Case study method in terms of activity-competent approach to teaching social workers

Keywords: case, case study method, activity approach, competency-based approach, learning situation, features of case study method, social workers, educational process

Abstract

The article substantiates the relevance of the implementation of the case study method in the educational process of social workers training, as well as explores the methodological features of its development and implementation in the field of social work. The article defines the concept of “case study”, examines the historical aspect of its development, provides an overview of various classifications, offers recommendations on the methodological support of the educational process using the case study method.
Article examines intercommunication of “activity” and “competence” approaches in organization of educational process, it assists to get practical experience of future specialists. For this reason, an educational process should be filled with teaching forms and methods to promote forming the practical abilities and skills. The method of case study plays the special role among of them. The first attempts to use this method were observed in practice of charitable organizations at the end of XIX century in the USA for social workers teaching. With a lack of textbooks and methodical manuals for professional training of specialists, the case study became the primary teaching method that included fixation, discussion, diagnostics of the real case of client. With the passing of the time, after development of the plenty specialized social work literature, case study does not lose the actuality and importance in the American teaching process.
The article observes different case study classifications offered in scientific literature, namely: classifications of L. Kottrell, R. Stacke, L. Stenhaus, R. Yin. The typology proposed by R. Yin includes analytical (explanatory) and descriptive type of case study. It should be drawn upon and considered as the most suitable for an educational process within the “activity” and “competence” approach. The attention is focused on requirements to teacher qualifications, qualitative and quantitative structure of students group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

О. М. Плахова

Plakhova Olena – PhD (Sociology), Associate Professor, Associate Professor of Department of Sociology of
Management and Social Work, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, email: lena_plakhova@ukr.net,

References

Бех І. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу у педагогіці. Виховання і культура. 2009. № 1/2(17/18). С. 5–7.

Гордієнко Н. Кейс-метод як засіб формування професійної компетентності майбутніх соціальних педагогів і соціальних працівників у вищій школі. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2017. Випуск 4/36. С. 64–73.

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа кометентносного подхода в образовании. Москва : Исслед. центр пробл. качества подгот. специалистов. 2004. 38 с.

Ковальова С. М. Технологія застосування кейс-методу в професійній підготовці вчителя в Україні. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. Педагогічні науки. 2017. Вип. 3/89. С. 100–104.

Козина И. М., Сережкина Е. В. Концепция кейс стади в социальных науках и французская традиция монографических исследований. Социологические исследования. 2015. №10. С. 64-73.

Лебедева Н. В. Кейс-стади: метод обучения в системе дополнительного профессионального образования работников социальной сферы. Ученые записки Санкт-Петрбургского института психологии и социальной работы. 2016. Выпуск 1. Том 25. С. 121–127. URL: https://psyjournals.ru/scientific_notes/2016/n1/lebedeva.shtml (дата обращения : 29.01.2020).

Попова Т. С. Оргагізація та проведення дослідницької практики студентів спеціальності «Соціальна робота». Наукові праці: науково-методичний журнал. Миколаїв. Вид-во МДГУ ім. П. Могили. 2006. Том 50. Вип. 37. С. 119–125.

Пшенічна О. С. Компетентісний підхід у межах діяльнісної підготовки фахівця з менеджменту організацій. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Педагогічні науки». 2010. № 2 (13). С. 226–231.

Романов П. В. Стратегия кейс стади в исследовании социальных служб. Социологические исследования. 2005. № 4. С. 101–110.

Целых М. П. Кейс-метод в профессиональной подготовке социальных работников США. Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. 2005. № 12. С. 134–142.

Швардак М. В. Кейс-метод у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 33. С. 209–211.

Шостак І. Використання методу Case study при викладанні курсу «Соціологія». Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Сер. : Психологія і педагогіка. 2010. Вип. 16. С. 316–327. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2010_16_37 (дата звернення : 29.01.2020).
Published
2020-05-11
How to Cite
Плахова, О. М. (2020). Case study method in terms of activity-competent approach to teaching social workers. «SOCIOPROSTIR: THE INTERDISCIPLINARY ONLINE COLLECTION OF SCIENTIFIC WORKS ON SOCIOLOGY AND SOCIAL WORK», (9), 61-67. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2020-9-08
Section
CHAPTER 2. SOCIAL POLICY, SOCIAL WORK