Суспільно-географічні особливості дослідження транспортної доступності закладів дошкільної та середньої освіти міст Харків та Варшава

  • Катерина Кравченко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0003-4654-3185
  • Євген Шпак Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0000-7035-0389
  • Євген Хабусєв Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0005-7407-0364
Ключові слова: транспортна інфраструктура, транспортна доступність, заклади освіти, буферні зони, громадський транспорт

Анотація

Ефективна транспортна система є однією з важливих елементів економічно розвинутого міста. Якість транспортної інфраструктури та забезпечення логістичних послуг насамперед сприяють доступності або легкості, з якою люди можуть дістатися до основних місць призначення, таких як робота, заклади охорона здоров’я та освітні заклади, використовуючи певний вид транспорту, або їх комбінацію. В роботі проведено суспільно-географічний аналіз транспортної доступності дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів у Харкові та Варшаві. Наведено особливості методики дослідження транспортної доступності за допомогою геоінформаційних систем QGIS 3.16 та ArcGis 10.7. на основі даних відкритого ресурсу OpenStreetMap. На основі просторового ГІС-аналізу розміщення закладів дошкільної та середньої освіти було побудовано буферні зони, які покривають територію в зоні 500-метрової (орієнтовно 5-хвилинної) доступності.

Встановлено, що міста Харків та Варшава мають добре розвинену транспортну інфраструктуру, у місті Харків у структурі пасажирообігу за видами транспорту превалює метрополітен, у місті Варшава – автобусний транспорт. Порівняльний аналіз доступність дошкільних навчальних закладів за усіма видами громадського транспорту в Харкові та Варшаві засвідчив, що в цілому за видами транспорту частка кількості закладів, розташованих у буферних зонах є фактично однаковою. Кількість дошкільних навчальних закладів у Варшаві в 3,5 рази більше, ніж у Харкові. В ході дослідження транспортної доступності загальноосвітніх навчальних закладів усіма видами громадського транспорту в Харкові та Варшаві встановлено, що в цілому за видами транспорту частка закладів, розташованих у буферних зонах, є майже рівною, кількість середніх навчальних закладів у Варшаві майже вдвічі більша у Харкові. Кількість навчальних закладів, розташованих у буферних зонах, становить майже 90%: із 215 шкіл 213 розташовані у буферних зонах громадського транспорту. Більшість навчальних закладів (99%) Варшави розташовані в буферних зонах автобусних маршрутів, що свідчить про широке охоплення цього виду транспорту. Метро забезпечує доступ до 27% шкіл міста. Значна частина шкіл (51%) у Варшаві знаходиться в буферних зонах трамвайних маршрутів, що підвищує доступність навчальних закладів.

Загалом міста Харків і Варшава характеризуються доволі високим рівнем транспортної доступності до освітньої інфраструктури, оскільки понад 99% навчальних закладів розташовані в межах буферних зон громадського транспорту, що підтверджує ефективність транспортної інфраструктури міст щодо забезпечення доступу до закладів дошкільної та середньої освіти.

Завантаження

Біографії авторів

Катерина Кравченко, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

к. геогр. н., доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Євген Шпак, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

аспірант кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Євген Хабусєв, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

аспірант кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Посилання

Behbahani, H., Nazari, S., Jafari K., M., & Litman, T. (2019). A conceptual framework to formulate transportation network design problem considering social equity criteria. Transp. Res. Part A: Policy Pract. 125(C), 171-183.

De Palma, A., Lindsey, R., Quinet, E., & Vickerman, R. (2017). The Routledge Handbook of Transport Economics (Edited ByJonathan Cowie, Stephen Ison). – 1st Edition, 2017, 460.

Fan, W., & Machemehl, R.B. (2011). Bi-level optimization model for public transportation network redesign problem: Accounting for equity issues. Transp. Res. Rec. 2263 (1), 151-162. https://doi.org/10.3141/2263-17.

Malysh, N. (2016). Transport infrastructure of Ukraine under the conditions of implementation of the Association Agreement with the EU. Development of the accounting, analysis and audit system in Ukraine: theory, methodology, organization: materials Vseukr. of science conf., Kyiv: NASOA, 146-149 [in Ukrainian].

Niemets, L., Sehida, K. et.al. (2017). Innovatsiyno-investytsiynyy potentsial yak osnova konkurentospromozhnosti (na prykladi Kharkivsʹkoyi oblasti): kolektyvna monohrafiya [Innovation and investment potential as the basis of competitiveness (case study of Kharkiv region, coll. monograph. Kharkiv], V.N. Karazin Kharkiv National University, 2017, 520 p. [in Ukrainian].

Nosovska, O. (2014). Problems and prospects for the development of transport infrastructure of Ukraine. Bulletin of the Pryazovsky State Technical University, 27, 5-14 [in Ukrainian].

Official website of Warsaw City. Retrieved from https://ua.um.warszawa.pl/ [in Ukrainian].

Official website of Kharkiv City Council, Mayor. Retrieved from https://www.city.kharkov.ua/ [in Ukrainian].

Official website of the Main Department of Statistics in the Kharkiv region. Retrieved from http://kh.ukrstat.gov.ua/

OpenStreetMap. Retrieved from https://www.openstreetmap.org/

OverpassTurbo. Retrieved from https://overpass-turbo.eu/

Public transport step by step. Warsaw Public Transport. Retrieved from https://www.wtp.waw.pl/en/public-transport-step-by-step/ [in Ukrainian].

Raza, A., Zhong, M., Akuh, R., & Safdar, M. (2023). Public transport equity with the concept of time-dependent accessibility using Geostatistics methods, Lorenz curves, and Gini coefficients. Case Studies on Transport Policy, 11, https://doi.org/10.1016/j.cstp.2023.100956

Shiba, O. (2016). Strategy for the development of transport infrastructure of Ukraine in the conditions of European integration. Black Sea Economic Studies, Part 8, 35-40 [in Ukrainian].

Spatial analysis of vector data (Buffer). QGis documentation. Retrieved from https://docs.qgis.org/3.4/ru/docs/gentle_gis_introduction/vector_spatial_analysis_buffers.html

Stachyra, R., & Roman, K. (2021). Analysis of Accessibility of Public Transport in Warsaw in the Opinion of Users. Postmodern Openings, Editura Lumen, Department of Economics, 12(3), 384-403.

Warsaw’s transport. Retrieved from https://yavpohode.net/files/warsaw-strefa [in Ukrainian].

Wu, T.H. (2014). Research on layout planning of town center for public service facilities configuration. Dev. Small Cities Towns, 11 (2014), pp. 39-47.

ZTM annual reports. Public Transport Authority in Warsaw. Retrieved from https://www.ztm.waw.pl/raporty-roczne-ztm/ [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-05-30
Цитовано
Як цитувати
Кравченко, К., Шпак, Є., & Хабусєв, Є. (2024). Суспільно-географічні особливості дослідження транспортної доступності закладів дошкільної та середньої освіти міст Харків та Варшава. Часопис соціально-економічної географії, 36, 36-48. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2024-36-03
Розділ
Наукові повідомлення

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)