Метод кейс стаді в умовах діяльнісно-компетентнісного підходу до підготовки соціальних працівників

Ключові слова: кейс, метод кейс стаді, діяльнісний підхід, компетентісний підхід, навчальна ситуація, особливості методу кейс стаді, соціальні працівники, навчальний процес

Анотація

У статті обґрунтовується актуальність впровадження методу кейс стаді в навчальному процесі підготовки соціальних працівників, а також досліджуються методичні особливості його розробки та застосування в сфері соціальної роботи. У статті наводиться визначення поняття «кейс стаді», досліджується історичний аспект його розвитку, робиться огляд різних класифікацій, пропонуються рекомендації щодо методичного забезпечення навчального процесу за допомогою цього методу.
У статті розглядається взаємозв’язок діяльнісного та компетентісного підходів в організації навчального процесу, завдяки яким відбувається набуття досвіду практичної діяльності майбутніх фахівців. Саме тому навчальний процес повинен бути насичений такими формами та методами навчання, які б сприяли формуванню практичних вмінь та навичок. Серед них вагоме місце посідає метод кейс стаді. Перші спроби використання цього методу почались в практиці благодійних установ наприкінці XIX ст. в США для навчання соціальних працівників. За відсутності підручників та методичних посібників для професійної підготовки фахівців, кейс стаді став першим методом навчання , в основу якого покладалися фіксація, обговорення, діагностика реальної ситуації клієнта. Згодом, після появи значної кількості фахової літератури з соціальної роботи, метод кейс стаді не втратив своєї актуальності в американській методиці навчання.
У статті наводяться різні класифікації кейс стаді, які пропонуються в науковій літературі, а саме: класифікації Л. Коттрелла, Р. Стейка, Л. Стенхауза, Р. Йіна. Типологія Р. Йіна, в якій виділяються аналітичний (пояснювальний) та описовий тип кейс стаді, береться за основу та розглядається як більш доречний у навчальному процесі в межах діяльнісно-компетентісного підходу.
У статті наголошується, що використання методу кейс стаді передбачає дотримання певних вимог, які стосуються як кваліфікації викладача, так і кількісного та якісного складу студентської аудиторії.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

О. М. Плахова

Плахова Олена Миколаївна – кандидат соціологічних наук, доцент, доцент кафедри соціології управління та соціальної роботи Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна, e-mail: lena_plakhova@ukr.net

Посилання

Бех І. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу у педагогіці. Виховання і культура. 2009. № 1/2(17/18). С. 5–7.

Гордієнко Н. Кейс-метод як засіб формування професійної компетентності майбутніх соціальних педагогів і соціальних працівників у вищій школі. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2017. Випуск 4/36. С. 64–73.

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа кометентносного подхода в образовании. Москва : Исслед. центр пробл. качества подгот. специалистов. 2004. 38 с.

Ковальова С. М. Технологія застосування кейс-методу в професійній підготовці вчителя в Україні. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. Педагогічні науки. 2017. Вип. 3/89. С. 100–104.

Козина И. М., Сережкина Е. В. Концепция кейс стади в социальных науках и французская традиция монографических исследований. Социологические исследования. 2015. №10. С. 64-73.

Лебедева Н. В. Кейс-стади: метод обучения в системе дополнительного профессионального образования работников социальной сферы. Ученые записки Санкт-Петрбургского института психологии и социальной работы. 2016. Выпуск 1. Том 25. С. 121–127. URL: https://psyjournals.ru/scientific_notes/2016/n1/lebedeva.shtml (дата обращения : 29.01.2020).

Попова Т. С. Оргагізація та проведення дослідницької практики студентів спеціальності «Соціальна робота». Наукові праці: науково-методичний журнал. Миколаїв. Вид-во МДГУ ім. П. Могили. 2006. Том 50. Вип. 37. С. 119–125.

Пшенічна О. С. Компетентісний підхід у межах діяльнісної підготовки фахівця з менеджменту організацій. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Педагогічні науки». 2010. № 2 (13). С. 226–231.

Романов П. В. Стратегия кейс стади в исследовании социальных служб. Социологические исследования. 2005. № 4. С. 101–110.

Целых М. П. Кейс-метод в профессиональной подготовке социальных работников США. Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. 2005. № 12. С. 134–142.

Швардак М. В. Кейс-метод у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 33. С. 209–211.

Шостак І. Використання методу Case study при викладанні курсу «Соціологія». Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Сер. : Психологія і педагогіка. 2010. Вип. 16. С. 316–327. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2010_16_37 (дата звернення : 29.01.2020).
Опубліковано
2020-05-11
Як цитувати
Плахова, О. М. (2020). Метод кейс стаді в умовах діяльнісно-компетентнісного підходу до підготовки соціальних працівників. «SOCIOПРОСТІР:МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ЕЛЕКТРОННИЙ ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬЗ СОЦІОЛОГІЇ ТА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ», (9), 61-67. https://doi.org/10.26565/2218-2470-2020-9-08
Розділ
РОЗДІЛ 2. СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА, СОЦІАЛЬНА РОБОТА