Регіональні системи розселення в Україні: особливості розвитку в умовах реформи децентралізації

  • Liudmyla Niemets арківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, ludmila.nemets@karazin.ua https://orcid.org/0000-0001-9943-384X
  • Kateryna Sehida Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, kateryna.sehida@karazin.ua https://orcid.org/0000-0002-1122-8460
  • Kateryna Kravchenko Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, kate4465@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-4654-3185
  • Ievgeniia Telebienieva Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, telebenvaev@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-7013-8836
  • Taras Pohrebskyi Волинський національний університет імені Лесі Українки, просп. Волі, 13, м. Луцьк, 43025, Україна, pogrebskyi.taras@vnu.edu.ua https://orcid.org/0000-0002-2290-134X
Ключові слова: реформа децентралізації, адміністративно-територіальний устрій, просторово-статистичний аналіз, райони України, територіальні громади

Анотація

Адміністративно-територіальна реформа в Україні є надзвичайно важливим етапом у розвитку нашої держави. Децентралізація влади обумовлює нові виклики для регіонів, наділяє місцеву владу новими повноваженнями, обов’язками та відповідальністю. Для комплексного аналізу можливостей та перспектив реформи децентралізації важливим є аналіз вже існуючого світового досвіду впровадження аналогічних програм регіонального розвитку в різних країнах світу. Впровадження такого роду реформ у високорозвинених та розвинених країнах зазвичай є більш успішним, аніж в країнах, що розвиваються, здебільшого через не підготовленість органів місцевого самоврядування до трансформації суспільно-політичних відносин. Як вітчизняні, так і закордонні науковці, які досліджували хід реформи децентралізації в Україні, зауважують, що надзвичайно важливо внести відповідні зміни до Конституції України та закріпити їх на найвищому державному рівні. Децентралізаційна реформа, авжеж, не може розглядатись як універсальний інструмент для вирішення всіх існуючих проблем України, проте є надзвичайно важливим кроком на шляху до комплексного розвитку нашої держави, врахування потреб і держави, і регіонів, специфіки кожного з них, а також можливістю для більш ефективного впровадження заходів регіональної політики за рахунок розширення повноважень місцевої влади.

Так, за новим поділом найбільші за чисельністю райони, центрами яких є найбільші міста України: Харківський, Одеський та Дніпропетровський, на які припадає 4,8%, 3,8% та 3,2% населення районів країни відповідно. На Запорізький район Запорізької області, Львівський район Львівської області припадає по 2,4-2,1%. На основі кластерного аналізу 119 новоутворених районів України методом Варда за 24 показниками станом на 2020 р. було виділено 8 кластерів. Кластерний аналіз областей України аналогічним методом за рівнем урбанізації дозволив виділити 6 кластерів. Встановлені особливості мають бути враховані при формуванні планів та програм регіонального розвитку, які мають бути науково обґрунтованим, враховувати особливості децентрації влади та сприяти підвищенню рівня та якості життя населення.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Liudmyla Niemets, арківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, ludmila.nemets@karazin.ua

доктор географічних наук, професор, завідувач кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Kateryna Sehida, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, kateryna.sehida@karazin.ua

доктор географічних наук, доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Kateryna Kravchenko, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, kate4465@gmail.com

кандидат географічних наук, доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Ievgeniia Telebienieva, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна, telebenvaev@gmail.com

кандидат географічних наук, доцент кафедри соціально-економічної географії і регіонознавства

Taras Pohrebskyi, Волинський національний університет імені Лесі Українки, просп. Волі, 13, м. Луцьк, 43025, Україна, pogrebskyi.taras@vnu.edu.ua

кандидат географічних наук, доцент кафедри економічної та соціальної географії

Посилання

Administrative-territorial structure of Ukraine: methodological bases and practice of reforming: monograph (2016). Lviv [in Ukrainian].

Baranovskyi, M.O. (2017). Finansova detsentralizatsiya v Ukraini: osoblyvosti stanovlennya [Financial decentrali-zation in Ukraine: features of formation]. Ukrainskyi geografichnyi zhurnal, 4, 30-38 [in Ukrainian].

Bardhan, P. (2002). Decentralization of Governance and Development. Journal of Economic Perspectives, 16(4), 185-205.

Connerley, E., Kent, E., & Smoke, P. (2010). Making Decentralization Work: Democracy, Development, and Security. Boulder, CO: Lynne Rienner, 263 p.

Dudley, W. (2019). Ukraine’s Decentralization Reform. SWP Working Papers, № 1. Retrieved from https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/arbeitspapiere/Ukraine_Decentralization_Dudley.pdf.

Faguet, Jean-Paul (2011). Decentralization and governance. Economic Organisation and Public Policy Discussion Pa-pers, EOPP 027. London School of Economics and Political Science, London, UK. Retrieved from http://eprints.lse.ac.uk/37346/

Firman, T. (2010). Decentralization reform and local-government proliferation in Indonesia: Towards a fragmentation of regional development. Review of Urban and Regional Development Studies, 21(2‐3), 143-157.

Kravchenko, K. (2017). Prostorovi osoblyvosti, problemy ta perspektyvy formuvannya obyednanykh terytorialnykh hromad u Kharkivskiy oblasti [Spatial Features, Problems and Prospects of the United Territorial Communities For-mation in Ukraine]. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi geografii – Human Geography Journal, 22, 174-179 [in Ukrainian].

Melnychuk, A., & Hanichenko, K. (2020). Pyat rokiv formuvannya obyednanykh terytorialnykh hromad v Ukraini: efektyvnist ta efekty administratyvnoho zavershennya etapu reformy na prykladi Kyivskoi oblasti [Five years of for-mation of united territorial communities in Ukraine: efficiency and effects of administrative completion of the reform stage on the example of Kyiv region]. Naukovyi visnyk KhDU: Seriya Geografichni nauky, 12, 17-24 [in Ukrainian].

Minas, R., Wright, S. & van Berkel, R. (2012). Decentralization and centralization: Governing the activation of social assistance recipients in Europe. International Journal of Sociology and Social Policy, 32, 5/6, 286-298.

Niemets, K., Kravchenko, K., Mazurova, А., Sehida, К. & Lurie, A. (2018). Regional settlement system as a basis for the formation of growth poles (case of Kharkiv region). Chasopys sotsialno-ekonomichnoi geografii – Human Geogra-phy Journal, 24, 39-48.

Niemets L., Sehida K., Kravchenko K., Telebienieva I., & Peresadko V. (2018). Trends Forming Policentric Model of Spatial Development and Implementation of the European Experience for Ukraine. Proceedings of the 32nd Interna-tional Business Information Management Association Conference, 362-374.

Niemets, K.A., Sehida, K.Yu, Niemets, L.M., Kravchenko, K.О., Telebienieva, Ye.,Yu., Klyuchko, L.V., & Redin, V.I. (2019). Doslidzhennya miskykh aglomeratsiy v aspekti realizatsii administratyvno-terytorialnoi reformy v Ukraini (na prykladi Kharkivskoi oblasti) [Research of urban agglomerations in the aspect of implementation of administrative-territorial reform in Ukraine (on the example of Kharkiv region)]. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi geografii – Human Geography Journal. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina, 27, 28-39 [in Ukrainian].

Ofitsiinyi sait Detsentralizatsiya v Ukraini: novi mozhlyvosti. Retrieved from https://decentralization.gov.ua [in Ukrainian].

Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian].

Pelekhatyi, A., & Zakhidna, O. (2014). Administratyvno-terytorialna reforma yak instrument detsentralizatsii fi-nansovykh resursiv [Administrative-territorial reform as an instrument of decentralization of financial resources]. Sotsi-alno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, 4, 167-175.

Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy Pro utvorennya ta likvidatsiyu rayoniv. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/807-IX#Text [in Ukrainian].

Smoke, P. (2015). Rethinking Decentralization: Assessing Challenges to a Popular Public Sector Reform. Special Issue: Public Administration for Development: Trends and the Way Forward, 35(2), 97-112.

Uriadovyi portal / Normatyvno-pravovi akty / Rozporiadzhennya shchodo vyznachennya administratyvnykh tsentriv ta zatverdzhennya terytoriy hromad oblastei, 12 chervnya 2020 roku. Retrieved from https://decentralization.gov.ua/gromadas [in Ukrainian].

Опубліковано
2020-12-07
Цитовано
Як цитувати
Niemets, L., Sehida, K., Kravchenko, K., Telebienieva, I., & Pohrebskyi, T. (2020). Регіональні системи розселення в Україні: особливості розвитку в умовах реформи децентралізації. Часопис соціально-економічної географії, 29, 6-17. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2020-29-01