Просторові особливості поширення соціальних інтернет-мереж у Рівненській області
Анотація
Соціальні інтернет-мережі є феноменом сьогодення у сфері людських відносин. В українських дослідників, на відміну від західної науки, питання просторового поширення соціальних мереж не викликає значного інтересу, через ряд об’єктивних та суб’єктивних причин. Головне завдання дослідження – проаналізувати просторовий розподіл кількості користувачів та рівень проникнення соціальних Інтернет-мереж Facebook та Instagram у розрізі адміністративних районів та міст обласного підпорядкування Рівненської області.
Facebook є найпопулярнішою соціальною Інтернет-мережею у Рівненській області. Прослідковується тенденція до концентрації акаунтів у великих містах: Рівне, Дубно, Вараш. На міста обласного підпорядкування припадає понад 70 % користувачів області, в обласному центрі м. Рівне зосереджено 58,4 % акаунтів. Підтверджується теорія просторової дифузії нововведень Т. Хегерстранда – найбільші міста області є регіональними центрами інновацій. Серед районів вирізняються густозаселені Сарненський, Березнівський, Костопільський райони. Найменше користуються Facebook у Дубенському, Рівненському, Острозькому, Зарічненському, Демидівському, Гощанському районах.
Рівень проникнення соціальної мережі Facebook в області становить 32,7 % (в Україні – 31,0 %). Найвищий він у містах обласного підпорядкування. Особливо вирізняються міста Рівне та Дубно. Високі показники рівня проникнення досягаються внаслідок високого розвитку технічної інфраструктури, за рахунок акаунтів фірм та магазинів, а також мешканців прилеглих сіл. Порівняно низький показник проникнення у м. Вараш – другого за чисельністю населення міста Рівненської області, можна пояснити слабшими зв’язками із навколишньою територією. У адміністративних районах рівень проникнення значно нижчий. Відносно висока частка користувачів прослідковується у Радивилівському, Березнівському, Костопільському районах. Для них характерний високий рівень соціально-економічного розвитку та зручне суспільно-географічне положення. Найнижчий рівень проникнення соціальної інтернет-мережі у Демидівському, Зарічненському, Гощанському районах. Це мало розвинені, депресивні території у межах області.
Другою за популярністю соціальною мережею у Рівненській області є Instagram (рівень проникнення 26,3 %). За рівнем розвитку вона поступається Facebook, а її основними користувачами є переважно особи молодших вікових груп. У просторовому розподілі користувачів Instagram можна простежити ті ж тенденції, що й для мережі Facebook.
Загалом поширення соціальних мереж Facebook та Instagram у Рівненській області відповідає ієрархічній моделі просторової дифузії. Прослідковується тенденція до концентрації користувачів у великих містах.
Завантаження
Посилання
Andris, C. (2016). Integrating social network data into GISystems. International Journal of Geographical Information Science, 30:10, 2009-2031.
Borge-Holthoefer, J., Rivero, A., García, I., Cauhé, E., Ferrer, A., Ferrer, D. et. al. (2011). Structural and dynamical patterns on online social networks: the Spanish may 15th movement as a case study. PloS ONE, 6(8), e23883. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0023883.
Dobysh, M. (2019). Euromaidan and conflict in Eastern Ukraine in social networking sites: Territorial differences of pro-Russian subscriptions in Ukraine. Hungarian Geographical Bulletin, 68(1), 51-64. https://doi.org/10.15201/hungeobull.68.1.4.
Facebook (2020). Site. facebook.com. Retrieved from https://www.facebook.com.
Glückler, J., & Doreian, P. (2016). Editorial: social network analysis and economic geography – positional, evolutionary and multi-level approaches. Journal of Economic Geography, 16, 6, 1123-1134.
Hägerstrand, T. (1967). Innovation diffusion as a spatial process. Chicago: Chicago Press.
Laniado, D., Volkovich, Y., Scellato, S., Mascolo, C., & Kaltenbrunner, A. (2017). The impact of geographic distance on online social interactions. Information Systems Frontiers, 20, 6, 1203-1218. http://doi.org/10.1007/s10796-017-9784-9.
Lengyel, B., Varga, A., Ságvári, B., Jakobi, Á., Kertész, J., & Lengyel B. (2015). Geographies of an Online Social Network. PLoS ONE, 10(9), e0137248. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0137248.
Main Department of Statistics in Rivne region (2020). Chyselnist naselennia (za otsinkoyu) na 1 zhovtnya 2019 roku ta serednya chyselnist u 2019 rotsi [The population (estimated) on October 1, 2019 and the average population in 2019]. Holovne upravlinnia statystyky u Rivnenskii oblasti – Main Department of Statistics in Rivne region. Retrieved from http://www.gusrv.gov.ua [in Ukrainian].
Menezes, T., & Roth, C. (2017). Natural Scales in Geographical Patterns. Scientific Reports, 7, e45823. https://doi.org/10.1038/srep45823.
PlusOne (2019). Facebook ta Instagram v Ukraini (veresen 2019) [Facebook and Instagram in Ukraine (September 2019)]. plusone.com.ua. Retrieved from https://plusone.com.ua/research/Facebook%20та%20Instagram%20в%20 Україні %20(вересень%202019)_.pdf [in Ukrainian].
Puhach, S., & Mytchyk Yu. (2017). Geografiya poshyrennya sotsialnykh merezh v Ukraini [Geography of social net-working services in Ukraine]. Proceedings from: Mizhnarodna naukovo-praktychna Internet-konferentsiya "Suspilno-geografichni chynnyky rozvytku regioniv" – International scientific and practical Internet conference “Human geo-graphical factors of regional development”. (pp. 99-101). Lutsk: PP Ivanyuk V.P. Retrieved from https://konfgeolutsk.files.wordpress.com/2016/11/zbirnyk_sg_chynnyky.pdf [in Ukrainian].
Puhach, S., & Mytchyk, Yu. (2018). Prostorovyi analiz sotsialnykh internet-merezh u Volynskiy oblasti [Spatial analy-sis of social networking services in the Volyn region]. Ekonomichna ta sotsialna geografiya – Economic and social geography, 79, 14-21 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.17721/2413-7154/2018.79.14-21.
Statista (2019). Most popular social networks worldwide as of October 2019, ranked by number of active users (in mil-lions). statista.com. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-user.
Sui, D., & Goodchild, M. (2011). The convergence of GIS and social media: challenges for GIScience. International Journal of Geographical Information Science, 25:11, 1737-1748. https://doi.org/10.1080/13658816.2011.604636.
Takhteyev, Y., Gruzd, A., & Wellman B. (2012). Geography of Twitter networks. Social Networks, 34(1), 73-81. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2011.05.006.
Ter Wal, A., & Boschma, R. (2009). Applying social network analysis in economic geography: framing some key ana-lytic issues. The Annals of Regional Science, 43, 3, 739-756. https://doi.org/10.1007/s00168-008-0258-3.
Tranos, E. (2013). The Geography of the Internet. Cities, Regions and Internet Infrastructure in Europe (New Horizons in Regional Science Series). Cheltenham: Edward Elgar.
Warf, B. (2017). Alternative Geographies of Cyberspace. In U. Kohl (ed.) The Net and the Nation State. Multidiscipli-nary Perspectives on Internet Governance. (pp. 147-164). Cambridge: University Press.
Yandex (2014). Ohlyad sotsialnykh merezh i Tvittera v Ukraini za danymy Poshuku u blohakh Yandeksa, 2013–2014 roky [Review of Social Networking Services and Twitter in Ukraine according to Yandex Blog Search, 2013–2014]. yandex.net. Retrieved from https://cache-man01i.cdn.yandex.net/download.yandex.ru/company/Yandex_on_ UkrainianSMM_Summer_2014.pdf [in Ukrainian].
Zephoria (2019). The Top 20 Valuable Facebook Statistics – Updated November 2019. zephoria.com. Retrieved from https://zephoria.com/top-15-valuable-facebook-statistics.
Авторське право (c) 2020 © Puhach S., Pohrebskyi T., Golub G.
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.