Громадсько-активна школа як суб’єкт соціальної роботи в умовах децентралізації в Україні

Ключові слова: громадсько-активна школа, соціальна робота в громаді, децентралізація, об’єднана територіальна громада

Анотація

Стаття присвячена аналізу громадсько-активних шкіл як суб’єктів соціальної роботи в умовах децентралізації в Україні. Відзначено, що в умовах реформи місцевого самоврядування та децентралізації в Україні формується протиріччя між необхідністю формування доступної системи соціальної підтримки населення і можливою нездатністю багатьох об’єднаних територіальних громад її сформувати. Тому об’єднані територіальні громади повинні використовувати всі наявні ресурси та можливості для забезпечення ефективного надання соціальної підтримки населенню. Одним з таких ресурсів є школа, зокрема, її особлива модель, яка отримала назву «громадсько-активної школи». Громадсько-активна школа – це навчальний заклад, в якому значна увага приділяється налагодженню партнерських стосунків між школою та громадою. Модель громадсько-активної школи як центру розвитку місцевої громади включає в себе наступні напрями діяльності: демократизація, волонтерство, партнерство школи та громади. Кожний з цих напрямів передбачає використання громадсько-активною школою різноманітних інструментів. Демократизація передбачає запровадження в школі низки демократичних процедур: демократизація уроків, створення дієвих органів шкільного самоврядування тощо. Волонтерство пов’язано з тим, що волонтерські акції стають невід’ємною частиною діяльності школи. Партнерство школи та громади розглядається як встановлення та розвиток взаємовигідних відносин між школою та місцевою громадою для спільного вирішення проблем. Головними інструментами в межах цього напряму діяльності виступають надання різних послуг, в тому числі соціальних, для мешканців території; організація спільних заходів; розробка та здійснення соціальних програм та проєктів, проведення просвітницьких заходів тощо. В процесі здійснення такої діяльності школа поступово стає ресурсним центром місцевої громади та перетворюється на важливого суб’єкта соціальної роботи.В статті розглянуто історію становлення громадсько-активних шкіл, головні напрями та інструменти їх діяльності, зроблено висновок про роль громадсько-активних шкіл в соціальній роботі в громаді.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

І. А. Євдокимова

Євдокимова Ірина Анатоліївна – кандидат соціологічних наук, доцент, доцент кафедри соціології управління та соціальної роботи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна, e-mail: i.yevdokimova@karazin.ua

Посилання

Безпалько О. В. Соціальна робота в громаді : навч. посіб. Київ, 2005. 176 с.

Громадсько-активні школи в Україні : кроки до дій: посібник зі створення та управління громадсько-активною школою. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». 2-ге видання. Київ : СПД-ФО Парашин К. С., 2008. 164 с.

Єльникова Г., Марчак О. Науково-методичний супровід організації та розбудови громадсько активних шкіл в Україні. Електронне наукове фахове видання «Теорія та методика управління
освітою» 2010. Випуск 3. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_3/11.pdf (дата звернення: 14.02.2020).

Линдеманн-Комарова С. Руководство для создания общественно-активных школ : Методология и опыт применения в пяти странах. Ереван : IFES, 2004. 233 с.

Онаць О. М. Концептуальні засади організаційних механізмів і технологій громадськодержавного управління загальноосвітніми навчальними закладами : посібник / за наук. ред. Л. М. Калініної. Київ, 2015. 109 с.

Он-лайн база даних громадсько-активних шкіл. URL : http://gash.ussf.kiev.ua/uk (дата звернення : 14.01.2020)

Попович Л. М. Громадсько-активна школа – модель нової української школи. ХІІІ International Conference «Strategi of Quality in Industry and Education» : June 5-8 2017, Varna, Bulqaria. P. 346 –350. URL : http://lib.iitta.gov.ua/710304/1/Varna_Bolgariya.pdf (дата звернення : 14.02.2020)

Про співробітництво територіальних громад: Закон України від 17.06.2014 № 1508-VII. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-18b (дата звернення : 14.02.2020).

Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. Нова школа у нових громадах : посібник з ефективного управління освітою в об’єднаних територіальних громадах. Київ, 2017. 128 с.

Семигіна Т. В. Робота в громаді: практика й політика. Київ : Вид. дім «КМ Академія», 2004. 180 с.
Опубліковано
2020-05-11
Як цитувати
Євдокимова, І. А. (2020). Громадсько-активна школа як суб’єкт соціальної роботи в умовах децентралізації в Україні. «SOCIOПРОСТІР:МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬЗ СОЦІОЛОГІЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ», (9), 47-52. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2020-9-06
Розділ
РОЗДІЛ 2. СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА, СОЦІАЛЬНА РОБОТА

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)