту на Донбасі : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 86 с.

Макарова А. І. Управління масовою свідомістю як інструмент примирення : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 95 с.

Заярна О. О. Потенціал місцевої миротворчої діяльності в Україні : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 104 с.

Бевзюк-Волошин О. В. Концепція примирення в контексті інтерпретативної соціологічної парадигми : магістерська дис. : 054 Соціологія. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 94 с.

Гусєва К., Проценко Д. Як, коли, де працює діалог? практичний посібник. Київ : ОБСЄ, 2019. 52 с.

Багінський А. В. Сучасні теорії миру та конфліктів: комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни. Київ, 2019.

Сорока Ю. Г. Соціологія культури : навчально-методичний посібник. Харків : ХНУ імені В. Н.Каразіна, 2015. 136 с.

Козер Л. А. Функции социального конфликта / Пер. с англ. О. А. Назаровой. / под общ. ред.
Л. Г. Ионина. Москва : Идея-Пресс, Дом интеллектуал. книги, 2000. 205 с.

Зиммель Г. Человек как враг. Социологический журнал. 1994. № 2. С. 114–119.

Ледерак Дж. П. Маленька книжка з трансформації конфліктів. Good Books, 2016. 70 с.
Опубліковано
2021-01-20
Як цитувати
Сорока, Ю. Г. (2021). СОЦІОЛОГІЧНЕ ЗНАННЯ В КОНЦЕПЦІЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ КОНФЛІКТІВ ДЖ. П. ЛЕДЕРАКА. «SOCIOПРОСТІР:МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬЗ СОЦІОЛОГІЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ», (10), 21-27. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2020-10-02
Розділ
РОЗДІЛ 1. ТЕОРIЯ ТА МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ СОЦІАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ