TERRITORIAL FEATURES AND WAYS OF IMPROVEMENT OF EDUCATION SYSTEM IN LUGANSK REGION

  • Вікторія Панкратьєва V.N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: education, functions of education, level of education, territorial features, grouping.

Abstract

The article deals with the results of the socio-geographical research of education system in Lugansk region. From the perspective of social geography proposed the interpretation of the essence of the concept of "education". The analysis of the functions of education, based on a generalization of the classifications identified socio-cultural, socio-economic and socio-political functions was conducted. Special attention is paid to the characteristics of the noosphere and ideological functions of education. Using the methods of space-time analysis performed grouping of districts and cities of regional subordination of Lugansk region on the development of the education system. Identified the problems and proposed directions for improvement of the education system in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Вікторія Панкратьєва, V.N. Karazin Kharkiv National University
PhD Student, Department of Social and Economic Geography and Regional Studies

References

1. Lugoyj V.І. Upravlіnnya osvіtoyu: navch. posіbnik dlya slukhachіv, aspіrantіv, doktorantіv specіalnostі «Derzhavne upravlіnnya» / V.І. Lugovyj. – K.: Vyd-vo UADU, 1997. – 302 s. [Луговий В.І. Управління освітою: навч. посібник для слухачів, аспірантів, докторантів спеціальності «Державне управління» / В. І. Луговий. – К. : Вид-во УАДУ, 1997. – 302 с.].

2. Natsіonalna strategіya rozvitku osvіty v Ukrayinі na 2012 – 2021 roky [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf [Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 роки [Електронний ресурс]. – Pежим доступу: www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf].

3. Niemets K.A. Prostorovyj analіz u suspіlnyj geografіyi: novі pіdkhody, metody, modelі: Monografіya / Niemets K.A., Niemets L.M. – Kharkіv: KhNU, 2013. – 225 s. [Нємець К.А. Просторовий аналіз у суспільній географії: нові підходи, методи, моделі: Монографія / Нємець К.А., Нємець Л.М. – Харків: ХНУ, 2013. – 225 с.].

4. Smirnova N.V. Strukturno-funktsionalnye kharakteristiki obrazovatelnogo processa // Teoreticheskiy zhurnal «Credo» [Elektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa: http://credonew.ru/content/view/742/53/ [Смирнова Н.В. Структурно-функциональные характеристики образовательного процесса // Теоретический журнал «Credo» [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://credonew.ru/content/view/742/53/].

5. Tukhtarova T.K. Vplyv osvіty na ekonomіchne zrostannya krayiny [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.rusnauka.com/6_PNI_2012/Economics/6_102467.doc.htm [Тухтарова Т.К. Вплив освіти на еконо-мічне зростання країни [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/6_PNI_2012/Economics/6_102467.doc.htm].

6. Khizhnyak L.M. Derzhavna osvіtnya polіtika v umovakh globalіzacіyi: poshuky optymalnoyi modelі / L.M. Khizhnyak // Derzhavne budіvnytstvo. – 2007. - № 1. – Ch. 2. [Elektronnyj resurs]. – Rezhim dostupu: www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-1-2/doc/1/02.pdf [Хижняк Л.М. Державна освітня політика в умовах глобалізації: пошуки оптимальної моделі / Л.М. Хижняк // Державне будівництво. – 2007. - № 1. – Ч. 2. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-1-2/doc/1/02.pdf].
Published
2014-12-04
Cited
How to Cite
Панкратьєва, В. (2014). TERRITORIAL FEATURES AND WAYS OF IMPROVEMENT OF EDUCATION SYSTEM IN LUGANSK REGION. Human Geography Journal, 16(1), 218-224. https://doi.org/10.26565/2076-1333-2014-16-35
Section
Дослідження молодих науковців