Оптимізація мережі закладів шкільної освіти України в умовах адміністративно-територіальної реформи: причини, регіональні відмінності, шляхи реалізації
Ключові слова:
адміністративно-територіальна реформа, загальноосвітні навчальні заклади, оптимізація мережі шкільних установ, територіальні громади, освітні субвенції, опорні школи
Анотація
Проаналізовано динаміку мережі загальноосвітніх навчальних закладів України у пострадянський період. Виявлено загальні та регіональні невідповідності у темпах скорочення кількості закладів освіти і контингенту учнів, що є головною причиною зростання мережі малокомплектних шкіл. Розкрито особливості фінансування загальноосвітніх навчальних закладів в об’єднаних територіальних громадах, які сформувалися навколо різних типів поселень. Обґрунтовано доцільність і визначено шляхи оптимізації мережі закладів шкільної освіти у територіальних громадах України.
Завантаження
##plugins.generic.usageStats.noStats##
Посилання
1. Balans instytutsiynykh zmin. Polska osvita u perekhidnyi period (2015) [The balance of institutional changes. Polish education in transition period]. Varshava: Instytut osvitnikh doslidzhen, 24.
2. Kutsenko, V.I. (2007). Rozvytok sotsialnoi sfery v umovakh formuvannya rynkovykh vidnosyn (pytannia teorii i praktyky) [Social sphere development in the emerging market economy (questions of theory and practice). K.: RVPS Ukrainy NAN Ukrainy,100.
3. Mistseve samovryaduvannya u krainakh Skandynavii ta Baltii. Ohlyad / avtorskyi kolektyv D. Yang ta inshi (2016) [Local governments in Scandinavian and Baltic countries. Review]. SKL International, 59.
4. Niemets, K.A. (2014). Systema osvity Kharkivskoi oblasti: suspilno-geohrafichnyi aspekt: monografiya [The educa-tion system of Kharkiv region: the socio-geographical aspect: monograph]. Kharkiv: FOP Petrov V.V., 180.
5. Niemets, L.M. (2003). Prostorova organizatsiya sotsialno-geografichnykh protsesiv v Ukraini: monografiya [The spatial organization of social and geographical processes in Ukraine: monograph]. Kharkiv: RVV KhNU, 160.
6. Niemets, L.M. (2008). Suchasna terytorialna organizatsiya zakladiv doshkilnoi osvity u Sumskiy oblasti [The cur-rent territorial organization of pre-school educational institutions in Sumy region]. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi geografii. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina, 4 (1), 156-161.
7. Tkachuk, A. (2015). Skandynavskyi shlyakh. Dosvid reform administratyvno-terytorialnoho ustroyu i mistsevoho samovryaduvannya u Danii ta Shvetsii [Scandinavian way. Experience of the reform of administrative and territo-rial structure and local governments in Denmark and Sweden]. Kopenhahen-Stokholm-Kyiv, 48.
8. Shevchuk, A.V. (2014). Regionalni osvitni systemy: teoriya, metodologiya, praktyka: monografiya [Regional educa-tional systems: theory, methodology, practice: monograph]. Lviv: IRD NAN Ukrainy, 420.
9. Shyian, R. (2016). Detsentralizatsiya osvity u Polshchi: dosvid dlya Ukrainy [Decentralization of education in Po-land: experience for Ukraine]. K., 44.
2. Kutsenko, V.I. (2007). Rozvytok sotsialnoi sfery v umovakh formuvannya rynkovykh vidnosyn (pytannia teorii i praktyky) [Social sphere development in the emerging market economy (questions of theory and practice). K.: RVPS Ukrainy NAN Ukrainy,100.
3. Mistseve samovryaduvannya u krainakh Skandynavii ta Baltii. Ohlyad / avtorskyi kolektyv D. Yang ta inshi (2016) [Local governments in Scandinavian and Baltic countries. Review]. SKL International, 59.
4. Niemets, K.A. (2014). Systema osvity Kharkivskoi oblasti: suspilno-geohrafichnyi aspekt: monografiya [The educa-tion system of Kharkiv region: the socio-geographical aspect: monograph]. Kharkiv: FOP Petrov V.V., 180.
5. Niemets, L.M. (2003). Prostorova organizatsiya sotsialno-geografichnykh protsesiv v Ukraini: monografiya [The spatial organization of social and geographical processes in Ukraine: monograph]. Kharkiv: RVV KhNU, 160.
6. Niemets, L.M. (2008). Suchasna terytorialna organizatsiya zakladiv doshkilnoi osvity u Sumskiy oblasti [The cur-rent territorial organization of pre-school educational institutions in Sumy region]. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi geografii. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina, 4 (1), 156-161.
7. Tkachuk, A. (2015). Skandynavskyi shlyakh. Dosvid reform administratyvno-terytorialnoho ustroyu i mistsevoho samovryaduvannya u Danii ta Shvetsii [Scandinavian way. Experience of the reform of administrative and territo-rial structure and local governments in Denmark and Sweden]. Kopenhahen-Stokholm-Kyiv, 48.
8. Shevchuk, A.V. (2014). Regionalni osvitni systemy: teoriya, metodologiya, praktyka: monografiya [Regional educa-tional systems: theory, methodology, practice: monograph]. Lviv: IRD NAN Ukrainy, 420.
9. Shyian, R. (2016). Detsentralizatsiya osvity u Polshchi: dosvid dlya Ukrainy [Decentralization of education in Po-land: experience for Ukraine]. K., 44.
Опубліковано
2017-04-03
Цитовано
Як цитувати
Барановський, М., & Барановська, О. (2017). Оптимізація мережі закладів шкільної освіти України в умовах адміністративно-територіальної реформи: причини, регіональні відмінності, шляхи реалізації. Часопис соціально-економічної географії, 22(1), 47-52. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2017-22-08
Розділ
Горизонти науки
Авторське право (c) 2017 Микола Барановський, Ольга Барановська
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.