Особливості краєзнавчо-туристичної діяльності учнівської та студентської молоді в Харківській області

  • Людмила Нємець Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0001-9943-384X
  • Євгенія Телебєнєва Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-7013-8836
  • Ірина Скриль Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-2010-0872
  • Тарас Погребський Волинський національний університет імені Лесі Українки, просп. Волі, 13, м. Луцьк, 43025, Україна https://orcid.org/0000-0002-2290-134X
Ключові слова: краєзнавство, туристична діяльність, краєзнавча експедиція, екскурсія, масові туристсько-краєзнавчі заходи, Харківська область

Анотація

У сучасному суспільно-політичному житті України помітно зростає роль краєзнавства, яке спрямоване на збереження багатовікових культурних традицій, відновлення історичної пам’яті народу, виховання патріотизму громадян незалежної суверенної держави. Соціально-політичні, економічні, екологічні зміни в житті нашої країни, що інтенсивно реформується, впливають на підростаюче покоління. Тому залучення учнівської та студентської молоді до цікавого, корисного і творчого життя засобами туристсько-краєзнавчої діяльності є соціально необхідною функцією, яка спрямована на розвиток відповідно вимог часу гармонійно розвинутої творчої особистості. Різноманітні форми роботи забезпечують комплексний характер туристсько-краєзнавчої діяльності у навчанні, вихованні й оздоровленні учнів, в ній закладені широкі можливості для творчої самодіяльності – спортивної, наукової, художньої, технічної, соціальної та педагогічної.

В статті розглянуто теоретичні та методичні аспекти організації та проведення краєзнавчо-туристичної роботи в закладах позашкільної освіти. Зазначено роль і місце краєзнавчо-туристичної діяльності в роботі з учнівською та студентською молоддю на прикладі Харківської області. Обґрунтовано роль спеціальних закладів позашкільної освіти, зокрема області в авангардній діяльності цього спрямування. Це центри наукової, освітньої, методичної роботи в першу чергу. Також в статті зазначено особливості організації туристсько-краєзнавчої діяльності молоді. Розглянуто форми краєзнавчої діяльності серед учнівської молоді. Досліджено основні напрями роботи з молоддю в Харківській області на прикладі Комунального закладу «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради. Проаналізовано діяльність гуртків туристсько-краєзнавчого та краєзнавчого напрямів в Харківській області. Визначено роль та значення туристсько-краєзнавчої діяльності для підростаючого покоління.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Людмила Нємець, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

доктор географічних наук, професор, завідувач кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Євгенія Телебєнєва, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат географічних наук, доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Ірина Скриль, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат географічних наук, доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Тарас Погребський, Волинський національний університет імені Лесі Українки, просп. Волі, 13, м. Луцьк, 43025, Україна

кандидат географічних наук, доцент кафедри економічної та соціальної географії

Посилання

Dubniak, K.V. (2005). Shcho take krayeznavstvo. Istoriya ukrainskoi geografii, 12, 44-47 [in Ukrainian].

Emelyanov, B.V. (2000). Ekskursovedenie: Uchebnik (3 ed.). Moscow: Sovetskiy sport [in Russian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine оn Еducation]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro pozashkilnu osvitu» [Law of Ukraine On extracurricular education]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text [in Ukrainian].

Kolotukha, O.V. (2005). Dytyacho-yunatskyi turyzm v Ukraini yak terytorialna sotsialno-ekonomichna systema: problemy ta perspektyvy rozvytku (Extended abstract of Candidate`s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Kornieiev, O.V. (2009). Rol i znachennya geografichnoho krayeznavstva v pidruchnykakh geografii. Geografiya, 5 (129), 17-19 [in Ukrainian].

Kosylo, M. (2009). Pozashkilna turystsko-krayeznavcha robota. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 36, 12-13 [in Ukrainian].

Kushnarenko, N.M. (2007). Krayeznavchi elektronni resursy na bibliotechnykh saytakh v Interneti. Bibliotechne krayeznavstvo: pidruchnyk (pp. 231-241). Kyiv [in Ukrainian].

Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 28.08.2020 № 6/1054-20 [Letter of The Ministry of Education and Sci-ence of Ukraine dated 28.08.2020 № 6/ 1054-20]. Retrieved from http://loippo.lviv.ua/files/MINISTERSTVO_navc_material/2020-2021/6_1054-20.pdf [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1157 vid 14 serpnya 2017 roku «Pro zatverdzhennya pereliku naibil-shykh pozashkilnykh navchalnykh zakladiv derzhavnoi ta komunalnoi formy vlasnosti systemy Ministerstva osvity i nauky Ukrainy». Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/nakaz-mon-ukrayini-vid-14082017-1157-pro-zatverdzhennya-pereliku-najbilshih-pozashkilnih-navchalnih-zakladiv-derzhavnoyi-ta-komunalnoyi-formi-vlasnosti-sistemi-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini [in Ukrainian].

Niemets, L., Telebienieva, Іe., Pohrebskyi, T., Scryl, I., & Kucheriava, H. (2021). Current state of child and youth tour-ism development in Ukraine (on the example of the Kharkiv oblast). 37th International Business Information Manage-ment Association Conference (IBIMA).

Oboznyi, V.V. (2004). Krayeznavstvo: Navchalnyi posibnyk-praktykum. Kyiv: NPU [in Ukrainian].

Oboznyi, V.V. (2005). Teoretyko-metodologichni zasady krayeznavcho-turystychnoi roboty u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh. Osnovy ekologo-naturalistychnoi osvity, 466-487 [in Ukrainian].

Ofitsiynyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Оfficial website State Statistics Service of Ukraine]. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].

Palade, A., Bratucu, G., Demeter, T., & Opris, S. (2013). Analysis of the higher education system in Romania. Romani-an Journal of Marketing, 4, 9-15.

Sardarov, O., Abdikarimova, M., Makogonov, A., Ageleuova, A., & Abdimanapov, B. (2019). Training of specialists in children and youth tourism in the Republic of Kazakhstan. Theory and methodology of physical culture, 4(58), 164-170.

Tronko, P.T. (2002). Suchasni zavdannya krayeznavstva na mezhi tysiacholit. Krayeznavstvo, 1, 7-10 [in Ukrainian].

Kharkivska oblasna stantsiya yunykh turystiv. Retrieved from http://st.kharkov.ua/ [in Ukrainian].

Shatska, M. (2010). Turystychno-krayeznavcha diyalnist ozdorovlennya ditey i molodi. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 28, 10-12 [in Ukrainian].

Shvets, M. (2009). Turystsko-krayeznavcha robota u navchalnykh zakladakh. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 28, 5-7 [in Ukrainian].

Shyshchenko, P. (2000). Sutnist geografichnoho krayeznavstva. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 42, 1-2 [in Ukrainian].

Опубліковано
2021-06-10
Цитовано
Як цитувати
Нємець, Л., Телебєнєва, Є., Скриль, І., & Погребський, Т. (2021). Особливості краєзнавчо-туристичної діяльності учнівської та студентської молоді в Харківській області . Часопис соціально-економічної географії, 30, 41-49. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2021-30-04
Розділ
Наукові повідомлення