Модель побудови сучасних українських реаліті-шоу (на прикладі проєкту «Одруження наосліп»)
Анотація
У статті акцентується на схожості структури текстів кіно, літератури та медіа, що пояснюється архетипною основою, якою передбачається шаблонність їхньої побудови. Центральною теорією розвідки стала концепція «мономіфу» Дж. Кемпбелла, відповідно до якої мандрівка героя відбувається за універсальною схемою. Наголошено, що ці повторювані схеми в сюжетах учений виокремив та дослідив на основі аналізу міфів народів світу. Розглянуто популярність книги Дж. Кемпбелла «Герой з тисячею облич» серед сценаристів та письменників. Особливу увагу приділено адаптованій К. Воглером схемі мандрівки героя, яку він перейняв у Дж. Кемпбелла, будучи прихильником його творчості. Автор статті зауважує, що схема пригод героя, запропонована Дж. Кемпбеллом та адаптована К. Воглером, може слугувати як універсальна схема для написання сценаріїв не лише для художніх текстів, кінопродукції та комп’ютерних ігор, але її можна застосовувати й до багатьох реаліті-шоу, що було продемонстровано автором на прикладі проєкту «Одруження наосліп» (виробництво «1+1 Медіа»). Вибір реаліті-шоу «Одруження наосліп» пояснюється тим, що у 2013 році в Каннах проєкт увійшов до ТОП-5 найкращих форматів року. Крім того, він є найпопулярнішим шоу на одному з провідних каналів України. Дослідниця звертається до поетапного аналізу проєкту «Одруження наосліп» (5 сезон, 1 серія) за допомогою дванадцяти стадій мандрівки героя (буденний світ, поклик до мандрів, відкидання поклику, зустріч із наставником, подолання першого порогу, випробування, союзники й вороги, наближення до прихованої печери, головне випробування, нагорода (набуття меча), зворотній шлях, відродження, відродження з еліксиром).