Особливості краєзнавчо-туристичної діяльності учнівської та студентської молоді в Харківській області
Анотація
У сучасному суспільно-політичному житті України помітно зростає роль краєзнавства, яке спрямоване на збереження багатовікових культурних традицій, відновлення історичної пам’яті народу, виховання патріотизму громадян незалежної суверенної держави. Соціально-політичні, економічні, екологічні зміни в житті нашої країни, що інтенсивно реформується, впливають на підростаюче покоління. Тому залучення учнівської та студентської молоді до цікавого, корисного і творчого життя засобами туристсько-краєзнавчої діяльності є соціально необхідною функцією, яка спрямована на розвиток відповідно вимог часу гармонійно розвинутої творчої особистості. Різноманітні форми роботи забезпечують комплексний характер туристсько-краєзнавчої діяльності у навчанні, вихованні й оздоровленні учнів, в ній закладені широкі можливості для творчої самодіяльності – спортивної, наукової, художньої, технічної, соціальної та педагогічної.
В статті розглянуто теоретичні та методичні аспекти організації та проведення краєзнавчо-туристичної роботи в закладах позашкільної освіти. Зазначено роль і місце краєзнавчо-туристичної діяльності в роботі з учнівською та студентською молоддю на прикладі Харківської області. Обґрунтовано роль спеціальних закладів позашкільної освіти, зокрема області в авангардній діяльності цього спрямування. Це центри наукової, освітньої, методичної роботи в першу чергу. Також в статті зазначено особливості організації туристсько-краєзнавчої діяльності молоді. Розглянуто форми краєзнавчої діяльності серед учнівської молоді. Досліджено основні напрями роботи з молоддю в Харківській області на прикладі Комунального закладу «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради. Проаналізовано діяльність гуртків туристсько-краєзнавчого та краєзнавчого напрямів в Харківській області. Визначено роль та значення туристсько-краєзнавчої діяльності для підростаючого покоління.
Завантаження
Посилання
Dubniak, K.V. (2005). Shcho take krayeznavstvo. Istoriya ukrainskoi geografii, 12, 44-47 [in Ukrainian].
Emelyanov, B.V. (2000). Ekskursovedenie: Uchebnik (3 ed.). Moscow: Sovetskiy sport [in Russian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine оn Еducation]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro pozashkilnu osvitu» [Law of Ukraine On extracurricular education]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text [in Ukrainian].
Kolotukha, O.V. (2005). Dytyacho-yunatskyi turyzm v Ukraini yak terytorialna sotsialno-ekonomichna systema: problemy ta perspektyvy rozvytku (Extended abstract of Candidate`s thesis). Kyiv [in Ukrainian].
Kornieiev, O.V. (2009). Rol i znachennya geografichnoho krayeznavstva v pidruchnykakh geografii. Geografiya, 5 (129), 17-19 [in Ukrainian].
Kosylo, M. (2009). Pozashkilna turystsko-krayeznavcha robota. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 36, 12-13 [in Ukrainian].
Kushnarenko, N.M. (2007). Krayeznavchi elektronni resursy na bibliotechnykh saytakh v Interneti. Bibliotechne krayeznavstvo: pidruchnyk (pp. 231-241). Kyiv [in Ukrainian].
Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 28.08.2020 № 6/1054-20 [Letter of The Ministry of Education and Sci-ence of Ukraine dated 28.08.2020 № 6/ 1054-20]. Retrieved from http://loippo.lviv.ua/files/MINISTERSTVO_navc_material/2020-2021/6_1054-20.pdf [in Ukrainian].
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1157 vid 14 serpnya 2017 roku «Pro zatverdzhennya pereliku naibil-shykh pozashkilnykh navchalnykh zakladiv derzhavnoi ta komunalnoi formy vlasnosti systemy Ministerstva osvity i nauky Ukrainy». Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/nakaz-mon-ukrayini-vid-14082017-1157-pro-zatverdzhennya-pereliku-najbilshih-pozashkilnih-navchalnih-zakladiv-derzhavnoyi-ta-komunalnoyi-formi-vlasnosti-sistemi-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini [in Ukrainian].
Niemets, L., Telebienieva, Іe., Pohrebskyi, T., Scryl, I., & Kucheriava, H. (2021). Current state of child and youth tour-ism development in Ukraine (on the example of the Kharkiv oblast). 37th International Business Information Manage-ment Association Conference (IBIMA).
Oboznyi, V.V. (2004). Krayeznavstvo: Navchalnyi posibnyk-praktykum. Kyiv: NPU [in Ukrainian].
Oboznyi, V.V. (2005). Teoretyko-metodologichni zasady krayeznavcho-turystychnoi roboty u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh. Osnovy ekologo-naturalistychnoi osvity, 466-487 [in Ukrainian].
Ofitsiynyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Оfficial website State Statistics Service of Ukraine]. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].
Palade, A., Bratucu, G., Demeter, T., & Opris, S. (2013). Analysis of the higher education system in Romania. Romani-an Journal of Marketing, 4, 9-15.
Sardarov, O., Abdikarimova, M., Makogonov, A., Ageleuova, A., & Abdimanapov, B. (2019). Training of specialists in children and youth tourism in the Republic of Kazakhstan. Theory and methodology of physical culture, 4(58), 164-170.
Tronko, P.T. (2002). Suchasni zavdannya krayeznavstva na mezhi tysiacholit. Krayeznavstvo, 1, 7-10 [in Ukrainian].
Kharkivska oblasna stantsiya yunykh turystiv. Retrieved from http://st.kharkov.ua/ [in Ukrainian].
Shatska, M. (2010). Turystychno-krayeznavcha diyalnist ozdorovlennya ditey i molodi. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 28, 10-12 [in Ukrainian].
Shvets, M. (2009). Turystsko-krayeznavcha robota u navchalnykh zakladakh. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 28, 5-7 [in Ukrainian].
Shyshchenko, P. (2000). Sutnist geografichnoho krayeznavstva. Krayeznavstvo. Geografiya. Turyzm, 42, 1-2 [in Ukrainian].
Авторське право (c) 2021 Людмила Нємець, Євгенія Телебєнєва, Ірина Скриль, Тарас Погребський
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.