Популяризація науки в Україні: мас-медійні тренди

  • Марія Валеріївна Бутиріна Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара http://orcid.org/0000-0002-5048-5187
Ключові слова: популяризація науки, мас-медіа, ЗМІ, науковий контент, комунікаційні технології

Анотація

Статтю присвячено розгляду актуального стану наукової журналістики в Україні. Проблематизовано відсутність продуктивної комунікації науковців із широким загалом. Вказано на негативну динаміку обсягів науково-популярного контенту у структурі медіапростору: зменшення кількості повідомлень про наукові факти та відкриття, скасування рубрик, присвячених науці, скорочення матеріалів про видатних учених. Виявлено та проаналізовано основні проблеми некоректного висвітлення наукової тематики й проблематики: інверсія наукових фактів, промоція сенсаційності та патогенного контенту, нівелювання межі між науковими та псевдонауковими повідомленнями. Вказано також на проблему недостатньої фахової підготовки наукових популяризаторів. Ідентифіковано основні рубрики, тематичний спектр та форми подання науково-популярної інформації у традиційних мас-медіа. Розглянуто можливості новітніх комунікаційних технологій для оптимізації науково-популярного контенту в мас-медіа. Схарактеризовано нові комунікаційні платформи для ефективного просування наукового контенту до різних цільових аудиторій. Визначено актуальні теми для науково-популярного мас-медійного дискурсу та ключові завдання, які розв’язуються за допомогою текстів наукової комунікації. Вони варіюються від простої констатації наукових фактів до формування картини світу, ґрунтованої на актуальній науковій парадигмі. Розглянуто когнітивні процедури, які сприяють адаптації наукової інформації до рівня сприйняття масовою свідомістю. Розкрито механізм стереотипізації при виконанні інформаційно-просвітницької функції, яка є провідною для наукової комунікації. Розглянуто конкретні приклади стереотипного опрацювання наукового матеріалу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1
Опубліковано
2020-12-09
Як цитувати
Бутиріна, М. В. (2020). Популяризація науки в Україні: мас-медійні тренди. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», (17). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/16524
Розділ
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ЖУРНАЛІСТИКИ