Брендинг європейських міст у контексті розвитку туризму: сучасні тенденції та виклики (на прикладі Лондона, Парижа та Амстердама)
Анотація
У статті досліджено поняття брендингу та ідентичності міст і їхній вплив на формування туристичного іміджу. На прикладі Європи, яка у 2024 році закріпила лідерство у світовому туризмі із 747 мільйонами міжнародних прибуттів, проаналізовано сучасні підходи до міського брендингу за допомогою ГІС-технологій, а також виявлено ключові проблеми, з якими стикаються Лондон, Париж та Амстердам.
Дослідження підкреслює, що за рейтингом The Brand Finance Global City Index 2024 (оцінка міст за здатність залучати інвестиції, таланти та туристів через унікальність і глобальне сприйняття) Лондон посідає 1-у позицію, Париж – третю, а Амстердам – десяту. Кожне з цих міст має виразний бренд:
- Лондон – симбіоз королівської спадщини, історичної архітектури та сучасних хмарочосів, центр моди завдяки престижним шопінг-локаціям і Всесвітньому тижню моди;
- Париж– «столиця кохання», витонченості та культури, пов’язаний з іменами літературних класиків та модними подіями;
- Амстердам– місто каналів, тюльпанів і велосипедів, яке успішно пройшло ребрендинг, підкреслюючи екологічність та культурну відкритість.
Для аналізу просторового розподілу туристичних ресурсів автори використали ГІС-проєкти (платформа QGIS), що підтвердило концентрацію об’єктів у центральних районах міст. Окрім спільних рис (наприклад, історико-культурна спадщина та розвиток шопінгу), дослідження виявило проблему надмірного туризму (overtourism), яка має різні наслідки:
- Лондон – житлова криза через високу вартість нерухомості (місцева влада планує розширювати забудову в «Сірому поясі» міста);
- Париж – зростання карманних крадіжок біля туристичних пам’яток (пропонується посилити патрулювання та встановити додаткові камери спостереження);
- Амстердам– наркотичний туризм (drug tourism), спричинений ліберальною політикою (необхідні суворіші заборони на вживання наркотиків).
Актуальність дослідження зумовлена ключовою роллю міського брендингу у глобальній конкуренції за туристів та інвестиції. Висновки статті можуть стати основою для розробки стратегій, спрямованих на баланс між популяризацією туризму та запобіганням його негативним наслідкам.
Завантаження
Посилання
Kudryashov, E.O. (2021). Branding of places (territories). Materials of the 1st scientific and practical conference «Regional tourism: current state and ways of optimization», 93-94 [in Ukrainian].
Kohut, M.V., & Gavrilyuk, I.I. (2024). Branding of cities as a basis for sustainable development of territories. Economy and Society, Vol. 70. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-23 [in Ukrainian].
Sydoruk, A.V., Bortnikov, E.G., & Lyuta, D.A. (2021). Analysis of the development of a tourist brand identity (using the example of the city of Zaporizhzhia). Regional Economy, 3, 67-72. https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-7 [in Ukrainian].
World Tourism Organization UNWTO. International tourism recovers pre-pandemic levels in 2024. Retrieved from https://www.unwto.org/news/international-tourism-recovers-pre-pandemic-levels-in-2024
TPBO. Brand Finance Global City Index 2024: Reputation Leaders and Key Trends. Retrieved from https://placebrandobserver.com/brand-finance-global-city-index-2024/
Brand Finance. Global City Index 2024. Retrieved from https://brandirectory.com/reports/global-city-index/2024
Royal Collection Trust. Buckingham Palace. Retrieved from https://www.rct.uk/visit/buckingham-palace
The statistics portal Statista. Number of admissions to the Royal Estate in the United Kingdom from 2019/20 to 2023/24, by establishment. Retrieved from https://parametric-architecture.com/london-architecture-guide-10-structures-to-visit/?srsltid=AfmBOorAdQpxhNy3jrKJl7-r4RsBPNEIRagxbDODRqxnC0sSGmFFj-iy
Extension Architecture. America’s Gift to the World: The History and Future of Skyscrapers in London. Retrieved from https://extensionarchitecture.co.uk/blog/americas-biggest-gift-world-history-future-skyscrapers-london/
Visit London. Best shopping destinations in London. Retrieved from https://www.visitlondon.com/things-to-do/shopping/top-shopping-destinations
Hayden Hill London. Top fashion cities around the world. Retrieved from https://hayden-hill.com/blogs/journal/fashion-cities?srsltid=AfmBOooKUrG_OhYWvAAhz9Q_SRa-9sH58MvKGQ4Wc8LLoJBZBJtyCX1x
Pourquoi dit-on de Paris qu'elle est la ville de l’amour ? Retrieved from https://www.geo.fr/voyage/pourquoi-paris-dit-on-de-paris-quelle-est-la-ville-de-lamour-215588
Paris je t'aime. Paris, capital of fashion. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/article/paris-capital-of-fashion-a361#:~:text=With%20dozens%20of%20major%20luxury,well%20established%20in%20the%20capital
Paris je t'aime. Paris shopping districts. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/article/paris-shopping-districts-a821
Paris je t'aime. Paris Fashion Week. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/event/paris-fashion-week-e091
The statistics portal Statista. Visitor attractions in Paris – statistics & facts. Retrieved from https://www.statista.com/topics/8937/visitor-attractions-in-paris/#topicOverview
Paris je t'aime. Paris 2024 Olympic Games: Preliminary tourism report. Retrieved from https://parisjetaime.com/eng/media/article/preliminary-report-olympic-games-a1755
The statistics portal Statista. Bike-sharing – Netherlands. Retrieved from https://www.statista.com/outlook/mmo/shared-mobility/bike-sharing/netherlands
Mike’s tours Amsterdam. The cycling evolution of Amsterdam. Retrieved from https://mikesbiketoursamsterdam.com/the-cycling-evolution-of-amsterdam/
Tulip Experience Amsterdam. How Tulips Turned the World Upside Down! Retrieved from https://www.tulipexperienceamsterdam.nl/en/updates/tulip-mania-what-was-it-all-about
I Amsterdam. Where to see the iconic tulips in and around Amsterdam. Retrieved from https://www.iamsterdam.com/en/see-and-do/attractions-and-sights/flowers
UNESCO World Heritage Convention. Seventeenth-Century Canal Ring Area of Amsterdam inside the Singelgracht. Retrieved from https://whc.unesco.org/en/list/1349/
Department of Geography Trinity College Dublin. The Re-branding of Amsterdam. Retrieved from https://planetgeogblog.wordpress.com/2018/03/06/the-re-branding-of-amsterdam/
London Councils. As the housing crisis persists, 56% of Londoners support building on grey belt. Retrieved from https://www.londoncouncils.gov.uk/news-and-press-releases/2025/housing-crisis-persists-56-londoners-support-building-grey-belt
TTW. The impact of Brexit on UK tourism: current challenges and future prospects. Retrieved from https://www.travelandtourworld.com.ua/ [in Ukrainian].
Islands. This Iconic Landmark Is The Worst Place For Pickpockets In All Of France. Retrieved from https://www.islands.com/1662083/iconic-french-landmark-eiffel-tower-worst-place-for-pickpockets-france-europe/
Jellinek. Information for tourists. Retrieved from https://www.jellinek.nl/en/information/information-for-tourists/#:~:text=For%20serious%20alcohol%2D%20or%20drug,the%20law%20to%20TAKE%20drugs
Авторське право (c) 2025 Савченко А., Костріков С.

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.