Геологістичні аспекти залізничних пасажирських перевезень в Україні

  • Олег Шаблій Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. П. Дорошенка, 41, м. Львів, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0002-1519-160X
  • Юрій Борсук Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. П. Дорошенка, 41, м. Львів, 79000, Україна https://orcid.org/0000-0002-1348-7191
Ключові слова: геологістика, маршрут, далеке сполучення, приміське сполучення, пасажирський транспорт, залізничний транспорт, перевезення, рухомий склад

Анотація

У статті проаналізовано пасажирське господарство української залізниці в контексті далекого та приміського сполучень. Основою дослідження у далекому сполученні виступає частка певних категорій (нічних швидких, регіональних, нічних експресів, швидкісних експресів Інтерсіті+ та Інтерсіті).

Особливу увагу зосереджено на відстані нічних швидких поїздів понад 1000 км у межах України. Регіональні маршрути виділені за протяжністю і трасуванням у різних економічних районах. Це сприяє виділенню міст у близьких регіонах, між якими немає прямого сполучення. Для характеристики швидкісних поїздів категорії Інтерсіті+ використано показники швидкості, що дозволяє визначити найкращі маршрути за швидкістю. Також виявлено причини повільного руху окремих швидкісних експресів. У матеріалі наведено різницю категорій Інтерсіті+ та Інтерсіті. Коротко згадується лишень один із класу нічних пасажирських поїздів, що вважається найбільш мальовничим із туристичної точки зору.

Детально описано приміське сполучення після відновлення пасажирського руху на початку літа 2020 року. Найголовнішим показником цього аналізу є кількість пар приміських поїздів, що були призначені до перевезень. У табличному форматі подано станції у кожній області, із яких здійснюється рух до кінцевих точок. Під час написання статті було досліджено найбільші пасажиромісткі точки за кількістю рейсів приміського транспорту й виділено їх адміністративно-територіальне підпорядкування до певних одиниць. Крім того, наведено області з доволі малим рухом приміських поїздів і причини цього соціально-економічного явища. Визначено проблему видовжених маршрутів, що обслуговують малозаселені райони, особливо в областях на півдні України. На прикладі найбільшого за протяжністю приміського сполучення запропоновано суспільно-географічний підхід до зменшення кількості зупинок.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Олег Шаблій, Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. П. Дорошенка, 41, м. Львів, 79000, Україна

д. геогр. н., професор кафедри економічної і соціальної географії

Юрій Борсук, Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. П. Дорошенка, 41, м. Львів, 79000, Україна

аспірант кафедри економічної і соціальної географії

Посилання

Barash, Yu. (2006). Upravlinnia zaliznychnym transportom krainy: monohrafiia [Management of railway transport of the country: monograph]. Dnipropetrovsk: DNUZT im. akad. V. Lazariana, 252 [іn Ukrainian].

Borsuk, Yu. (2020). Ekonomiko-heohrafichna kharakterystyka prymiskoho zaliznychnoho transportu v umovakh zbytkovosti (na prykladi Lvivskoi oblasti) [Economic and geographical characteristics of suburban railway transport in terms of losses (on the example of Lviv region)]. Ekonomichni ta sotsialni innovatsii yak faktor rozvytku ekonomiky: zb. mater. II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Zaporizhzhia, 27 chervnia 2020 roku). Zaporizhzhia, 34-40 [іn Ukrainian].

Borsuk, Yu. (2021). Suspilno-heohrafichni problemy transportnoho spoluchennia zakhidnoukrainskoho prykordonnia z krainamy-susidamy Yevropeiskoho Soiuzu v konteksti rozvytku mizhnarodnoho turyzmu [Human-geographical problems of transport connections of the western Ukrainian border with the neighboring countries of the European Union in the context of international tourism development]. Débats scientifiques et orientations prospectivesdu développement scientifique: collection de papiers scientifiques «ΛΌHOΣ» avec des matériaux de la II conférence scientifique et pratique internationale (Vol. 2), Paris, 1er octobre 2021. Paris-Vinnytsia, 109-115. https://doi.org/10.36074/logos-01.10.2021.v2.34 [іn Ukrainian].

Zastavnyi, F. (2010). Ekonomichni raiony Ukrainy. Realii ta perspektyvy [Economic regions of Ukraine. Realities and prospects]. Lviv: Apriori, 222 [іn Ukrainian].

Kuzyk, S., & Borsuk, Yu. (2017) Ekonomichna efektyvnist vykorystannia zaliznychnykh pasazhyrskykh marshrutiv Zakhidnoho rehionu Ukrainy [Economic efficiency of the use of railway passenger routes in the Western region of Ukraine]. Istoriia ukrainskoi heohrafii. Vseukrainskyi naukovo-teoretychnyi chasopys. Ternopil, 2017, 36, 99-105 [іn Ukrainian].

Kuzyk S., & Borsuk, Yu. (2018). Praktychne vykorystannia heolohistyky v transportnii haluzi Zakhidnoho rehionu Ukrainy [Practical use of geologistics in the transport industry of the Western region of Ukraine]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia heohrafichna. Lviv, 52, 152-162. http://dx.doi.org/10.30970/vgg.2018.52.10181 [іn Ukrainian].

Kuzyk, S., & Borsuk, Yu. (2020). Sotsialno-ekonomichni peredumovy funktsionuvannia prymiskoho zaliznychnoho transportu (na prykladi Lvivskoi oblasti) [Socio-economic prerequisites of functioning suburban railway transport (on the example of Lviv region)]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomika. Odesa, 3 (82), 76-84. https://doi.org/10.32782/2304-0920/3-82-12 [іn Ukrainian].

Kuzyk, S., & Borsuk, Yu. (2020). Formuvannia prymiskykh zaliznychnykh perevezen u Zakhidnomu rehioni Ukrainy [Formation of suburban railway transportation in the Western region of Ukraine]. Naukovyi ekonomichnyi zhurnal “Intelekt ХХІ”. Kyiv, 51-55. https://doi.org/10.32782/2415-8801/2020-5.9 [іn Ukrainian].

Rozklad rukhu prymiskykh poizdiv [Suburban train schedule]. Ofitsiinyi veb-sait Ukrzaliznytsi. Retrieved from https://uz.gov.ua/passengers/suburban_train_schedule/ [іn Ukrainian].

Rudakevych, I. (2010). Suspilno-heohrafichni problemy rozvytku transportnoyi infrastruktury velykoho mista (na materialakh oblasnykh tsentriv Zakhidnoho rehionu Ukrayiny): avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. heohr. nauk: spets. 11.00.02 “Ekonomichna ta sotsialna heohrafiia”. [Human-geographical problems of development of transport infrastructure of the big city (on materials of the regional centers of the Western region of Ukraine). Dissertation Abstract]. Lviv, 20 [іn Ukrainian].

Senkiv, M. (2017). Transportna ta rozpodilcha heolohistyka Zakhidnoho rehionu: dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. heohr. nauk: spets. 11.00.02 “Ekonomichna ta sotsialna heohrafiia” [Transportation and distribution geologistics of the Western region (Unpublished doctoral dissertation)]. Lviv, 210 [іn Ukrainian].

Sluzhbovyi rozklad rukhu pasazhyrskykh poizdiv 2020-2021, vvedenyi z 13.12.2020 roku (2020) [The service schedule of passenger trains 2020-2021, introduced on 13.12.2020]. Kyiv, 726 [іn Ukrainian].

Smyrnov, I. (2004). Lohistychnyi napriam v suspilnii heohrafii: teoriia i praktyka doslidzhennia: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia doktora heohr. nauk: spets. 11.00.02 “Ekonomichna ta sotsialna heohrafiia” [Logistic di-rection in social geography: theory and practice of research. Dissertation Abstracts International]. Kyiv, 33 [іn Ukrainian].

Shablyi, O. I. (1976). Mezhotraslevye terrytoryalnye systemy: problemy metodologii i teorii [Cross-sectoral territorial systems: problems of methodology and theory]. Lvov: Vyshcha shkola, 200 [in Russian].

Опубліковано
2021-12-08
Цитовано
Як цитувати
Шаблій, О., & Борсук, Ю. (2021). Геологістичні аспекти залізничних пасажирських перевезень в Україні. Часопис соціально-економічної географії, 31, 37-46. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2021-31-03
Розділ
Наукові повідомлення