Форми туристсько-краєзнавчої роботи у Харківській області під час воєнного стану

  • Ірина Скриль КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, вул. Танкопія, 15/2, м. Харків, 61091, Україна https://orcid.org/0000-0002-2010-0872
  • Наталія Добровольська КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, вул. Танкопія, 15/2, м. Харків, 61091, Україна https://orcid.org/0000-0001-5583-2179
  • Юрій Кандиба Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0003-1155-057X
Ключові слова: краєзнавство, туристсько-краєзнавча робота, національно-патріотичне виховання, заклади позашкільної освіти, туристсько-краєзнавчі гуртки

Анотація

У статті проаналізовано особливості туристсько-краєзнавчої роботи у Харківській області в умовах воєнної агресії російської федерації. Охарактеризовано основні напрями організації освітньої діяльності закладів позашкільної освіти, серед яких виділено, зокрема, національно-патріотичний та туристсько-краєзнавчий. Аналіз динаміки активності туристсько-краєзнавчої діяльності учнівської молоді показав, що за період з 2019 по 2023 рр. у Харківській області кількість гуртків та їх вихованців скоротилась більш ніж удвічі.

У структурі туристсько-спортивних гуртків найбільша частка вихованців припадає на пішохідний туризм, велотуризм, спортивний туризм, спортивне орієнтування. Серед туристсько-краєзнавчих гуртків найбільше вихованців відвідують гуртки у сфері науково-дослідницької діяльності, екологічного краєзнавства, народознавства, історичного та географічного краєзнавства. 

Внаслідок воєнної агресії рф у Харківській області (без урахування обласного центру) від бойових дій чи окупації постраждало або припинило функціонування понад 30% закладів позашкільної освіти. Найбільше постраждали заклади Куп’янського району, в якому наразі не працює жоден із 5 позашкільних центрів. В Ізюмському районі функціонують 3 із 6 центрів позашкільної освіти, у Харківському – 6 із 9, у Лозівському і Богодухівському – 5 із 6, у Чугуївському 7 із 8, у Красноградському районі функціонують усі 6 центрів.

Пріоритетними напрямами позашкільної освіти у Харківській області має бути національно-патріотичне та військово-патріотичне виховання, що надзвичайно актуально в умовах воєнної агресії рф. На деокупованих територіях необхідно відновлювати центри позашкільної освіти та розвивати краєзнавчу роботу з учнівською молоддю.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Ірина Скриль, КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, вул. Танкопія, 15/2, м. Харків, 61091, Україна

к. геогр. н., доцент, начальник відділу краєзнавства

Наталія Добровольська, КЗ «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, вул. Танкопія, 15/2, м. Харків, 61091, Україна

к. геогр. н., методист відділу краєзнавства

Юрій Кандиба, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

к. геогр. н., доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Посилання

Vseukrainska narada z pytan vykladannia navchalnoho kursu «Osnovy kraieznavstva» u zakladakh vyshchoi osvity. Materialy ta dokumenty. Kyiv, 24 travnia 2018 r. Naukovyi redaktor O.P. Reient, vidpovidalnyi redaktor O.A. Udod. Kyiv, 2018. 112 s. [in Ukrainian].

Dobrovolska, N., & Skryl, I. (2023). Aktualni doslidzhennia toponimiv Kharkivshchyny uchnivskoiu moloddiu [Actual studies of toponyms of Kharkiv region by students]. Rehion–2023: stratehiia optymalnoho rozvytku: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Region–2023: optimal development strategy. Proceedings of the international scientific and practical conference (Kharkiv, 20 October 2023). Ed. L.M. Niemets. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, pp. 90-92 [in Ukrainian].

Istoryko-kraieznavchi doslidzhennia: tradytsii ta innovatsii – Historical and regional studies: traditions and innovations. Proceedings of the V international scientific conference (Sumy, 11-12 Nevember 2021). U 2 ch. Ch. 2. Sumy: FOP Tsoma S.P., 2021. 142 s. [in Ukrainian].

Istoriia: Ukraina i svit. 10–11 klasy. Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv, 2022. 64 s. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2022/08/15/Istoriya-Ukrayina.i.svit-Intehrovanyy.kurs.30.09.2022.pdf [in Ukrainian].

Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia 6–11 klasy. Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: HREC PRESS, 2022. 106 s. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/Navchalna.programa.2022.WH.HU.6-11.pdf [in Ukrainian].

Korolko, A. (2019). Metodychni rekomendatsii dlia seminarskykh zaniat ta samostiinoi roboty z dystsypliny «Osnovy shkilnoho kraieznavstva» (dlia studentiv IV kursu spetsialnosti 014.03 «Serednia osvita (Istoriia)»). Ivano-Frankivsk, 78 s. [in Ukrainian].

Myronenko, K., & Dobrovolska, N. (2024). Vprovadzhennia ekskursiinykh ta polovykh doslidzhen u navchalnyi protses heohrafii. Rehion-2024: suspilno-heohrafichni aspekty: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh naukovtsiv (m. Kharkiv, 4 kvitnia 2024 r.). Hol. red. kolehii L.M. Niemets. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina. S. 33-34 [in Ukrainian].

Niemets, L., Telebienieva, Ye., Skryl, I., & Pohrebskyi, T. (2021). Osoblyvosti kraieznavcho-turystychnoi diialnosti uchnivskoi ta studentskoi molodi v Kharkivskii oblasti. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi heohrafii, 30, 41-49. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2021-30-04 [in Ukrainian].

Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Informatsiino-analitychnyi zbirnyk. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy; In-t osvitnoi analityky; za zah. red. S.M. Shkarleta. Kyiv, 2022. 358 s. [in Ukrainian].

Poniedielnyk, L.A. (2022). Metodychni rekomendatsii dlia seminarskykh zaniat ta samostiinoi roboty z normatyvnoi dystsypliny «Orhanizatsiia kraieznavchoi roboty uchniv u shkoli» dlia studentiv pidhotovky bakalavra spetsialnosti: 014 «Serednia osvita (Istoriia)» osvitnoi prohramy: «Istoriia, pravoznavstvo, suspilstvoznavstvo». Lutsk. 56 s. Retrieved from http://surl.li/jtvms

[in Ukrainian].

Redin, V.I., & Skryl, I.A. (2022). Naslidky rosiiskoi viiskovoi ahresii dlia kulturnoi spadshchyny Kharkivshchyny. Rehion-2022: stratehiia optymalnoho rozvytku: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kharkiv, 24 lystopada 2022 r.). Hol. red. kolehii L.M. Niemets. – Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina. S. 178-180 [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-05-30
Цитовано
Як цитувати
Скриль, І., Добровольська, Н., & Кандиба, Ю. (2024). Форми туристсько-краєзнавчої роботи у Харківській області під час воєнного стану. Часопис соціально-економічної географії, 36, 94-102. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2024-36-09
Розділ
Наукові повідомлення