Брендинг європейських міст у контексті розвитку туризму: сучасні тенденції та виклики (на прикладі Лондона, Парижа та Амстердама)

  • Анастасія Савченко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0004-9862-6454
  • Сергій Костріков Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-4236-8474
Ключові слова: туристичний бренд, європейські міста, Лондон, Париж, Амстердам, бренд-айдентика, надмірний туризм, ГІС-аналіз

Анотація

У статті досліджено поняття брендингу та ідентичності міст і їхній вплив на формування туристичного іміджу. На прикладі Європи, яка у 2024 році закріпила лідерство у світовому туризмі із 747 мільйонами міжнародних прибуттів, проаналізовано сучасні підходи до міського брендингу за допомогою ГІС-технологій, а також виявлено ключові проблеми, з якими стикаються Лондон, Париж та Амстердам.

Дослідження підкреслює, що за рейтингом The Brand Finance Global City Index 2024 (оцінка міст за здатність залучати інвестиції, таланти та туристів через унікальність і глобальне сприйняття) Лондон посідає 1-у позицію, Париж – третю, а Амстердам – десяту. Кожне з цих міст має виразний бренд:

  • Лондон – симбіоз королівської спадщини, історичної архітектури та сучасних хмарочосів, центр моди завдяки престижним шопінг-локаціям і Всесвітньому тижню моди;
  • Париж– «столиця кохання», витонченості та культури, пов’язаний з іменами літературних класиків та модними подіями;
  • Амстердам– місто каналів, тюльпанів і велосипедів, яке успішно пройшло ребрендинг, підкреслюючи екологічність та культурну відкритість.

Для аналізу просторового розподілу туристичних ресурсів автори використали ГІС-проєкти (платформа QGIS), що підтвердило концентрацію об’єктів у центральних районах міст. Окрім спільних рис (наприклад, історико-культурна спадщина та розвиток шопінгу), дослідження виявило проблему надмірного туризму (overtourism), яка має різні наслідки:

  • Лондон – житлова криза через високу вартість нерухомості (місцева влада планує розширювати забудову в «Сірому поясі» міста);
  • Париж – зростання карманних крадіжок біля туристичних пам’яток (пропонується посилити патрулювання та встановити додаткові камери спостереження);
  • Амстердам– наркотичний туризм (drug tourism), спричинений ліберальною політикою (необхідні суворіші заборони на вживання наркотиків).

Актуальність дослідження зумовлена ключовою роллю міського брендингу у глобальній конкуренції за туристів та інвестиції. Висновки статті можуть стати основою для розробки стратегій, спрямованих на баланс між популяризацією туризму та запобіганням його негативним наслідкам.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Анастасія Савченко, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Сергій Костріков, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

д. геогр. н., професор кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Посилання

Kudryashov, E.O. (2021). Branding of places (territories). Materials of the 1st scientific and practical conference «Regional tourism: current state and ways of optimization», 93-94 [in Ukrainian].

Kohut, M.V., & Gavrilyuk, I.I. (2024). Branding of cities as a basis for sustainable development of territories. Economy and Society, Vol. 70. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-23 [in Ukrainian].

Sydoruk, A.V., Bortnikov, E.G., & Lyuta, D.A. (2021). Analysis of the development of a tourist brand identity (using the example of the city of Zaporizhzhia). Regional Economy, 3, 67-72. https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-7 [in Ukrainian].

World Tourism Organization UNWTO. International tourism recovers pre-pandemic levels in 2024. Retrieved from https://www.unwto.org/news/international-tourism-recovers-pre-pandemic-levels-in-2024

TPBO. Brand Finance Global City Index 2024: Reputation Leaders and Key Trends. Retrieved from https://placebrandobserver.com/brand-finance-global-city-index-2024/

Brand Finance. Global City Index 2024. Retrieved from https://brandirectory.com/reports/global-city-index/2024

Royal Collection Trust. Buckingham Palace. Retrieved from https://www.rct.uk/visit/buckingham-palace

The statistics portal Statista. Number of admissions to the Royal Estate in the United Kingdom from 2019/20 to 2023/24, by establishment. Retrieved from https://parametric-architecture.com/london-architecture-guide-10-structures-to-visit/?srsltid=AfmBOorAdQpxhNy3jrKJl7-r4RsBPNEIRagxbDODRqxnC0sSGmFFj-iy

Extension Architecture. America’s Gift to the World: The History and Future of Skyscrapers in London. Retrieved from https://extensionarchitecture.co.uk/blog/americas-biggest-gift-world-history-future-skyscrapers-london/

Visit London. Best shopping destinations in London. Retrieved from https://www.visitlondon.com/things-to-do/shopping/top-shopping-destinations

Hayden Hill London. Top fashion cities around the world. Retrieved from https://hayden-hill.com/blogs/journal/fashion-cities?srsltid=AfmBOooKUrG_OhYWvAAhz9Q_SRa-9sH58MvKGQ4Wc8LLoJBZBJtyCX1x

Pourquoi dit-on de Paris qu'elle est la ville de l’amour ? Retrieved from https://www.geo.fr/voyage/pourquoi-paris-dit-on-de-paris-quelle-est-la-ville-de-lamour-215588

Paris je t'aime. Paris, capital of fashion. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/article/paris-capital-of-fashion-a361#:~:text=With%20dozens%20of%20major%20luxury,well%20established%20in%20the%20capital

Paris je t'aime. Paris shopping districts. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/article/paris-shopping-districts-a821

Paris je t'aime. Paris Fashion Week. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/event/paris-fashion-week-e091

The statistics portal Statista. Visitor attractions in Paris – statistics & facts. Retrieved from https://www.statista.com/topics/8937/visitor-attractions-in-paris/#topicOverview

Paris je t'aime. Paris 2024 Olympic Games: Preliminary tourism report. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/media/article/preliminary-report-olympic-games-a1755

The statistics portal Statista. Bike-sharing – Netherlands. Retrieved from https://www.statista.com/outlook/mmo/shared-mobility/bike-sharing/netherlands

Mike’s tours Amsterdam. The cycling evolution of Amsterdam. Retrieved from https://mikesbiketoursamsterdam.com/the-cycling-evolution-of-amsterdam/

Tulip Experience Amsterdam. How Tulips Turned the World Upside Down! Retrieved from https://www.tulipexperienceamsterdam.nl/en/updates/tulip-mania-what-was-it-all-about

I Amsterdam. Where to see the iconic tulips in and around Amsterdam. Retrieved from https://www.iamsterdam.com/en/see-and-do/attractions-and-sights/flowers

UNESCO World Heritage Convention. Seventeenth-Century Canal Ring Area of Amsterdam inside the Singelgracht. Retrieved from https://whc.unesco.org/en/list/1349/

Department of Geography Trinity College Dublin. The Re-branding of Amsterdam. Retrieved from https://planetgeogblog.wordpress.com/2018/03/06/the-re-branding-of-amsterdam/

London Councils. As the housing crisis persists, 56% of Londoners support building on grey belt. Retrieved from https://www.londoncouncils.gov.uk/news-and-press-releases/2025/housing-crisis-persists-56-londoners-support-building-grey-belt

TTW. The impact of Brexit on UK tourism: current challenges and future prospects. Retrieved from https://www.travelandtourworld.com.ua/ [in Ukrainian].

Islands. This Iconic Landmark Is The Worst Place For Pickpockets In All Of France. Retrieved from https://www.islands.com/1662083/iconic-french-landmark-eiffel-tower-worst-place-for-pickpockets-france-europe/

Jellinek. Information for tourists. Retrieved from https://www.jellinek.nl/en/information/information-for-tourists/#:~:text=For%20serious%20alcohol%2D%20or%20drug,the%20law%20to%20TAKE%20drugs

Опубліковано
2025-05-28
Цитовано
Як цитувати
Савченко, А., & Костріков, С. (2025). Брендинг європейських міст у контексті розвитку туризму: сучасні тенденції та виклики (на прикладі Лондона, Парижа та Амстердама). Часопис соціально-економічної географії, 38, 7-18. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2025-38-01